Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گزارش میدانی/مشکلات تمام نشدنی روستای شمس آباد ابرکوه؛

رعایت نشدن استانداردهای ایمنی در پل زیرگذر شمس آباد/ بیش از 80 خانوار روستا بدون تلفن ثابت/قطع ارتباط دو روستا با گاردریل


مردم روستای شمس آباد از عدم توجه کافی مسئولان شهر نسبت به صعب العبور بودن راه ارتباطی بین دو روستا و همچنین محدوده ورودی و خروجی آن، گلایه کردند.

به گزارش سرو ابرکوه؛ شمس آباد با 950 نفر جمعیت، از روستاهای بخش مركزي ابركوه مي باشد، که با وسعت حدود 50 هكتار تا مركز شهرستان 5 كيلومتر و تا مركز استان 135 كيلومتر فاصله دارد.


خبرنگار سرو ابرکوه امروز به میان مردم این دیار رفته است تا از مشکلات، کمبودها و محدودیت هایی که با آن مواجه اند سخن بگویند.

 


مردم شمس آباد روی گنج نشسته اند اما گرفتار بی عدالتی شدند
محمد جعفر داوری یکی از اهالی شمس آباد اظهار کرد: عمده مشکل ما گاردریل های وسط بزرگراه است که موجب قطع ارتباط 2 روستای شمس آباد و رئیس آباد شده و حوادثی را هم داشته است؛ دور برگردان های ایجاد شده هم از هر طرف 2 کیلومتر با روستا فاصله دارد.


داوری افزود: همچنین در سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری(دولت نهم و دهم) حفر 6 حلقه چاه و انتقال آب از منطقه طاقستان به منطقه شرق ابرکوه به تصویب رسید، که پس از بررسی ها و آزمایش محل یکی از چاه ها مشخص شد که می توان از آن در هر ثانیه 50 لیتر آب برداشت کرد. اما پس از عملیات 3 هزار متر لوله گذاری اجرای این طرح متوقف شد و علی رغم پیگیری های مکتوب و حضوری هیچ اقدامی صورت نگرفت.


وی تصریح کرد: مردم شمس آباد روی گنج نشسته اند اما گرفتار بی عدالتی شده و گرسنگی می کشند. بیشتر زمین های این منطقه به علت کم آبی در حال بایر شدن است و مردمی که از راه کشاورزی امرار معاش می کردند، امروز با فقر مواجه و حدود 60 درصد آنها تحت پوشش کمیته امداد می باشند.

 


با تصاحب زمین ها 90 درصد کشاورزان بیکار می شوند
حسین شفیعی نماینده چاه جمهوری بیان کرد: این چاه از زمان انقلاب حفر شده است و هم اکنون حدود 96 خانوار از آن امرار معاش می کنند. اداره مسکن و شهرسازی به این علت که 20 هکتار از زمین ها در محدوده شهری است، نسبت به آن ادعای مالکیت دارد که با تصاحب زمین ها بیش از 90 درصد از کشاورزان منبع امرار معاش خود را از دست می دهند.


شفیعی ادامه داد: با توجه به اینکه راه ارتباطی روستاهای شمس آباد و رئیس آباد قطع شده است، مسئولین راه و شهرسازی می توانند با پایین آوردن گاردریل ها در چند نقطه این ارتباط را تا حدودی برقرار کنند، که اصلا هزینه ای ندارد.

 


پل زیرگذر غیراستاندارد شمس آباد؛ معضل بزرگتری است
سید محمد طباطبایی مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد ولی عصر روستا، اذعان کرد: جهت برقرار ارتباط بین دو روستای شمس آباد و رئیس آباد، یک پل زیرگذر احداث شده است، که به علت استاندارد نبودن، خودش معضل بزرگی است. شیب تند، نداشتن نور کافی هنگام شب، نداشتن هیچ گونه علائم راهنمایی و رانندگی، آسفالت نبودن و نداشتن چاه جذب، موجب کاهش ایمنی و امنیت آن شده است.


طباطبایی تأکید کرد: کاش زمانی که زنان و یا افراد مسن بیمار می خواهند از این گاردریل ها یا زیرگذر عبور کنند، یکی از مسئولین با چشم خودش ببیند، که آنان مجبورند در شرایطی که هیچ گونه امنیتی نیست، رفت و آمد کنند. آیا واقعا اگر نوامیس خودشان هم در چنین وضعیتی بودند، باز در برابر این مشکل سکوت می کردند؟


وی خاطرنشان کرد: با وجودی که فرماندار برای اهالی منطقه زحمت می کشد، اما روی صحبت ما با اداره راه و شهرسازی است. این حق طبیعی مردم است که برای روستا، یک ورودی و خروجی تعریف شده و پل زیرگذر به شکل استانداردی اصلاح شود، تا تردد اهالی در کمال امنیت و آرامش صورت گیرد.


توقع مردم برای پیگیری مصوبات روستا توسط استاندار
مدیر کانون مسجد ولی عصر افزود: ما نمی خواهیم در سیاست های کلی دولت دخالت کنیم اما از استاندار انتظار داریم، به شمس آباد توجه ویژه داشته و پروژه های تصویب شده این روستا را پیگیری نماید، که از جمله آن حفر 6 حلقه چاه، احداث میدان 15 دی، امتداد بلوار امام رضا(ع) تا شمس آباد و ... می باشد.


عضو سابق شورای اسلامی روستا یادآور شد: مردم چنین تصور می کنند زمان انتخابات وقتی مسئولین به رأی روستائیان نیازمند هستند، مرتب در آنجا حضور پیدا می کنند، اما وقتی صندوق ها پر شد، دیگر با آنها کاری ندارند.

 


2 کیلومتر راه طی کنم تا به زمین های کشاورزی برسم
علی عابدی پدر شهید در گلایه از وضعیت بزرگراه در گفتگو با سرو ابرکوه، گفت: حدود 60 سال است، کشاورزی میکنم و از کشاورزان قدیم چاه جمهوری هستم. زمین های کشاورزی 500 متر با خانه ام فاصله دارد، اما برای رفتن به آنجا باید حدود 2 کیلومتر پیاده مسیر را طی کنم تا به دور برگردان برسم و این از توان من خارج است.

 


محمد حسن کریمی از دیگر اهالی روستا بیان کرد: حدود 36 سال در این زمین ها کشاورزی می کنیم و تنها راه امرار معاش ما همین است، اما مسئولین مسکن و شهرسازی می گویند این زمین ها در محدوده شهری و متعلق به دولت است.

 


شرایط پرداخت حق بیمه روستایی عشایری را نداریم
غلامرضا عابدی هم که 89 سال سن دارد در اعتراض به وضعت بیمه روستایی عشایری گفت: مسئولین بیمه روستایی عشایری می گفتند پس از پرداخت 10 سال حق بیمه بازنشسته می شویم.


عابدی ادامه داد: اکنون که چندین سال به زحمت این پول را پرداخت کرده ایم می گویند 5 سال دیگر هم باید پرداخت کنید. هر چند بعضی افراد 15 سال بیمه پرداخت کردند. من و بقیه افراد مسن روستا توانایی پرداخت نداریم و می خواهیم همان مبلغی که تا کنون پرداخت کرده ایم به ما برگردانند.

گفتنی است افراد حاضر در محل گفته های عابدی را در خصوص موضوع بیمه تایید کردند.

 

3 مدرسه در شمس آباد منحل شد
حسن اکبرزاده کارمند آموزش و پرورش و ساکن روستای شمس آباد، در رابطه با مشکلات آموزشی ابراز کرد: در این روستا 4 مدرسه در پایه های مختلف بود، که مدرسه دخترانه نجابت 2 سال، طالقانی 5 سال و مدرسه ادب حدود 6 سال است، منحل شده اند و تنها مدرسه باقی مانده روستا، مدرسه ابتدایی رودکی می باشد.


اکبرزاده تصریح کرد: قبلا مدارس شمس آباد مرکزیت داشت و دانش آموزان از شهرسب، کلپه، فیض آباد و و رئیس آباد به اینجا می آمدند، اما الان بیش از 40 نفر از بچه های این روستا در مدرسه شهید مطهری ابرکوه که خودم مدیر آن هستم، تحصیل می کنند.


وی گفت: مدرسه طالقانی در شمس آباد با 28 دانش آموز تعطیل شد در حالی که هنوز مدارسی با داشتن 18 یا 20 دانش آموز در روستاهای دیگر فعال هستند.

 


آب شرب روستا مشکل کیفیت و کمیت دارد
سید علی ستار یکی از اعضای شورای اسلامی روستا ضمن بیان مشکل پل زیرگذر و ادعای مالکیت مسکن و شهرسازی بر زمین های کشاورزی، گفت: برای تأمین آب منطقه شرق ابرکوه خط لوله انتقال آب از روستای مریم آباد کشیده شده است که متأسفانه انشعابات زیادی از آن برای باغات نعمت آباد، کلیه گاوداری ها و مرغداری های طول مسیر گرفته شده است که آب آشامیدنی منطقه ما را با مشکل کیفیت و کمیّت مواجه کرده است.


ستار افزود: مناطق زیادی در همین نزدیکی که جزء منطقه شهری ابرکوه محسوب می شوند، نیز از آب این خط لوله استفاده می کنند. اگر این مناطق شهری است پس چرا آب و فاضلاب شهری، آب آنها را تأمین نمی کند و اگر هم جزء منطقه روستایی هستند، چرا امکانات شهر را ندارند؟

 


نبود نقدینگی در ایستگاه های خرید شیر، دامداران را دلسرد می کند
محمد اکبری یکی از ساکنین روستای فیض آباد بیان کرد: شغل من دامداری است و به زحمت توانستم یک گاوداری راه اندازی کنم، اما متأسفانه وقتی شیر گاو را برای شرکت ها می برم، هزینه آن را پرداخت نمی کنند و وقتی هم که پول خود را مطالبه می کنیم، می گویند مجبور نیستید به ما شیر بفروشید. پس تکلیف من و بقیه گاوداران منطقه چیست؟

 


دولت یارانه شیر را پرداخت نکرده است
عزت اله اکبر زاده نماینده دامداران مجتمع رئیس آباد گفت: 65 روز است که به شرکت شیر فروخته ام اما هزینه آن را دریافت نکردم؛ از سوی دیگر یارانه شیر (هر کیلو 190 تومان) که پرداخت آن بر عهده دولت می باشد، پرداخت نشده و الان حدود 40 میلیون تومان از دولت طلبکارم.

 


عدم اقدامات عملی بر زمین های اهدا شده برای امورات ورزشی/ بیش از 80 خانوار روستا بدون تلفن ثابت
حجت الاسلام محمد رضا پورسعیدی رئیس شورای اسلامی روستا در رابطه با مشکلات اهالی منطقه، اظهار کرد: در رابطه با مشکل پل زیرگذر و گاردریل های وسط بزرگراه مکاتبات بسیاری با مسئولین مربوطه صورت گرفت، که تا کنون نتیجه ای نداشت. اما به احتمال قوی با اجرای حفر چاه های مصوب سفر رهبری می توان مشکل نامطلوب بودن آب شرب شمس آباد را برطرف کرد.


پورسعیدی با بیان اینکه حدود 100 خانوار از طریق کشاورزی در زمین های اطراف چاه جمهوری امرار معاش می کنند، خواستار ارائه راهکاری منطقی در جهت حل مشکل بین مسکن و شهرسازی و کشاورزان شد.


وی افزود: جهت امور فرهنگی ورزشی 2 قطعه زمین در این روستا، به نام تربیت بدنی به ثبت رسیده است. اما هیچ گونه اقدام عملی در این زمین ها صورت نگرفته است. اگر مسئولین ورزش شهرستان می گویند: جوانان و نوجوانان روستا از سالن های ورزشی ابرکوه برای گذراندن اوقات فراغت استفاده کنند، باید بدانند بسیاری از خانواده ها به علت بُعد مسافت و صرف هزینه های متعدد نمی توانند فرزندان خود را به شهر بفرستند.


امام جماعت روستای شمس آباد عنوان کرد: در کنار مسائلی مثل منحل شدن مدارس و هزینه بالای تحصیل دانش آموزان در شهر، محرومیت بیش از 80 خانوار از تلفن ثابت و نبود امکانات اینترنتی در روستایی که با مرکز شهر فاصله زیادی ندارد، مهمترین مشکل مردم شمس آباد می باشد.

 


نبود پارکینگ مناسب و مسیر طولانی دوربرگردان مانع توسعه اقتصادی روستا
علی داوری دهیار روستای شمس آباد در بیان مشکلات این روستا به مسئله استاندار نبودن پل زیر گذر، قطع ارتباط بین دو روستای شمس آباد و رئیس آباد به خاطر وجود گاردریل های وسط بزرگراه، ادعای مالکیت مسکن و شهرسازی نسبت به 20 هکتار از اراضی کشاورزی چاه جمهوری، نامطلوب بودن کیفیت آب آشامیدنی، نبودن امکانات آموزشی و تفریحی مناسب، اجرایی نشدن مصوبات سفر ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری و ... اشاره کرد.


داوری تصریح کرد: در رابطه با مشخص شدن ورودی و خروجی روستا با مسئولین مربوطه در شهرستان، استان و حتی پایتخت مکاتبات زیادی صورت گرفته است، اما تا کنون شاهد هیچ گونه اقدم موثری از جانب مسئولین نبوده ایم.


دهیار روستای شمس آباد ضمن اشاره به اهمیت جاده برای رونق اقتصادی روستا، خاطر نشان کرد: در این منطقه امکانات رفاهی از جمله مجتمع رفاهی، مسجد، رستوران، پست بانک، سوپر مارکت، کارخانه یخ و ... برای استفاده مسافران و رانندگان فراهم است، ولی به علت نبودن یک پارکینگ مناسب و مسیر طولانی دوربرگردان، ماشین ها نمی توانند در این محل توقف کنند و این خود به خود موجب رکود اقتصادی این روستا می شود.


وی در خاتمه ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته توسط فرمانداری، بخشداری و همچنین حضور حجت الاسلام حسینی امام جمعه ابرکوه در روستای شمس آباد، از آنان خواست تا راهکارهای مناسبی برای حل مشکل کشاورزان ارائه کرده و به صورت مکتوب از اداره راه و شهرسازی بخواهند، تا برای امنیت مردم نسبت به استاندارد کردن پل زیر گذر اقدام نماید.


در ادامه این گزارش خبرنگار سرو ابرکوه، به سراغ محمد جواد آقایی بخشدار بخش مرکزی رفت تا پاسخ های وی را در رابطه با مشکلات این روستا جویا شود.

 


بازسازی گاردریل ها به طول 8 متر برای عبور عابرین/ نصب پل عابر پیاده ما بین دو روستا
آقایی در رابطه با احداث بزرگراه بین دو روستای شمس آباد و رئیس آباد اظهار کرد: برای اداره راه و شهرسازی در ایجاد جاده ها، امنیت بیشتر با کمترین مسیر و هزینه ملاک می باشد و جهت ایجاد رونق اقتصادی برای دو روستای مذکور به جای اینکه بزرگراه را از پشت روستای رئیس آباد عبور دهد، آن را بین دو روستا قرار داده است.


وی افزود: جهت تسهیل عبور و مرور مردم نیز نقطه ای از بزرگراه مشخص شده است که به عرض حدود 8 متر گاردریل ها پایین تر بیایید، ضمن اینکه تابلوهای مورد نیاز جاده ای و پل عابر پیاده با رایزنی های صورت گرفته با پایانه های حمل و نقل استان نصب خواهد شد.


بخشدار مرکزی در رابطه با ورودی روستا تصریح کرد: از نظر قانونی مسیر ورودی روستای شمس آباد به علت خطرناک بودن باید بسته شود. اما در جلسه شورای ترافیک طرحی را پیشنهاد دادیم که مورد استقبال مسئولین قرار گرفت و در صورت تصویب آن از سوی مسئولین استانی، مشکل ورودی شمس آباد برطرف و خطری هم نخواهد داشت.


50 میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل زیرگذر روستای شمس آباد
آقایی با بیان اینکه برای احداث پل زیرگذر می بایست از قبل زیرساخت های آن فراهم شود، گفت: اولین نیاز پل زیرگذر چاه جذبی برای دفع آب های سطحی است، که زیرگذر فعلی فاقد آن می باشد و تکمیل آن نیاز به 50 میلیارد تومان اعتبار دارد.


وی در رابطه با مشکل اصلی استانداردنبودن این زیرگذر اذعان کرد: با هماهنگی های انجام شده قرار است روشنایی و پیاده رویی کنار آن احداث  شود تا حدأقل عبور و مرور مردم در شب را تسهیل کند. همچنین برای ایجاد پارکینگ های کنار جاده و توقف خودروها نیاز به اعتبار قابل توجه ای است که هنوز تأمین نشده است.


کشاورزان چاه جمهوری قبل از گرفتن سند مالکیت شروع به کشت کردند
بخشدار مرکزی بیان کرد: چاه جمهوری یک چاه واگذاری است که قبل از انقلاب به خاطر اینکه مردم به کارهای زراعی روی بیاورند این چاه واگذار شد و نسبت به آب این چاه 20 هکتار زمین نیز واگذار شد. درخواست 20 هکتار زمین دیگر هم داده بودند و منابع طبیعی هم درخواست را در برنامه پیگیری قرار داد، اما مجوز واگذاری آن  را صادر نمی کند.


آقایی ادامه داد: کشاورزان بدون اینکه مجوز یا رسیدی مبنی بر موافقت منابع طبیعی نسبت به واگذاری زمین ها داشته باشند، شروع به کشت کردند و هیچ سندی نسبت به مالکیت آن ندارند. مدتی بعد طرح جامع توسعه ابرکوه نوشته می شود و محدوده ابرکوه در این طرح وسط این زمین ها قرار گرفت؛ لذا زمین هایی که در این محدوده قرار دارد متعلق به مسکن و شهرسازی می باشد.


وی گفت: از سوی دیگر کشاورزان هم حق دارند چرا که سال هاست در این زمین ها کشاورزی می کنند. اما از سوی دیگر جهت گرفتن سند این 20 هکتار زمین، اقدامی انجام ندادند و در حال حاضر و بر طبق قانون این اراضی ملی و متعلق به دولت است. با این حال پیگیر هستیم، راهکاری ارائه کنیم تا حق کشاورزان پایمال نشود.


علت منحل شدن برخی مدارس روستایی
آقایی تصریح کرد: در خصوص مشکل منحل شدن مدارس روستا گفت: زمانی طرح دوره ای شدن مدارس پیش آمد و از سوی دیگر به علت های مختلف جمعیت روستا و در نتیجه جمعیت دانش آموزان کاهش یافت، از طرفی برخی والدین مایلند، فرزندان خود را در مدارس شهری ثبت نام کنند.


این مقام مسئول تاکید کرد: این عوامل جهت دایر بودن همه مدارس در روستاها برای دولت مقرون به صرفه نبود. از طرف دیگر تحصیل دانش آموزان چند پایه در یک کلاس و با یک معلم، باعث افت سطح علمی و راندمان دانش آموزان می شد.


وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش هم برای صرفه جویی در هزینه ها و بالاماندن سطح علمی دانش آموزان، هر پایه را در مدارس روستاهای مختلف، متمرکز کرد.

بسته شدن ورودی روستا 

 

 

قطع ارتباط روستای شمس آباد و رئیس آباد با احداث گاردریل

 

چاه جمهوری شمس آباد

 

تصاویر زیرگذر شمس آباد که بارها حادثه افرین بود و جان افرادی را گرفت

---

---

----

 

انتهای پیام/ م.ف




Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد