Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در استقبال از ماه محرم انجام می شود

برگزاری آیین کهن «ماتم چهار مناره» توسط سادات در ابرکوه


یکی از سنت‌های کهن دیار تاریخی ابرکوه در استقبال از ماه محرم، ماتم چهار مناره است که توسط سادات بزرگ شهرستان انجام می‌شود.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از فارس، همه‌ساله از قدیم‌الایام تاکنون مردم شهرستان یک هفته مانده به ماه محرم با سیاه‌پوش کردن معابر، مساجد، حسینه ها و ایجاد ایستگاه‌های صلواتی در مسیر هیئت‌های عزاداری، به استقبال ماه عزای سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) می‌روند.

یکی از سنت‌های قدیمی ابرکوه در سیاه‌پوش کردن شهر، «ماتم چهار مناره» است.

حامد اکرمی محقق و پژوهشگر ابرکوهی در این رابطه اظهار کرد: مردم ابرکوه در ایام محرم آیین‌ها و آداب بسیار کهنی دارند که منحصربه‌فرد بوده و موجب تمایز عزاداری شهرستان نسبت سایر نقاط کشور شده است.

اکرمی خاطرنشان کرد: ماتم چهار مناره نیز یکی از سنت‌های دیرینه است که نسل به نسل از سادات شهرستان به فرزندان آنان منتقل‌شده است؛ بدین ترتیب که همیشه چند روز مانده به شروع ماه محرم، سادات هر محله با آدابِ خاصی به مشکی پوش کردن چهار مناره مهم شهر می‌پردازند.

وی ادامه داد: در این آیین که با حضور گسترده مردم همراه با نواختن طبل و مراسم زنجیرزنی و سینه‌زنی انجام می‌شود، سادات ابتدا پرچم‌های سبزرنگ مناره‌ها را بازکرده و پس از گلاب‌پاشی کردن مناره، آن را به پرچم سیاهی که نشانه ماه عزای امام حسین (ع) است، مزیّن می‌کنند.

این محقق ابرکوهی تأکید کرد: چهار مناره‌ای که سیاه‌پوش می‌شود عبارت‌اند از: مناره مسجدِ امام حسین (ع) در محله گلکاران، مناره مسجد آقا در محله دروازه میدان، مناره مسجد جامع واقع در میدان امام حسین (ع) و مناره امامزاده احمد (ع).

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد