نمایش محتوا
تربیت اسلامی، برای همه ابعاد مدرسه برنامه دارد
به گزارش سرو ابرکوه به نقل از عصرفرهنگ، رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با روسای آموزش و پرورش در سال 1363 فرمودند: «اولین چیزی که من به آن تکیه می کنم،کیفیت اخلاقی و تربیتی بچه هاست.... اگر نقش محوری و تربیت معنوی و اخلاقی در مدارس ما به فراموشی سپرده بشود یا مورد کم اعتنایی قرار بگیرد، ما آینده انقلاب مان را دچار تهدید جدی کرده ایم»
بحث از تربیت در مدرسه یکی از مهمترین نیازهای زمانه و جامعه کنونی ما به شمار میرود. مدرسه ها پیش از آنکه نظام تربیتی مناسبی برای آن تعریف و مشخص تاسیس شدند. از تجربههای خطاپذیر بشر و فکرهای به انحراف رسیده انسان ها هویداست که برای تعریف نظامی تربیتی باید سراغی از وحی در این نظام نامه گرفت.
دغدغه این روز و شبهای همه کسانی که دوست دارند فرزندانی بر محور تربیت اسلامی رشد و پرورش بیابند، به حق و بجاست؛ چراکه مدرسه،از مهمترین کانون های تربیت در عالم است. دانش آموزانی که هر کدامشان فرزند ما یا در حکم فرزند ما هستند سال های زیادی از بهترین سال های عمرشان، و روزهای بسیاری از مهمترین روزها و ساعت ها و دقیقه هاشان در مدارس و با معلمان سپری می شود.
دقت به این نکته که بعد از آموزش و پرورش، مدرسه و معلم است که تعیین کننده نوع استفاده وقت دانش آموز می باشد ما را به این تحلیل می رساند که پیرامون مدرسه و مدرسه داری باید بسیار حرف زد و بسیار نوشت.
برای محقق شدن این اتفاق مهم بایدتربیت اسلامی در مدارس به گفتمان تبدیل شود و دغدغه تمامی لحظات یک مدیر؛ یک معلم؛ یک دانش آموز؛ یک مشاور؛ یک خانواده و... گردد.
تربیت اسلامی، تربیتی است که برای تمام لحظات و تمام اتفاقات مدرسه، برنامه و راهکار دارد و این فقط یک ادعا نیست. در ثابت بودن این حرف بین مسلمانان، ظاهرا بحثی نیست اما اینکه چرا سراغی از تربیت اسلامی در مدارس نمی گیریم یا اگر از تربیت اسلامی سراغی می گیریم به اسلام شناس آن مراجعه نمی کنیم علتی است که باید پاسخش را از مدارس سراغ گرفت. اما در این نوشتار که بصورت سلسله ای درصدد نگارش آن در این ماهنامه هستیم تصمیم بر راهکارهای تربیت اسلامی در ابعاد مختلف یک مدرسه و در اتفاقات مختلف مدرسه اسلامی فرضی می باشد.
باشد که این نوشته ها فکرهایی را آشفته و قلم هایی را به حرکت وا دارد تا نتیجه آن تبدّل بی نظامی مدارسمان به نظام تربیتی اسلام شود.
در این قسمت به برخی از روش های علاقه مند کردن دانش آموز به مدرسه سخن به میان میاوریم:
زمانی که معلم با دانش آموز مانند برادری بزرگتر رفتار می کند، دانش آموز نیز به معلمش بسیار علاقه مند است و او را از خود می داند.
در این بین می بایست دانش آموز نکاتی که از یک برادر انتظار دارد را از معلم خود مشاهده نماید تا به معلمش به عنوان یک برادر نگاه کند و او را جدای از خود احساس نکند.
معلم همچون برادر بزرگتری است که خودش را به زحمت ایجاد این خصلت ها برای همراهی برادر کوچکتر می اندازد. صفت هایی همچون دلسوز بودن نسبت به یکدیگر،درک کردن شرایط برادر کوچکتر، به اندازه توان برادر کوچکتر از او توقع داشتن، دغدغه رشد و پیشرفت او را داشتن، همیشه و در همه حال خیر و صلاح او را خواستن و بسیاری از موارد دیگر که برای معلمی که بنای بر برادری با دانش آموزانش گرفته است، واجب و ضروری دانسته می شود.
اکنون خوب است در بحثی کوتاه هر کدام از این صفت ها در موقعیتی در فضای کلاسی یا مدرسه ای ترسیم و تصور گردد:
معلم وارد کلاس می شود و احوال پرسی گرمی با دانش آموزانش می کند.
سلام بچه ها!
خوبین ؟
همه عزیزان سر حال و سر زنده اند؟!
امیدورام روز خوب و با نشاطی رو شروع کرده باشید...
امروز میخوایم از درس دیروز چندتا سوال بپرسیم ببینیم کی زرنگ تر بوده و رفته تو منزل بحث های دیروز رو تکرار و تمرین کرده؟!
محسن: آقا اجازه! ما تمرین کردیم و الان آماده ایم...
معلم بعد از پرسش هایی از دانش آموزان داوطلب ترجیح می دهد یکی دو نفری هم از دفتر کلاس صدا بزند:
تصویر اول:
معلم: آقای خسروی، بیاد جلوی کلاس میخوام چندتا سوال بپرسم ازش.
خب علی آقا ...
و معلم سوالش را میپرسد!
آقای خسروی: آقا اجازه؟ ما دیشب نتونستیم تمرین کنیم!!!
معلم با چهره ای ناراحت سوال میکند آقای خسروی!!! نمیشه که مدرسه اومد و درس نخوند...
این وضع تحصیل نیست، من باید با والدین شما صحبت کنم.
تصویر دوم:
معلم: علی آقای خسروی همون جایی که نشستی پاشو چندتا سوال بپرسم ازت!
خب علی آقا ...
و معلم سوالش را میپرسد.
علی: آقا ببخشید من دیشب نتونستم درس ها رو تمرین و تکرار کنم.
معلم با ناراحتی ای که در دورنش پیدا شده و از طرفی نمیخواهد این ناراحتی را ابراز کند به آرامی و با حالتی دوستانه سوال میکند چرا علی آقا؟!
علی: آقا شرمنده ام! دیشب مهمون داشتیم نتونستم درس ها رو تمرین کنم
معلم: اشکال نداره علی آقا! اما باید فردا ان شاالله جبران کنی...
علی: بله حتما آقا معلم...
جبران میکنم ان شاالله...!
در تصویر دوم دانش آموز در حالیکه دلسوزی و حتی ناراحتی معلم را نسبت به کم کاری خودش می بیند و احساس می کند، متوجه می شود که معلمش مانند برادری، شرایط او را درک کرده و به او فرصت جبران می دهد.
از طرفی شخصیت این دانش آموز نیز در جمع کلاس و بین دانش آموزان حفظ شده و او تلاش می کند تا امروزش را جبران کند نه اینکه از معلمش خُرده به دل بگیرد و تا ساعت ها ناراحت باشد و اذیت بشود.
به نظر می آید معلم در تصویر دوم بیشتر به اهداف تربیتی خود رسیده است و موفق تر بوده است...
ادامه دارد...
حجت الاسلام علی فاطمی پور
مدیر قرارگاه تربیتی دارالرحمه
Related Assets:
یادداشت
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
گفتگو
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
شهرستان ابرکوه
-
برداشت ۱۵ هزار تن زردآلو در ابرکوه (Opens New Window)
-
رادیو شهری ابرکوه راه اندازی شود (Opens New Window)
-
ثبت نام 100 نفر در طرح اقدام ملی مسکن ابرکوه (Opens New Window)
-
کاهش 20 درصدی برداشت هلو و شلیل در ابرکوه (Opens New Window)
-
اختصاص ۷۰ میلیارد کمک بلاعوض برای توسعه سامانه آبیاری نوین در ابرکوه (Opens New Window)
-
آغاز ضدعفونی محل نگهداری احشام در ابرکوه (Opens New Window)
-
کودک کتابخوان ابرکوهی برگزیده پویش ملی «با کتاب در خانه» شد (Opens New Window)
-
اجرای تعزیه در اسدآباد ابرکوه با قدمت نیمقرن به روایت تصویر (Opens New Window)
-
اردی؛ محلهای عاشورایی در دل شهر مهردشت به روایت تصویر (Opens New Window)
-
اجرای نخستین مانور مشترک «مدیریت ازدحام مصدومان ترافیکی» در ابرکوه+ عکس (Opens New Window)
-
عزاداری واقعی با معرفت و شناخت همراه است/ برخورد قاطعانه و بیتعارف قوه قضائیه با مفسدان نماد امربهمعروف و نهی از منکر است (Opens New Window)
-
افتتاح نخستین نمایشگاه عکس «نمای محرم» در سیدون علی نقیا ابرکوه به روایت تصویر (Opens New Window)
-
بدحجابی و پوشش نامناسب زنان ریشه در بیغیرتی مردان دارد/ با حفظ دین و ناموس، امام زمان را یاری کنیم (Opens New Window)
-
آیین تکریم و معارفه مسئول دفتر نمایندگی ولیفقیه در سپاه ابرکوه+ تصاویر (Opens New Window)
-
علت کنسل شدن اجرای ورزش زورخانهای بخش بهمن در جشن غدیر ابرکوه چه بود؟ (Opens New Window)
-
عزاداری سکولار و بدون خروجی سیاسی در بین مردم جایگاهی ندارد (Opens New Window)
-
استقبال از محرم و تعویض پرچمهای امامزاده احمد (ع) ابرکوه به روایت تصویر (Opens New Window)
-
کتابخوان 8 ساله ابرکوهی برگزیده نخستین جشنواره ملی «هدهد سفید» شد+ عکس (Opens New Window)
-
نامگذاری دو خیابان به نام «زکات» در بخش بهمن شهرستان ابرکوه+ عکس (Opens New Window)
-
دستگیری 3 سارق در ابرکوه و اعتراف به 20 فقره سرقت (Opens New Window)
استان یزد
-
افزایش 10 میلیون تومانی سقف تسهیلات مسکن روستایی (Opens New Window)
-
موزه آب یزد تعطیل شد (Opens New Window)
-
خسارت 5 درصدی آفت مگس مدیترانه ای در یزد در سال گذشته (Opens New Window)
-
فعالیت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در استان یزد (Opens New Window)
-
تولید ماسک در یزد 100 درصد افزایش یافت (Opens New Window)
-
افشای هویت تروریستی ارتش آمریکا در کتاب «حام» (Opens New Window)
-
خرید تضمینی بیش از هزار تن گندم از کشاورزان یزدی (Opens New Window)
-
تامین 90 درصد گوشت یزد از خارج استان/ پایین نگهداشتن قیمت گوشت در استان موجب کاهش واردات دام است (Opens New Window)
-
مدیران شایسته باید جایگزین مریدان وابسته شوند (Opens New Window)
-
ثبت نام 100 نفر در طرح اقدام ملی مسکن ابرکوه (Opens New Window)
-
خانوادهها با بهانهگیری جلوی راه ازدواج فرزندان خود سنگاندازی نکنند (Opens New Window)
-
حضور پیرغلامان 25 کشور اسلامی در یزد/ با برگزاری اجلاس پیرغلامان بار دیگر شور حسینی را شاهد خواهیم بود (Opens New Window)
-
در مجالس روزهای پایانی ماه ذیالحجه، جریان مباهله تبیین شود/ لزوم توجه به مجالس شادی اهل بیت (ع) (Opens New Window)
-
اینجا خیلی حس و حال خوبی دارم/ دوست دارم دوباره به حج بیایم (Opens New Window)
-
هشتگ "یزد_دیدنی" و "یزد_شهر_بادگیرها"ترند نخست توئیتر فارسی شد (Opens New Window)
-
تجلیل از خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار اسفندآباد ابرکوه به روایت تصویر (Opens New Window)
-
مرحله دوم توزیع میوه در یزد آغاز شد (Opens New Window)
-
کاهش ازدواج و افزایش طلاق در 11 ماهه سال 97 در یزد (Opens New Window)
-
رونق تولید گردونه اقتصادی کشور را به حرکت درمیآورد (Opens New Window)
-
به عملکرد خودم نمره 16 میدهم (Opens New Window)