Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

کارشناس مسائل حقوقی در آستانه روز مباهله:

رشد و شکوفایی نظام خانواده،مرهون شناخت و رعایت دقیق حقوق هریکی از اعضای آن نسبت به یکدیگر است.


فلاح زاده کارشناس مسائل حقوقی در آستانه روز مباهله گفت: رشد و شکوفایی این نظام محبوب و بی بدیل، مرهون شناخت و رعایت دقیق حقوق هریکی از اعضای آن نسبت به یکدیگر است.

 مرضیه فلاح زاده کارشناس مسائل حقوقی، در آستانه روز مباهله و روز خانواده در گفتگو با خبرنگار سروابرکوه گفت: خانواده بطور طبیعی بر فرد تقدم دارد و به لحاظ منطقی باید نسبت به تمام مؤلفه ­های زندگی اجتماعی درک­ پذیری و توضیح دهندگی بیشتری داشته باشد.

فلاح زاده ادامه داد: رشد و شکوفایی این نظام محبوب و بی بدیل، مرهون شناخت و رعایت دقیق حقوق هریکی از اعضای آن نسبت به یکدیگر است.

این کارشناس مسائل حقوقی بیان کرد: تکوین فردیت و تشخص خودبخودی، بدون مقدمه و بی­ریشه صورت نمی­ گیرد؛ هویت فرد درخانواده شکل گرفته و تقریباً به آن وابسته است.

وی افزود: افرادی که روزی به عنوان فرمانروای مقتدر و سیاستمدار، و مدیر نیرومند، و مبتکر توانا در جامعه ظهور می کنند، و مسؤولیت های سنگین و خطیری را به عهده می گیرند، نظام خانواده و کانون گرم پدر و مادر تربیتگاه نخستین آنها است.

فلاح زاده تصریح کرد: اشتغال، ازدواج، مهاجرت، قهر، طلاق و حتی مرگ نمی­تواند ریشه­ های فرد را از خانواده بگسلد و هویت مستقل افراد هرگز به معنای انزوا و جدایی از خانواده نیست؛ بلکه به افزایش تاثیرگذاری و جایگاه تعیین­ کننده آن ناظر می­باشد؛ چه اینکه تشکیل پیوندهای جدید نیز تفصیل و بسط خانواده- نه انفکاک از آن- تلقی می­شود.

این کارشناس مسائل حقوقی گفت: بنابراین سستی پیوندهای خانوادگی یک تهدید واقعی است که از مخاطرات سلامت افراد خبر می ­دهد. همچنین تراکم گسیختگی ­ها و گسترش آسیب­ های اجتماعی در زمره پیامدهای غیرفوری ولی مهم روابط شکننده خانوادگی است که سلامت جامعه را نیز به خطر می­ اندازد.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه شناسایی آسیب­های موجود و محتمل خانواده و پیشگیری و درمان آن­ها کانون هر نوع اقدام اصلاح ­گران ه­ای است که به منظور ارتقاء سلامت جامعه و نهادهای آن صورت می­گیرد؛ زیرا سلامت نهادهای اجتماعی در گرو سلامت افرادی است که در خانواده سالم پدید می­ آیند و پرورش می ­یابند.

فلاح زاده ادامه داد: البته خانواده سالم فراتر از سلامت هر یک از اعضای آن, به سلامت پیوندهایی وابسته است که فردیت و سلامت عضوهای سابق و جدید آن را تضمین می­کند. بنابر این تحکیم و سالم ­سازی روابط خانوادگی و جلوگیری از توسعه انواع گسیختگی­ های علمی، سیاسی، اعتقادی و به خصوص گسیختگی­ های نسلی و جنسی، می­تواند سلامت خانواده، فرد، گروه­ های رسمی و غیررسمی و نهادهای جامعه را تامین کند.

وی گفت: بدین ترتیب خانواده که به هرکسی تشخص و هویت ویژه و منحصر به فردش را می­بخشد، از سه جهت می­تواند ضامن سلامت گروه­ ها و نهادهای دیگر باشد؛ این سه جهت عبارتند از: تربیت انسان­های سالم، صیانت از سلامت روابط انسانی از طریق تاثیرگذاری جهت دهنده بر قوانین و نهادهای اجتماعی، مقاومت در برابر عوامل بیماری­زای محیط.

فلاح زاده در پایان گفت: واقعيات موجود و پيامدهاي گوناگون آن باعث شد که موضوع خانواده جزء اولويتهاي کاري بسياري از پژوهشگران، نظريه ­پردازان حوزه­هاي مختلف علمي قرار گيرد و هر کدام نقشي سازنده در تحکيم و بقاي نظام خانواده ايفا کنند.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد