Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

روایت پزشک ابرکوهی نجات یافته، از فاجعه منا؛

به طور معجره آسایی نجات یافتم/ تغییر رفتار عوامل حج عربستان با حجاج ایرانی، پس از پیام رهبر انقلاب


پزشک ابرکوهی نجات یافته، از فاجعه منا گفت: پس از اینکه پیام مقام معظم رهبری(مدظله) بعد از این فاجعه ابلاغ شد، رفتار عوامل حج عربستان با زوار ایرانی تغییر کرد و آرامش در بین کاروان ایرانی ها ایجاد شد.

دکتر سید محمود واعظ پورعضو هیات پزشکی حج و زیارت استان یزد در حج تمتع 94، که در فاجعه منا از شاهدان عینی ماجرا و نجات یافتگان این مهلکه بود در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه گفت: ساعت 8 صبح، برای انجام مناسک رمی جمرات؛ از چادرها حرکت کردیم. برای رسیدن به جمرات 5 خیابان موازی وجود دارد: سوق العرب؛ طریق المشاه؛ شارع الجوهره؛ خیابان 204 و 206 و به علت موقعیت چادرهای ایرانی در منا، عبور و مرور زائران ایرانی از مسیر خیابان 204 (محل حادثه منا) و سوق العرب است.


وی با بیان اینکه به همراه یکی از پزشکان استان سمنان برای برگشت سریعتر و راه اندازی مطب های منا زودتر حرکت کرده بودند گفت: مسیر بین چادرهای ایرانیان را طی کردیم و به تدریج به ابتدای خیابان 204  رسیدیم؛ ورود ابتدایی به خیابان راحت بود، اما کم کم ازدحام جمعیت شروع شد و جلو نمی رفت؛ 15 دقیقه بدون حرکت ایستاده بودیم.


واعظ پور ادامه داد: با گذشت چند دقیقه، فشار جمعیت طاقت مان را کمتر کرد؛ فشار جمعیت از جلوهم اضافه شد به طوری که هر بار به طرف ما را هل می دادند. من و دوستم 6 بطری آب داشتیم که همه را خوردیم و روی بدنمان ریختیم و دیگر آبی نداشتیم اما امیدوار بودیم که شاید راه باز  شود. آفتاب از بالا، گرما از زمین، فشار زیاد از اطراف و تشنگی طاقت ها را کمتر کرده بود.


عضو هیات پزشکی حج و زیارت استان یزد بیان کرد: دربین جمعیت تعدادی ایستاده جان خود را از دست دادند؛ جلوی چشم ما، یک زن احتمالا هندی کوتاه قد با فرزند دوساله ای که در پشت خود بسته بود، خفه شدند و ما هیچ کاری نمی توانستیم انجام دهیم؛ راه پشت سر و جلو کاملا غیر قابل حرکت بود؛ دیگر امید همه، فرار از طریق نرده ها بود و همه تلاش می کردند خود به نرده ها برسانند، ما هم همراه با جمعیت و با زحمت زیاد سعی کردیم به طرف نرده های بلند کنارخیابان برویم اما نه راهی بود و نه توانی.


بی تدبیری عوامل حج عربستان به وضوح دیده می شد/ تلخ ترین صحنه دیدن حجاجی بود که نمی توانستند از قتلگاه خود را نجات دهند
دکتر واعظ پور علت اصلی کشتار حجاج منا را بی تدبیری عوامل حج عربستان عنوان کرد و گفت: متاسفانه نیروهای امدادگرعربستان، قصد کمک به مصدومین را نداشتند و به مردم نیز اجازه کمک نمی دادند، اگر نرده های خیابان 204را جدا کرده بودند و حین حادثه آبرسانی و کنترل هوایی جمعیت حفظ می شد، این کشتار عظیم رخ نمی داد؛ پلیس عربستان حاضر در صحنه نیز، تجربه کافی را نداشت.


شاهد عینی فاجعه منا ادامه داد: در کناره های خیابان زنان سایر کشورها و مردان، برای نجات جان خود از نرده ها بالا می رفتند ولی تعداد محدودی توانستند خود را به بالا برسانند؛ تلخ ترین صحنه ای که دیدم همین زنان و مردانی بود که برهنه از نرده ها بالا می رفتند تا خودرا از قتلگاه نجات دهند ولی تلاششان بی تنیجه بود.


زائر ابرکوهی حج تمتع اذعان کرد: با زحمت فراوان به یک متری نرده ها رسیدیم دربین راه دوست پزشکم دکتر متحدی، ناگهان در شکاف ناگهانی جمعیت افتاد ولی با کمک عربی قوی هیکل، بالا کشیده شد؛ به مدت چند دقیقه فشارها شدت یافت و بد حالی ها بیشتر؛ تحمل سختی فشار مشکل تر شد و مسن تر ها و بیماران با سابقه قلبی ریوی قطعا دیگر دوام نمی آوردند.

 


به طور معجزه آسا، نجات یافتیم/ صدای شیون و ناله زیادی به گوش می رسید
وی در خصوص نجات خود از آن فشارعظیم جمعیت گفت: به طور معجزه آسا و توسط تعدادی از حجاج، یکی از میله های عمودی نرده های نزدیک ما از جا کنده شد و مسیر به اندازه عبور یک نفر آزاد شد و با تلاش زیاد توانستیم از این روزنه خارج شده و در چادرهای زایرین خارجی دراز بکشیم؛ پس از خوردن جرعه ای آب، حدود یک ربع گذشت تا حال مان بهتر شد.


واعظ پور که از این مهلکه سخت نجات یافته بود ادامه داد: اما وقتی بیرون را نگاه کردیم متوجه شدیم جایی که ما دچار حادثه شدیم تا محل کشتار اصلی 100 متر، فاصله داشت و در آن محل، هزاران نفر جان داده بودند؛ افرادی با جان و بی جان، کنار خیابان افتاده و صدای شیون و ناله زیادی به گوش می رسید.


تعدادی از تیم های امدادی ایران، در زمان فاجعه اجازه امدادرسانی را نداشتند
این پزشک ابرکوهی افزود: پس از بهبودی مختصر، به سمت خیابان های اطراف رفتیم تا به مصدومان و گمشدگان کاروان ها کمک کنیم؛ آن روز 350 نفر از مصدومان را ویزیت کردم ولی متاسفانه امکانات پزشکی عربستان بسیار ضعیف بود و اگر تیم پزشکی کشورمان نبود قطعا آمار تلفات ایرانی بیشتر می شد، با این وجود تعدادی از تیم های امدادی ما نیز در زمان فاجعه اجازه امدادرسانی را نداشتند.


پس از پیام رهبرانقلاب بعد از فاجعه منا، رفتار عوامل حج عربستان با زوار ایرانی تغییر کرد
وی گفت: به علت اطلاع رسانی سریع این فاجعه، خانواده ما بسیار نگران بودند که بعد از خروج از حادثه با آنها تماس گرفتم.


واعظ پور در پایان افزود: سوای از مسایل سیاسی، پس از اینکه پیام مقام معظم رهبری(مدظله) بعد از این فاجعه ابلاغ شد، رفتار عوامل حج عربستان با زوار ایرانی تغییر کرد و آرامش برای حجاج ایرانی ایجاد شد.


انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (4 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد