Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

از سوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه؛

خبر«تخریب کامل بناهای بالای 70 درصد مخروب شده ابرکوه و احداث پارکینگ درون محله‌ای» تکذیب شد


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه، خبر«تخریب کامل بناهای بالای 70 درصد مخروب شده و احداث پارکینگ درون محله‌ای» در شبکه‌های مجازی را تکذیب کرد.

به گزارش سرو ابرکوه؛ مجاهد کرباسی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه، خبری با مفهوم «تخریب کامل بناهای تاریخی که بالای 70 درصد آسیب‌دیده‌اند و تبدیل آنها به پارکینگ درون محله‌ای» را تکذیب کرد.

کرباسی در این خصوص اظهار کرد : مدتی است این خبر در گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های مجازی، به نقل از رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه، دست‌به‌دست می‌چرخد، که صحت ندارد.

وی گفت : در زمان سرپرستی این دستگاه با قاطع با کسانی که نسبت به تخریب، اجرای نماهایی برخلاف ضوابط، ساخت‌وسازهای غیرمجاز، تعریض و... در بافت تاریخی برخورد و از طریق مراجع قضایی این موضوع پیگیری شده است، همچنین مردم ساکن در این مناطق نسبت به گذشته کاملاً با ضوابط میراث فرهنگی آشنا شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه، افزود : همچنین جهت مرمت و حفظ خانه‌های بافت تاریخی طی جلسه‌ای در معیت امام‌جمعه و فرماندار شهرستان با معاونت میراث فرهنگی کشور دکتر طالبیان درخواست شد اعتبار خانه‌های مشارکتی به‌صورت ویژه لحاظ شود.

کرباسی خاطرنشان کرد : در جلسه مورخ «۱۲ تیرماه۱۳۹۷» در محل تکیه درب قلعه ابرکوه که با حضور فرماندار، دادستان و برخی مسئولین و اهالی محل تشکیل‌شده بود، اینجانب با اشاره به استفتاء رهبری به این موارد اشاره کردم که اگر برخی افراد یا ارگان‌ها به بهانه توسعه یا ساخت مسجد و حسینیه بدون مجوز میراث فرهنگی در بافت تاریخی ثبت‌شده، بنای قدیمی را تخریب کند، تخلف محسوب می‌شود.

در ادامه آن جلسه در خصوص خانه‌هایی که 80 الی 90 درصد آن مخروبه شده است، مطرح شد؛ مالک در صورت تمایل می‌تواند با مراجعه به شهرداری و اخذ استعلام میراث فرهنگی و صدور مجوز، نسبت به عملیات آواربرداری اقدام کند.

همچنین ساخت‌وساز نیز مطابق طرح و نقشه میراث فرهنگی که به تصویب رسیده است، صورت گیرد و در این‌ خصوص دادستان ابرکوه نیز در اظهارات خود به این موارد تأکید کردند.

لازم به توضیح است که در نقشه تأییدشده از طرف میراث فرهنگی، ضوابط و اجرای عین به‌عین با رعایت فضای پر و خالی، رعایت ارتفاع و اجرای نمای کاملاً سنتی قطعاً مدنظر خواهد بود.

کرباسی تصریح کرد : مدتی است مطلبی مبنی بر اینکه «مسئول میراث ابرکوه گفته است؛ خانه‌هایی با بیش از ۷۰ درصد مخروبه، قابلیت تخریب کامل و تبدیل‌شدن به پارکینگ درون محله‌ای را دارند» در شبکه‌های مجازی توسط برخی افراد منتشرشده است که به جزییات این مطلب همچون «تصویب طرح و نقشه در کمیته فنی، اخذ مجوز و استعلام از میراث جهت درخواست شهرداری برای تملک ملک به‌منظور پارکینگ درون محله‌ای» متأسفانه اشاره نشده است. لذا این موضوع به دلیل نشر اکاذیب از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.

کرباسی در پایان یادآور شد : تخریبی که در سال گذشته در بافت تاریخی صورت گرفته بود، به دلیل اهمیت و ارج نهادن بافت ثبتی و تاریخی ابرکوه، با پیگیری انجام‌شده طی حکمی از سوی مراجع قضایی، مالک به اعاده به حالت اولیه بنا مطابق نظر میراث فرهنگی محکوم شد، که لازم است از دادستان و دیگر مراجع قضایی شهرستان تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد