Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


قربانی پسابرجام!


وقتی مشکل اصلی مردم یعنی معیشت بر زمین مانده باشد و اصلی ترین وعده ی دولت یعنی برجام تبدیل به سرخرمن شود باید نگاه ها سمت دیگری برود،سیاست یا فرهنگ، مهم آن است که نقد مطالبه گرانه خفه شود و حاشیه جای آن را بگیرد.

سرو ابرکوه به نقل از یزد رسا، وقتی مشکل اصلی مردم یعنی معیشت بر زمین مانده باشد و اصلی ترین وعده ی دولت یعنی برجام تبدیل به سرخرمن شود باید نگاه ها سمت دیگری برود،سیاست یا فرهنگ، مهم آن است که نقد مطالبه گرانه خفه شود و حاشیه جای آن را بگیرد.

علی جنتی سکاندار وزارتی بود که برخلاف بقیه همکارانش وزارتی کم اختیارتر اما پرحاشیه تر بود پس گزینه ای مناسبی بود تا در دوران تقریبا هیچِ پسابرجام حواس منتقدین به سوی او برود تا مسئله ی اصلی فراموش شود.
فردی با گرایش راست سنتی انتظاری از او نمیرفت که بتواند مهاجرانی دوم باشد و اقدامات رادیکالی انجام دهد این را حسن روحانی بخوبی میدانست پس گزاره ی بیهوده ایست که فکر کنیم چون علی جنتی نتوانسته مطالبات حسن روحانی در حوزه فرهنگ به آنچه تصورش را می کنیم مثل برگزاری کنسرت در مشهد و... را برآورده کند پس درصدد برکنار شدن است،
نخیر از اول هم قرار نبود خط فرهنگی دولت چپِ روشنفکریِ مطلق باشد چون دولت به حمایت نصفه نیمه ی علما نیاز داشت و چه چیزی مهم تر از فرهنگ برای علما و روحانیون.

اما چه شد که علی جنتی با برخی گمانه زنی ها مثله عقب نشینی برابر تندروها، توسط روحانی محترمانه میخواهد کنار گذاشته شود،آیا دلیل اصلی این بوده؟
آنچه شخصا تصور میکنم، برکناریِ علی جنتی در راستای پروژه ی حاشیه جای متن هست مخصوصا در زمانی که «زنگ حساب» دولت خیلی وقت است که در حوزه اقتصاد به صدا درآمده است حال آنکه به دوران انتخابات هم نزدیک و نزدیکتر می شویم.

همان طور که قبل تر هم گفتم حاشیه های اخیر فرهنگی(مثل کنسرت) مطالبه واقعی دولت نبود بلکه فشار بر قسمتی از دولت بود تا خود رئیس جمهور بتواند در نقش منتقد ظاهر شود،نقشی که روحانی به آن علاقه دارد چون راه فرار از پاسخ گویی تنها همین گزاره است.
حال باید دید علی جنتی قربانی پسابرجام خواهد شد یا در آخرین لحظات اتفاقات دیگری خواهد افتاد،شرایط و گمانه زنی های دولتیان نشان از تغییر قریب الوقوع جنتی دارند
حال دیگر الله اعلم...
میثم بوستان افروز




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد