Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


غذاهای محلی قشم


هواری چکو میگ یا لارو خشک‌شده میگو از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم‌ریزی در جنگل حرا صید می‌کنند.

به گزارش سرو ابرکوه،

هواری چکو میگ (پلو بچه میگو)

از دیگر غذاهای محلی قشم : هواری چکو میگ یا لارو خشک‌شده میگو از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم‌ریزی در جنگل حرا صید می‌کنند. بعد از این که آن‌ها را در آب دریا جوشانده و خشک کردند، به بازار می‌آورند. برای تهیه‌ی این غذا میگوی خشک را خیسانده و پوست آن را می‌گیرند. بعد از تفت دادن پیاز، میگو را به آن اضافه می‌کنند. بعد از اینکه میگوها کاملا سرخ شد، زردچوبه و سپس مقداری آب می‌افزایند. عدس آب‌پز به همراه ۲ استکان آب داغ به غذا اضافه می‌شود. بعد از جوش آمدن آب، برنج از قبل خیس‌شده را به غذا اضافه می‌کنند تا اب آن بخار شده و برنج دم بکشد.

نان توموشی

قشمی‌ها این نان محلی بسیار نازک را به همراه سس مخصوصی می‌پزند. در این نان تخم‌مرغ و پنیر می‌ریزند که همزمان با نان می‌پزد.

چاردویی

این غذا از غذا های خوش طعم و رنگ قشم  در تور لحظه آخری سفر باتو  است و طرفداران زیادی دارد. شما با انتخاب تور قشم برای سفر به این جزیره زیبا می توانید این غذا را امتحان کنید و لذت ببرید. گوشت قرمز و یا گوشت ماهى جوشانده را له مى‌ کنيم و آب آن را مى‌ گيريم تا کاملاً خشک شود بعد آن را با سبزى معطر (گشنيز، شويد، شنبليله) ليمو عمانى، ادويه، پياز خرد شده سرخ مى‌ کنيم و آبى که ماهى را در آن جوشانده بوديم مى‌ گذاريم تا بجوشد و برنج را به آن اضافه مى‌ کنيم.

قبل از اينکه دم بکشد، به موادى که قبلاً آماده کرده بوديم تخم‌ مرغ اضافه مى‌ کنيم و مواد آماده را روى برنج مى‌ ريزيم و صبر مى‌ کنيم تا پخته شود و دم بکشد. بعد از این که دم کشید آماده سرو شدن است.

عنکاس (ماهی مرکب)

این ماهی را به تکه‌های مربعی شکل قطعه قطعه کرده و با مقداری آب و خرما داخل دیگ می‌پزند. پیاز را خرد کرده، تفت داده و ماهی را به آن اضافه می‌کنند. سپس سیب‌زمینی سرخ‌شده را با یک عدد فلفل سبز، رب گوجه فرنگی، نمک، ادویه و فلفل به غذا می‌افزایند  تا با حرارت کم پخته شود.

عنکاس خشک شده

عنکاس (ماهی مرکب) را بعد از تمیز کردن به شکل ورقه‌های نازم و بلند برش زده و مقابل آفتاب آویزان می‌کنند تا کاملا خشک شود. برای این کار حداقل ۱۰ روز زمان نیاز است. بعد از خشک شدن ماهی‌ها، آن‌ها را روی ذغال یا شعله‌ی گاز کباب کرده و سپس آن را می‌کوبند تا بافت گوشت از هم باز شود. سپس روی گوشت ماهی لیمو ریخته و با خرما نوش جان می‌کنند.

برنج دیشو

برای تهیه‌ی این غذا مقداری شیره‌ی خرما را در آب حل می‌کنند تا رقیق شود؛ سپس آن را روی گاز می‌گذارند تا به جوش آیدو برنج خیسانده شده را در این محلول می‌ریزند تا آب آن بخار شده و برنج دم بکشد. این برنج را به همراه ماهی برشته سرو می‌کنند.

زیبون

اول سیب‌زمین‌های خلال شده درشت را در روغن سرخ کرده و کمی زردچوبه و نمک به آن اضافه می‌کنیم. ماهی را که از قبل نمک زده بودیم شسته و به آن زردچوبه. ادویه و فلفل می‌زنیم و با ادویه در روغن سرخ می‌کنیم مقداری پیاز خرده شده را با یک عدد گوجه‌فرنگی کوچک رنده شده در روغن تفت می‌دهیم، آنگاه مقداری روغن در قابلمه ریخته و به اندازه ته قابلمه نانی را برش زده (نان محلی توموشی) و در ته قابلمه گذاشته می‌شود تا هنگامی که مواد سرخ شده را در قابلمه می‌ریزیم مواد به ته قابلمه نچسبد.

بعد از گذاشتن نان در کف قابلمه، مواد سرخ شده را روی آن می‌گذاریم و بعد برنجی را که از قبل آماده کرده‌ایم (پلو ساده) روی مواد سرخ شده می‌ریزیم و چند دقیقه‌ای روی شعله کم می‌گذاریم تا دم بکشد.  آفر تور لحظه آخری ارزان را از دست ندهید.

غذاها ی محلی وان

 

 پیده - Pide:

پیده یک نان تنوری بسیار نازک است و با مخلفات خاصی درون تنور پخته می شود. این نان تنوری را هم با سوسیس ترکی، هم با گوشت اسلایس شده بره و هم با گوشت دودی ادویه زده شده تهیه می کنند. البته در این میان گوشت اسلایس شده بره محبوب ترین گزینه در میان انواع پخته شده این نان تنوری است! البته در نوع کاملا سالم آن نیز می توان پیده را با پنیر و سبزی های معطر و تازه محلی میل فرمایید. از قلم نیوفتد که پیده نیز همچون بسیار دیگری از غذاهای محلی وان، طرفداران بیشماری دارد . غذاخوری های زیادی در کشور ترکیه و البته شهر وان به چشم می خورند که به شکل تخخصی تنها این نان تنوری را  سرو می کنند! لازم به ذکر است پیش از آن که پیده را وارد تنور نمایید، روی آن یک تخم مرغ بشکنید  تا میزان خشکی آن به حداقل خود برسد.

 

بورک - Borek:

در ترکیه بورک به غذاهایی گفته می شود که با خمیر نازک یوفکا تهیه شده و در دل خود مواد مختلفی را جای داده است. بورک ها انواع مختلفی دارند که برای مثال می توان به سوبورکی (بورک حلزونی)، پاتاتس بورکی (بورک سیب زمینی)، کیما بورکی (بورک گوشت چرخ کرده)، مرجیمک بورکی (بورک عدس) و اسپاناک بورکی (بورک اسفناج) اشاره کرد. لازم به ذکر است که از  انواع مختلف بورک ها به عنوان یک وعده کامل صبحانه و یا یک میان وعده مغذی در ترکیه استفاده های زیادی می شود.

 

لاهماجون - Lahmajoun:

لاهماجون که به آن لحم عجین نیز گفته می شود همان پیتزای ترکیه ای و یا به تعبیری دیگر، گوشت و خمیر است. این پیتزای ترکی از خمیر بسیار نازکی تهیه می شود که در لایه های این خمیرگوشت چرخ کرده، سبزیجات مختلف همچون پیاز، گوجه فرنگی و صد البته جعفری قرار می دهند و آن را بر روی نان گذاشته و با مقداری آبلیمو به صورت لقمه ای همراه با ترشی های محلی دلخواه و سایر سبزیجات میل می نمایند.

 

کونفه - Kunefe:

 کونفه یک دسر بسیار خوش طعم و خوش شکل است که هم می توانید آن را ساده میل کنید و هم با بستنی و خامه.از جمله موادی که در این دسر به کار می رود، پنیر بی نمک آن هم در رشته های کادایف است که پس از پخت آن، شربت خاصی بر روی آن می ریزند تا در کنار بافت نرم پنیری یک مزه شیرین نیز به آن اضافه شود و طعمی کاملا عجیب را در دهان شما ایجاد نماید. برای تزئین این دسر می توان از خلال پسته و بادام نیز بهره گرفت.

 

باقلوا - Baklava:

در مجموعه غذاهای سنتی وان و غذاهای محلی ترکیه ای باقلوا از جمله شیرینی هایی است که در همه جای دنیا مخاطب دارد و خیلی زود همه را وادار به تحسین خود می کند. باقلوا در اصل متعلق است به آسیای مرکزی و مرکز تولید آن نیز در شهر Gaziantep (غازی عینتاب) قرار گرفته است و در این شهر به راحتی می توان با انواع مدل باقلوا آن هم با خمیرهای نازک و ضخیم رو به رو شد.فراموش نکنید، شیرینی باقلوا یکی از شیرینی های رایج در تمام شهرهای کشور ترکیه و  از غذاهای محلی ترکیه است و می توان آن را در شهر وان نیز به راحتی پیدا نمود. همچنین می توانید سایر تورهای ارزان و تور لحظه اخری و آفرهای مناسب را در سایت سفر باتو ببینید.

تانتونی (Tantuni)

 

تانتونی را باید برادر دوروم خواند. تانتونی نیز بصورت لقمه‌ای سرو می‌شود و محتویات آن شامل گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و ترکیبی از انواع ادویه‌ها است که تمام آن در یک نان لواش بسیار کم حجم و نازک قرار می‌گیرد. تانتونی را می‌توان در دو نوع تند و معمولی تهیه کرد، هرچند اهالی شهر مرسین که زادگاه تانتونی است، معتقدند اگر تانتونی لب و زبان را نگزد، تانتونی واقعی نیست. یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه‌ی تانتونی، امینه آنا سفراسی (Emine Ana Sofrasi) در محله‌ی بیلورجو در میدان تکسیم است.

میدیه دولما (Midye Dolma)

میدیه دولما بیشتر به عنوان یک میان وعده شناخته می‌شود تا یک غذای کامل. میدیه دولما در واقع ترکیبی از نصف صدف دریایی و برنج بسیار تندی است که با لیموی تازه همراه می‌شود. این میان وعده‌ را می‌توان هر شب در دکه‌های متعددی که در میدان تاکسیم واقع شده، پیدا کرد. میدیه دولما روش خاصی نیز برای خوردن دارد. هر یک از تکه‌ها را باید بصورت پشت سرهم و بی وقفه تا زمانی که حدودی احساس سیری القا شود، خورد. در غیر این صورت با توجه به اینکه دانه‌های برنج حجیم می‌شوند، نمی‌توان همه‌ی یک پرسی را که خریداری شده، خورد و در اینصورت باید ۲۰ لیر از پول خود را دور بیاندازید.

کوکورچ (Kokorec)

کوکورچ یکی از محبوب‌ترین و در عین حال منفورترین غذاهای خیابانی است که در استانبول به فروش می‌رسد. کوکورچ در واقع کباب روده‌ی گوسفند است که بصورت تابیده شده با فلفل ترکیب می‌شود و می‌توان آن را به‌همراه نیم یا یک چهارم قرص نان تهیه کرد. به طور حتم این غذا محبوب هر فردی نیست. بسیاری از افراد به دلیل دقتی که  در نظافت این بخش از بدن گوسفند باید به خرج داد، از خوردن آن امتناع می‌کند. در هر صورت یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن کوکورچ، شامپیون کوکورچ (Sampiyon Kokorec) است.

انتهای پیام/



Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد