Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

معاون سابق فرهنگی وزارت علوم:

زیر سؤال بردن امام(ره) و اصل ولایت فقیه جز «نامردی سیاسی» نیست


معاون سابق اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم گفت: بعضی «عمامه به سرها» که امروز حرفی خلاف «حرف بازرگان» می زنند! در صدداند تا با بازیچه قرار دادن میراث، نظر و خود امام، منافع سیاسی خود را حفظ کنند.

به گزارش سرو ابرکوه، معاون سابق اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم در مصاحبه با یزد رسا در خصوص اظهارات اخیر برخی از جریانات تندرو در استان یزد اظهارداشت: ولایت فقیه در حقیقت به اصل امامت برمی گردد که اصل امامت یکی از اصول دین است، اینکه بر اساس محاسبات عقلایی وعقلانی بخواهیم 5 اصل دین، توحید، نبوت، عدل، معاد و امامت را کنار هم قرار دهیم اگر یکی از این اصول نباشد دیگر اصول هم از دین خارج می شود و مفهوم،  فلسفه وجودیشان زیر سوال می رود.


غلامرضا خواجه سروی افزود: بنابراین اصل امامت این جایگاه را دارد که کنار آن 4 اصل قرار گرفته تا به آن ها حالت ارجاعی دهد به عبارت دیگر زندگی یا حیات دنیوی و  اخروی بشر را به واسطه این اصل اداره کند.


وی ادامه داد: محتوا و هدف 4 اصل دین هرگز ربطی به تاریخ و افراد نداشته است و از اول آفرینش هرجا که اصل توحید آمده،  اصل امامت هم وجود داشته است و تا دنیا دنیا است و خدا خدایی می کند «توحید» در زمین برقرار است و به خاطر همین «امامت» هم وجود دارد.

 

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران با بیان اینکه اگر جایگاهی امامت نباشد توحید در زمین شکل نمی گیرد ادامه داد: اصل امامت باید تداوم عملی داشته باشد به طوری که  اگر خود امام معصوم به هر دلیل میان جامعه و جریان سیاست های مردم نباشد به ناچار باید برای خود جانشینی انتخاب کنند تا تکالیفش را انجام دهد.

 

خواجه سروی با اشاره به بررسی سابقه ولایت فقیه گفت: باید محققانه نگاه کنیم، فقهای شیعه یا حتی فقهای سنی هر چند از نظر جانشینی باهم اختلافیم اما در این زمینه با ما نگاه مشترک دارند ولی هردو به ولایت فقیه اعتقاد داریم.


معاون سابق اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم گفت: ولایت فقیه چیزی نیست که کسی بگوید این موضوع بوده یا نبوده و خود حضرت امام(ره) هم فرموده اند ولایت فقیه همیشه هست.


وی با بی محتوا و مردود خواندن اظهارات اخیر یکی از تندورهای وابسته به جریان خاص اذعان داشت: نوآوری حضرت امام این است ایشان این اصل را عملیاتی کرد و اینکه برخی افراد در جاهای مختلف حرف سخیف و اهانت بار می زنند، مسئله  تازه ای نیست همیشه افرادی که به ستون اسلام خطشه وارد می کنند بوده اند اما جالب است که یک فرد روحانی اسلام شناس! که جایگاهی مثل حضرت امام(ره) دارد بیاید و چنین حرفهایی بزند!



خواجه سروی خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) در سال 1317 کتابی در اواخر حکومت رضا شاه  کتاب کشف الاسرار نوشته اند و در آن اشاره کرده اند که می توان در غیبت امام عصر(عج) برای حکومت خود جانشین انتخاب کرد.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اشاره جنبش دانشجویی مسلمان در خارج از کشور بیان داشت: حضرت امام(ره) در عرصه عملیاتی شدن ولایت فقیه یک روش تکاملی تدریجی را در نظر گرفت  تا این اصل عملیاتی شد.


وی افزود: این که امام در عملیاتی کردن ولایت فقیه گام به گام جلو آمده اند، بسیاری از افراد صادق یا شاید ناآشنا به این مسایل را به اشتباه انداخت که امروز شاهد هستیم بعضی ها از این اشتباهات استفاده نامطلوب سیاسی می کنند و کل مسئله را به واسطه این کار انکار می کند!


خواجه سروی تصریح کرد: بیان اینگونه اظهارات تأسف بار که شاید آگاهانه صورت گرفته است یک جفای بزرگ در حق امام(ره) و انقلاب است و در  جایی که مثلا «بازرگان» گفت:« از آیت الله امام خمینی چیزی جزاین انتظار نمی رود...» اظهار اینگونه بیانات جفای بسیاری به آن مرد بزرگوار است.


این استاد برجسته دانشگاه گفت: بعضی عمامه به سرها که امروز حرفی خلاف حرف بازرگان می زنند! در صدداند تا با بازیچه قرار دادن میراث، نظر و خود امام، منافع سیاسی خود را حفظ کنند.


معاون سابق اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم در پایان اذعان داشت: افرادی که آگاهانه یا ناآگاهانه این حرف ها را می زنند با اتصال خود به جناهای سیاسی حاضرنند برای بدست آوردن مقام در«مجلس و جامعه» چنین حرف هایی بزنند در حال که این حرکت چیزی جز ناتقوایی و نامردی سیاسی است نیست.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد