Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گزارش کامل از آخرین وزیری که راهی دولت شد

مجلس با ۲۰۰رای اسدالله عباسی را به پاستور فرستاد


اسدالله عباسی با 200 رأی موافق نمایندگان مجلس، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی شد.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزد رسا، جلسه علنی صبح امروز مجلس با دستور کار بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی آغاز شد.

در همان دقایق اولیه آغاز جلسه علنی، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری کشورمان برای دفاع از اسدالله عباسی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور، لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت و جمع دیگری از وزرای کابینه، احمدی‌نژاد را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کردند.

احمدی‌نژاد در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی کار: عباسی را فردی دلسوز و پای کار می‌دانم

احمدی‌نژاد پس از حضور در مجلس برای رأی اعتماد وزیر پیشنهادی وزارت کار، تعاون، رفاه و تامین اجتماعی با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا(س) و تسلیت سالگرد شهادت شهید مطهری، هفته معلم را تبریک گفت.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با همت نمایندگان این وزارتخانه سامان بیشتری پیدا کند، افزود: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه مهم و کلیدی است که از ادغام ۳ وزارتخانه ایجاد شده است.

احمدی‌نژاد صیانت از کار و کارگر و تنظیم روابط این دو را یک امر پایه‌ای برای پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام شد و فضای کارفرمایی و کارگری به فضایی برای همکاری و پیشرفت نزدیک شد و اکنون تقریبا با نزدیک شدن کشمکش‌های طولانی به صفر، تقریبا در حل و فصل مسائل کارگری بروز هستیم.

رئیس جمهور پشتیبانی از بخش تعاون را از دیگر وظایف این وزارتخانه برشمرد و گفت: تعاون در ایران به عنوان بخشی ویژه در کارکردهای اقتصادی پیش‌بینی شده و در طول سال‌های اخیر نه تنها تعداد اعضای تعاونی‌ها به نزدیک دو برابر افزایش یافت، بلکه سهم تعاون در اقتصاد نیز بالا رفت، ولی هنوز تا سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب فاصله باقی است.

وی به مسئولیت‌های مهم این وزارتخانه در حوزه تامین اجتماعی اشاره کرد و با تبیین رسالت‌های مهم بخش تامین اجتماعی نیز تاکید کرد که باید به این نکته توجه داشت که بخش عمده بار هدفمندی باید برعهده این وزارتخانه باشد.

احمدی‌نژاد با اشاره به مسئولیت اسدالله عباسی در سرپرستی وزارت کار، رفاه و تعاون در ماه‌های گذشته اظهار داشت: امروز ایشان برای تصدی این وزارتخانه مطرح هستند، همه شما آقای عباسی را می‌شناسید. دو دوره نماینده مجلس در کنار شما و همراه شما بودند و در کمیسیون‌ها و مسئولیت‌های مختلف مجلس خدمات و سوابق خوبی داشتند.

وی افزود: همچنین در این دوره چند ماهه که در وزارتخانه بودند عملکرد قابل توجهی داشتند. امروز هم می‌بینیم که وزارتخانه سرپاست و مکثی در کار وزارتخانه دیده نمی‌شود.

رئیس‌جمهور وزیر معرفی شده را نیروی مومن‌، دلسوز، شبانه‌روزی، پای‌کار و اهل خدمت معرفی کرد و خطاب به نمایندگان گفت: وقت شما را زیاد نمی‌گیرم، امیدوارم با رای بالای شما امروز آقای عباسی به عنوان وزیر در جلسه هیئت دولت شرکت کنند و بتوانند خدمت بالاتری را ارائه دهند.

وی در پایان دفاعیه کوتاهش از اسدالله عباسی اظهار داشت: عازم سفر هستم و همین مقدار کفایت می‌کند. امیدوارم دوستان مته به خشخاش نگذارند تا زودتر تکلیف این وزارتخانه مهم مشخص شود.

احمدی‌نژاد پس از دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش جلسه علنی مجلس را ترک کرد. قرار است احمدی‌نژاد امروز به سفر استانی برود. براساس این گزارش، رحیمی معاون اول رئیس جمهور هنوز در جلسه علنی حضور دارد.

دواتگری در مخالفت: عباسی تجربه یک روز کار در یک مرکز تولیدی را هم نداشته است

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در سخنانی به عنوان اولین مخالف اسدالله عباسی وزیر پیشنهادی کار،‌تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: اقتصاد، عدالت، آموزش، سلامت و تامین غذا، صیانت از نیروی کار،تعاون، بخش خصوصی، ایجاد اشتغال با درآمد بالا، رفع دغدغه خاطر درباره معیشت خانواده، تلاش در تعیین و تامین حداقل معیشت خانوارها، تنظیم بازار کار، آموزش‌های مهارتی، امور اقتصادی، امور اجتماعی و فرهنگی، محیط زیست و سلامت و …، موضوعاتی است که در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید به آن توجه شود و اگر دولت در طول ۸ سال گذشته نوشتار پیش رو را انجام می‌داد مشکلات چندانی در کشور وجود نداشت.

وی با بیان اینکه انشاءالله امیدوارم همه مشکلات کشور در چند ماه باقیمانده از عمر دولت دهم حل شود، گفت: ما می‌خواهیم امروز امانتی را به کسی بسپاریم که باید از خودمان بپرسیم که آیا او واقعا می‌تواند چرخه اقتصادی کشور را در این مدت زمان کوتاه بچرخاند؟ امانتی که بر دوش عباسی گذاشته می‌شود، تکلیف ما را دوچندان می‌کند.

دواتگری ادامه داد:‌ آقای عباسی پس از اخذ مدرک دیپلم در مرکز تربیت معلم ورامین برای اخذ فوق دیپلم، مشغول به تحصیل شد و در طول فعالیت خود در مدارس آموزش و پرورش مشغول تدریس بود و او حتی تجربه یک روز کار در یک مرکز تولیدی یا کارخانه را نداشته است و ما امروز می‌خواهیم مسئولیت وزارتخانه‌ای را به برادری بسپاریم که تجربه یک روز کار در مراکز تولیدی را نداشته است.

نماینده مراغه در مجلس یادآور شد: آقای رئیس‌جمهور شایسته بود که آقای عباسی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی می‌کرد، جایگاه و توانمندی و پتانسیل‌هایی که آقای عباسی دارد، قطعا در وزارت آموزش و پرورش می‌تواند موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: عباسی در رزومه کاری که در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده، خودش را به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها معرفی کرده اما طبق بررسی‌هایی که انجام شده، آقای عباسی عضو هیئت علمی نیست، بنابراین باید پرسید چرا آقای عباسی خودش را به عنوان عضو هیئت علمی معرفی کرده است؟

نماینده مراغه در مجلس در خاتمه تصریح کرد: اگر به برنامه کاری وزیر پیشنهادی نگاه کنید، آقای عباسی تمام مسئولیت‌هایی که نوشته است این است که نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، نماینده مجلس، نائب رئیس اتحادیه بین‌المجالس؛ کجای این موارد مسئولیت اجرایی محسوب می‌شود؟ باید آقای عباسی مسئولیت‌های اجرایی خود را در حوزه کار،تعاون و رفاه اجتماعی اعلام می‌کرد.

پورابراهیمی در مخالفت: بزرگترین مجموعه اقتصادی در دست افراد غیرکارشناس قرار گرفته است محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی سخنانی در مخالفت با تصدی اسدالله عباسی در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ما شخصیت فردی آقای عباسی را از جایگاه سازمانی وی جدا می‌کنیم. چرا که آقای عباسی همکار ما در مجلس بود.

وی افزود: فضای امروز وزارتخانه فضایی خاص است و این وزارتخانه امروز متولی بزرگترین مجموعه اقتصادی در کشور محسوب می‌شود که این مجموعه‌ها در چند ماه اخیر دچار شرایط ویژه‌ای شده‌اند.

پورابراهیمی ادامه داد: افرادی که در این مدت مسئولیت مجموعه‌هایی مثل شستا را در دست گرفته‌اند مشکلاتی را به وجود آورده‌اند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور امروز در دست افراد غیرکارشناس قرار گرفته است اضافه کرد: ظرف شش ماه گذشته سه مدیرعامل در یکی از زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی عوض شده است.

این نماینده مجلس گفت: ما در همین صحن علنی چندین بار تذکراتی را ارائه داده‌ایم و خواستار برخی مسائل شده‌ایم؛ ولی کسی پاسخگو نبود.

پورابراهیمی اظهار داشت: آقای عباسی شما می‌خواهید بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور را اداره کنید، از زمان واگذاری‌هایی که انجام شده تمام مجموعه‌های اقتصادی در دل وزارتخانه‌ای است که شما می‌خواهید مسئولیتش را بر عهده بگیرید؛ آقای عباسی تعهد کنید که می‌توانید این کار را انجام دهید و بعد ما در خدمتتان هستیم.

حیدرپور در مخالفت: همکاری عباسی با حلقه انحرافی بسیار صمیمانه است

عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا در مجلس در سخنانی به عنوان مخالف اسدالله عباسی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: رفاقت و همکاری نمی‌تواند ملاکی برای رای دادن به فردی باشد، دوستی، رفاقت و همکاری ما در مجلس، نمی‌تواند ملاک کار ما در بررسی صلاحیت یک وزیر باشد.

وی افزود: مگر ما با آقای شیخ‌الاسلامی مشکلی داشتیم؟ مشکل اساسی ما رئیس سازمان تامین اجتماعی است. آقای عباسی به ما بگوید که با مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟ این موضوع را به ما شفاف امروز اعلام کند.

حیدرپور ادامه داد:‌ عباسی با وجود اینکه در مجالس هفتم و هشتم با ما همکار بود، اما در همکاری و هماهنگی با حلقه انحرافی هم صمیمی بود، در سفر استانی به گیلان نگاه کنید، مدیرانی که در این وزارتخانه بودند، پای کار آمده بودند و از سفری کاملا انتخاباتی و تبلیغاتی بود، آقای عباسی بگوید که آیا این اقدامات در سفر به گیلان با هماهنگی او انجام شده یا نه؟

نماینده شهرضا در مجلس همچنین یادآور شد: در جریان استیضاح شیخ‌الاسلامی آقای عباسی با وجودی که ۸ سال همکار ما بوده اما در صحن مجلس دقیقا علیه کاری که در مجلس انجام می‌شد، اقدام می‌کرد، آیا این حق مجلس است؟ او که همکار ما بوده، رفتاری مخالف مشی و حرکت مجلس داشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما باید به وظیفه شرعی و قانونی خودمان عمل کنیم. از تک تک ما سؤال خواهد شد، بر اساس قانون برنامه پنجم، آقای عباسی به عنوان متولی بگوید در مورد بیمه سلامت چه کاری خواهد کرد؟

وی با بیان اینکه برنامه ارائه شده توسط عباسی خارج از قانون برنامه پنجم است، گفت: ما که خارج از قاعده نمی‌توانیم صحبت کنیم، دغدغه ما به صورت کلی این است که اگر آقای عباسی نمی‌تواند طبق قانون برنامه پنجم عمل کند و علقه‌ها و علاقمندی‌هایش به حلقه انحرافی موجود در دولت به گونه‌ای است که در چند وقت گذشته شاهد بودیم، از همکاران می‌خواهم به او رای ندهند چون دغدغه و نگرانی از حلقه انحرافی و عدم کارآمدی خود آقای عباسی، برای ما بسیار جدی است ولو برای یک روز وزارت.

بت‌کلیا در موافقت:زیرمجموعه‌های وزارتخانه عباسی را از خودشان می‌دانند

یوناتن بت‌کلیا نماینده ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: همکاری، مشارکت آحاد مردم برای اعتلای کرامت انسانی بخشی از اهداف مجلس در زمان بررسی لایحه ادغام وزارتخانه‌ها بود.

وی افزود: برنامه آقای عباسی برای وزارتخانه مبتنی بر یک استراتژی کلان است که نشان از دیدگاه وی برای اداره وزارتخانه دارد.

بت‌کلیا ادامه داد: متانت، حسن خلق، ولایت‌مداری و توجه به ارزش‌ها از ویژگی‌های شخصیتی آقای عباسی است؛ همچنین وی برخواسته از مجلس است و کاملا با ساز و کار و اصول مجلس آشنا است و وی هشت سال در مجلس بوده و به خوبی دغدغه‌‌های مجلس را می‌داند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: آقای عباسی در دوران سرپرستی وازتخانه توانست ماموریت این وزارتخانه را بشناسد؛ همچنین وی در دوران نمایندگی مجلس نایب رئیس فراکسیون تعاون بود. و در این زمینه نیز تجربه دارد.

وی گفت: امیدوارم آقای عباسی بتواند اقدام مناسبی برای وزارتخانه انجام دهد؛ تا برنامه‌های وزارتخانه به پیش رود.

بت‌کلیا ادامه داد: زیرمجموعه‌ وزارتخانه آقای عباسی را از خودشان می‌دانند و یکی از نکات مثبت است.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: توجه به مقوله تعاون و اجتماع و رونق فضای کسب و کار مستلزم برنامه‌ریزی است که امیدواریم به رای اعتماد به عباسی در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

لاهوتی در موافقت: عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و پیام نور است

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در سخنانی به عنوان موافق اسدالله عباسی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: اگر خوب برنامه ارائه شده توسط عباسی را مطالعه کرده باشید، متوجه شده‌اید که آقای عباسی رزومه خود را به تفکیک ارائه داده است و مسئولیت‌های اجرایی را جدا کرده است.

وی افزود: آیا کسی که نماینده مجلس بوده، نمی‌تواند در بدنه اجرایی کشور باشد؟ خود شماها که هم اکنون نماینده مجلس هستید، بیشتر درگیر کارهای اجرایی هستید. آقای دواتگری گفت که عباسی عضو هیئت علمی نبوده است در حالی که این طور نیست و آقای عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و پیام نور کشور است، آیا کسی که چنین سوابقی در کارنامه کاری خودش دارد، باید او را متهم به دروغگویی کنیم؟

وی ادامه داد: در طول ۳ ماه سرپرستی‌شان در وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی، تعامل خوبی با نمایندگان مجلس داشت که شاهد بودید، عباسی از جنس خود شماست و ۸ سال در مجلس شورای اسلامی فعالیت و تلاش کرده و زحمت کشیده است.

لاهوتی با بیان اینکه تحصیلات و تجربه کاری، دو ملاک مهم در ارزیابی یک وزیر است، گفت: آقای عباسی هم تجربه خوبی دارند هم دارای مدرک دکتری برنامه‌ریزی است بنابراین باید به این موضوعات بسیار حائز اهمیت توجه کنیم.

نماینده لنگرود در مجلس خاطرنشان کرد: عباسی ۸ سال نماینده مجلس بوده و در فراکسیون تعاون مجلس عضویت داشته است، ریاست فراکسیون گردشگری نیز از دیگر سوابق وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی است.

وی تاکید کرد: آقای عباسی در تصویب قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نقش بسیار مؤثری داشت و قطعا نگرانی‌هایی که ما از جهت اجرای قانون یارانه‌ها داریم، می‌تواند توسط آقای عباسی برطرف شود، عباسی از افراد فعال در تصویب قانون یارانه‌ها بود. در یک سال گذشته که او سرپرستی وزارت تعاون و مسئول معاونت توسعه نیروی انسانی این وزارتخانه بود، واقعا موفق عمل کرد.

لاهوتی در خاتمه با بیان اینکه رسیدن به اشتغال پایدار از برنامه‌های آقای عباسی در وزارت تعاون و رفاه اجتماعی است، تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که امروز جامعه ما به آن گرفتار شده، موضوع اشتغال است، امیدوارم شما نمایندگان مجلس به عباسی رای مثبت دهید تا بتواند در این وزارتخانه فعالیت خودش را

دواتگری در تذکر آئین‌نامه‌ای: طبق قانون یک فرد نمی‌تواند در دو دانشگاه عضو هیئت علمی باشد

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در تذکری با استناد به ماده ۷۹ آئین‌نامه داخلی مجلس، نسبت به سخنان لاهوتی نماینده موافق وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی انتقاد کرد و گفت: طبق آئین‌نامه داخلی اگر در جلسه رسمی ضمن نطق نماینده‌ای، نسبت سوئی به فردی داده شود،‌او می‌تواند از خودش دفاع کند.

وی افزود: آقای لاهوتی در صحبت‌هایش اظهارات بنده را مورد تحریف قرار داد، ‌در برنامه‌های ارائه شده توسط آقای عباسی نسبت به سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی اشاره شده در حالی که بهتر است خودتان برنامه‌های وزیر پیشنهادی را مطالعه و قضاوت کنید که کجای این برنامه‌ها دارای سوابق اجرایی است.

دواتگری اضافه کرد: آقای لاهوتی گفت که آقای عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و پیام نور است در حالی که طبق قانون یک فرد نمی‌تواند در دو دانشگاه عضو هیئت علمی باشد، بهتر است اگر آقای عباسی واقعا عضو هیئت علمی دانشگاه است، مدرک آن را نشان دهد تا دیگر جای شبهه‌ای باقی نماند، در ضمن خوشبختانه موافق محترم وزیر دلایل متقنی در دفاع از وزیر پیشنهادی مطرح نکرد.

احمدی لاشکی در موافقت: برنامه‌های عباسی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطلوب است

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در خانه ملت در جلسه امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به مخالفان عباسی گفت: باید مطلع باشید که فرمایشات شما منتهی به چند ماه محدود است بنابراین نظرات باید ناظر بر زمان باشد.

وی افزود: اینکه امروز قرار است به وزیری برای چند ماه رأی اعتماد بدهیم صلاح نیست که باز وقت مجلس صرف این مسائل شود.

احمدی لاشکی برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قابل دفاع دانست و گفت: برخی از بحث‌های مطرح شده از سوی مخالفان جای بحث دارد؛ اینکه عزیزان گفتند آقای عباسی عضو هیئت علمی نیست باید بدانند که وی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد است.

وی در همین زمینه گفت: درباره «شستا» هم وی برنامه‌هایی دارد که همه ما هم می‌دانیم که شستا باید برای قشر کارگر کار کند و اگر غیر از این بود باید وزیر دخالت کند.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به سخنان علی مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی خطاب به وی گفت: آیا کسی که در پژوهش و تحقیقات پیشینه دارد نبایستی در جای دیگر کار کند؟ اتفاقا عکس این موضوع صادق است زیرا وی کارهای تحقیقاتی را انجام داده و در نتیجه عاقلانه کار می‌کند.

وی افزود: آقای عباسی دکترای برنامه‌ریزی دارد که این دکترا به وی درعهده‌داری سمت کمک می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس با برشمردن بخشی از مشکلات مردم و نگاه وزیر پیشنهادی برای حل و ساماندهی این مشکلات ادامه داد: آقای عباسی به دنبال کسب رضایت آحاد جامعه از پوشش‌های بیمه‌ای است.

احمدی لاشکی با اشاره به وجود معضل بیکاری در کشور و تاکید بر مثبت بودن برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای مقابله با این معضل، گفت: در این حوزه با توجه به کاهش نرخ بیکاری با نگاه آمایشی دارای اهمیت است که وزیر پیشنهادی در این حوزه برنامه‌های خوبی دارد.

تذکر پور ابراهیمی: نکته‌ای که احمدی لاشکی در مورد من گفت اشتباه بود

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده کرمان امروز یکشنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: نحوه نطق آقای احمدی لاشکی در مجلس طوری بود که در آن عنوان شد بنده اطلاع ندارم که آقای عباسی می‌خواهد چه کار انجام دهد.

وی افزود: این در حالی است که من گفتم که در دوره ۴ ماهه سرپرستی آقای عباسی تغییرات زیادی در وزارتخانه انجام شد که در مجموعه اقتصادی کشور به صلاح نبود.

پورابراهیمی تاکید کرد: نکته ای که درباره از سوی احمدی لاشکی گفته شد اشتباه بود.

مطهری در مخالفت: عباسی حامی بی‌منطق دولت است

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (یکشنبه) خانه ملت در مخالفت با اسدالله عباسی وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل مخالفت خود با وزارت عباسی را عدم هم‌خوانی، سابقه عباسی با وزارتخانه یاد شده عنوان کرد.

وی با اشاره به حضور عباسی در مجالس هفتم و هشتم تصریح کرد: آقای عباسی از همکاران و دوستان ما بوده‌اند اما مصالح کشور بالاتر از این حرف‌هاست.

وی اضافه کرد: در مسئولیت‌های آقای عباسی نایب‌رئیسی کمیسیون آموزش، عضو ناظر شورای مجلس در شورای عالی آموزش و پرورش، ریاست فراکسیون فرهنگیان مجلس و … آمده است، اما این سمت‌ها مربوط به حوزه آموزش و پرورش هستند و سمت‌های آموزش و پرورشی به سایر سوابق آقای عباسی غلبه دارد، به همین دلیل اگر وی را برای سمتی به آموزش و پرورش معرفی می‌کردند، مناسب‌تر بود.

این نماینده مردم در خانه ملت، با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی، گفت: کسی که می‌خواهد برای ۳ ماه یک وزارتخانه را به دست بگیرد، چگونه می‌گوید تحقق عدالت اجتماعی از برنامه‌هایش است مسئله‌ای که در ۳۰ سال پس از انقلاب ما به دنبال آن هستیم.

مطهری با بیان اینکه برنامه‌های اعلام شده از سوی عباسی نشان می‌دهد که این برنامه‌ها قابل اجرا نیست، خاطرنشان کرد: وی بایستی به جای این برنامه‌ها چند کار مشخص و قابل اجرا را ارائه می‌کرد و بایستی قول قابل باور می‌داد؛ عباسی بایستی وعده‌های قابل تحقق را مطرح می‌کرد.

وی دلیل بعدی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی را حمایت بی‌منطق عباسی از دولت دانست و در همین زمینه گفت: آقای عباسی در طول مجلس هشتم یک حامی بی‌منطق دولت بود، البته حامی دولت بودن هیچ اشکالی ندارد اما باید حامی منطقی دولت باشیم.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه اولین معیار احمدی‌نژاد برای معرفی وزیر مدیر بودن است، این نگاه را دارای اشکالاتی توصیف کرد و گفت: این مسئله آسیب‌های زیادی به کشور زده است.

مطهری افزود: مجلس باید در رای خود این مطلب را در نظر بگیرد که وی در حد وزارت هست یا نه؟ مدت وزارت مهم نیست که ۳ ماه یا ۴ سال، زیرا ما اکنون در حال تایید این مطلب هستیم که آیا آقای عباسی شایسته وزارت در جمهوری اسلامی هست یا نه.

وی در همین زمینه گفت: در گذشته برخی افراد رای اعتمادهایی را گرفتند، ضررهایی را متوجه کشور کردند؛ مثلا یکی از وزرای اسبق آموزش با مدرک مهندسی راه و ساختمان در مجلس هفتم رای اعتماد گرفت و تا مدت‌ها مجالس هشتم و نهم در زمینه‌هایی با مشکلاتی مواجه شدند.

مطهری در پایان از نمایندگان خواست که به وزیر پیشنهادی رای اعتماد ندهند.

عزیزی در موافقت:عباسی به جریان خاصی وابستگی ندارد

حمیدرضا عزیزی فارسانی، نماینده مردم اردل درمجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی کار در صحن علنی مجلس اظهار داشت: آقای عباسی را ظرف این مدت کوتاه و قبل از سرپرستی چندین بار دیده‌ایم و وی شخصیتی بسیار آرام، مومن و ولایتمدار دارد که تعاملی سازنده‌ای را با ما در این مدت داشته است.

وی افزود: آقای عباسی به جریان خاصی وابستگی ندارد و انسان مستقل، ارزشی وعلمی است.

عزیزی ادامه داد: عباسی سابقه قانونگذاری دارد و در بحث تدوین قوانین نیز سابقه دارد؛ وی به نظرات کارشناسی نگاه می‌کند و در طول این مدت به عنوان یک روستازاده که با درد مردم آشنا مردم است همواره برخی دغدغه‌ها را داشته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای عباسی در مدت سرپرستی به تمام مشکلات موجود احاطه پیدا کرد؛ وی به دنبال جذب رضایت کارگر، کارفرما و حفظ جامعه کارگری است.

عزیزی گفت: آقای عباسی به دنبال ارتقا تولید وکمک به وضعیت معیشتی کارگران است و من اعتقاد دارم که وی با انگیزه و نگاهی که دارد مشکلات موجود را در عرصه‌های مختلف حل می‌کند.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در مدتی که آقای عباسی سرپرستی وزارتخانه را بر عهده داشت، تمام نیروهای صف و ستاد از عملکردش راضی بودند و با توجه به اینکه اکثر اعضای فراکسیون رهروان ولایت هم از آقای عباسی حمایت کردند از نمایندگان می‌خواهیم که به وی رای مثبت دهند.

وزیر پیشنهادی کار در جلسه دفاع از خود:

تلاش می‌کنیم تا پایان برنامه پنجم، سهم تعاون در اقتصاد به ۲۵ درصد برسد

اسدالله عباسی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی که امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جلسه بررسی صلاحیت خود حضور یافت ضمن تشکر از احمدی‌نژاد برای انتخاب وی اظهار داشت: در سال جاری که با تدابیر مقام معظم رهبری سال حماسه سیاسی و اقتصادی نام گرفته است مسئولیتی خطیر و سنگین بر عهده همه دستگاه‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه وزارت کار برای اینکه بتواند به وظیفه خود عمل کند، ستادی را بر محور فعالیت‌هایی به ویژه اقتصادی تشکیل داده است اظهار داشت:امیدواریم تا بتوانیم با روحیه جهادی و بسیجی، منویات مقام معظم رهبری را به صورت عملی تحقق بخشیم.

عباسی با بیان اینکه تاسیس وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی محصول همکاری مشترک دولت و مجلس بوده است، اظهار داشت: وزارتخانه کار، قلمرو فعالیت‌های گسترده ای در زمینه های اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، فرهنگی دارد و من با توجه به فروع و زیر مجموعه های مختلف فعالیت‌ها و برنامه‌‌های خود را به صورت تفصیلی تقدیم شما کردم.

وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این برنامه‌ها در چارچوب قوانین و اسناد بالادستی بوده است، اظهار داشت: قانون اساسی سند چشم‌انداز ایران اسلامی در افق ۱۴۰۴ است که شامل قانون اجرای سیاست‌های اصل۴۴، سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه، قانون برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های کلی ابلاغی حضرت آقا درباره اشتغال، قانون بخش تعاونی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، قانون کار جمهوری اسلامی، قانون تامین اجتماعی، قانون تشکیل بهزیستی، قانون جامع حمایت از معلولین و همچنین قانون تامین زنان و کودکان بی‌سرپرست می‌شود و اجرای این قوانین جزو وظایف وزارتخانه تعاون،کار و رفاه اجتماعی است.

وی اظهار داشت: پایبندی و التزام به قانون در طراحی و تدوین برنامه‌ها، سرمایه کار اینجانب است، اعتقاد دارم این امر بنیان همکاری را برآورده می‌کند و می‌تواند در راستای تحقق اهدافی باشد که ما در پیش رو داریم.

عباسی تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت‌های کمیسیون‌های مجلس به ویژه کمیسیون اجتماعی و بهداشت و درمان، فراکسیون‌های فعال مجلس و همچنین مجامع استانی می‌توانیم مسیری را در پیش روی خود قرار دهیم که بسیار روشن، شفاف و امیدبخش است و این جزو اصلی‌ترین برنامه‌هایم خواهد بود.

وزیر پیشنهادی کار رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به برخی از برنامه‌های خود در وزارت کار تصریح کرد: وزارت کار و سایر نهادها از جمله صندوق توسعه ملی می‌تواند برای گسترش مهارت‌آموزی و کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای جوانان، تقویت منابع صندوق‌های در اختیار و کاهش وابستگی به دولت و تنظیم و ایجاد ثبات و تعادل بین مصارف و منابع صندوق‌ها حائز اهمیت باشد.

عباسی بسترسازی برای اشتغال بیشتر، کاهش بیکاری بر اساس برنامه پنجم، صیانت از نیروی کار، تقویت سه جانبه‌گرایی تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و ارتباط نزدیک منطقی و قانونی با دولت، کاهش حوادث ناشی از کار، افزایش سطح ایمنی بهداشت کار، توجه بیشتر به بخش تعاون، حمایت از تعاونی‌ها در زمینه‌های دانش‌بنیان را از جمله برنامه های خود در وزارت کار عنوان کرد.

عباسی ادامه داد: رفع مشکلات تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های صیادان، مرزنشینان و تعاونی‌های چند منظوره از دیگر برنامه‌هایب من خواهد بود که تلاش می‌کنیم سهم تعاون در اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم به ۲۵ درصد برسانیم.

عباسی اعمال نظارت و کنترل دقیق‌تر بر بنگاه‌های اقتصادی وابسته به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و ایجاد انضباط مالی هر چه بیشتر وشفاف‌تر را در فرایند مالی و معاملاتی یکی از وظایف اصلی خود برشمرد و ادامه داد: باید فضای بنگاه‌داری به بازار سرمایه تبدیل شود.

وی پیگیری در استقرار نظام چند لایه تامین اجتماعی و پوشش دادن جمعیت کشور در نظام بیمه‌ای و حمایتی را از دیگر وظایف این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: حمایت برای توانمندسازی مددجویان سازمان بهزیستی، معلولان،‌ کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفع مشکلات مسکن و افزایش توانمندی‌های این قشر می‌تواند موثر باشد.

عباسی با اشاره به برخی اقدامات تدوین شده تصریح کرد: ما برنامه را بر اساس اسناد بالادستی به دو دسته برنامه‌هایی که جزء برنامه‌های وزارتخانه کار است، پیگیری می‌شود و برنامه کوتاه مدت که در این فرصت باقیمانده انجام می‌شود.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی بر همین اساس به رفع مشکل صندوق فولاد اشاره کرد و گفت: در دومین روز کاری خود و در جلسه‌ای با حضور رحیمی و غضنفری اسناد آن را امضا کردیم. بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه بدهی‌های انباشته شده و سرنوشت ۸۰ هزار کارگر را نمی‌توان یک روزه با یک قرارداد تمام کرد.

وی افزود: در صندوق تامین اجتماعی باید توازن و عدالت رعایت شود و این کار نیز انجام شده است و مراحل انتقال آن طی می‌شود و مشکلی نیز ندارد.

عباسی ساماندهی بیمه کارگران را یکی از دیگر وظایف خود برشمرد و تصریح کرد: بنده از قانونی که در مجلس ساعت‌ها برای آن وقت گذاشته شده و به نفع کارگران اصلاح شده حمایت می‌کنم و باید انجام شود.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ساماندهی بیمه زنان سرپرست خانوار که تا کنون ۳۱۲ هزار نفر تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند تاکید کرد: باید با همکاری نمایندگان این روند ادامه یابد.

وی استمرار طلایی بازنشستگان را یکی دیگر از وزارت متبوع خود دانست و یادآور شد: پرداخت باقیمانده مطالبات بازنشستگان در کمتر از سه ماه که حضور داشته‌ام توانستیم بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت کنیم.

عباسی با اشاره به تکمیل و تقویت طرح پزشک خانواده تصریح کرد: همه ما با همدلی باید تلاش کنیم که این طرح فراگیر شود تا همه هم‌میهمانان بتواند از خدمات این طرح استفاده کنند و از سوی دیگر یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه، کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم باید اتفاق بیفتد.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به تقویت سامانه بیمه روستایی وعشایر گفت در طی این ۷ سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار روستایی تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دیگر نباید هیچ فردی در کشور بدون بیمه وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: وظیفه خود می‌دانیم که این کار را انجام دهیم و در دیدار اخیر با مقام معظم رهبری این موضوعات را مطرح کردیم.

عباسی رسیدگی به مسائل فرهنگی کارگران و تاسیس فدراسیون ورزش برای این قشر برای بار اول را از اقدامات وزارتخانه خود برای کارگران دانست و تصریح کرد: تلاش برای رفع مشکل برخی واحدهای مشکل‌دار مانند نساجی‌ها باید صورت گیرد.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: ۸ سال به عنوان خدمتگزار مردم در کنار شما تلاش کردم و خود را فرزند مجلس می‌دانم. از این رو موظم بر اساس مر قانون عمل کنم چراکه تجربیاتی که در مجلس به دست آورده‌ام با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و ما مردمی‌تر از مجلس نهاد دیگری را سراغ نداریم.

وی تاکید کرد: بنده تلاش خواهم کرد با تعامل و همکاری تمام این مسائل مطروح را پیگیری کرده و به سرانجام برسانم از این رو از هیئت رئیسه مجلس تقاضا کردم برای پارلمان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اتاقی را در نظر بگیرند تا همه دستگاه‌های ذیربط به صورت هماهنگ شده متمرکز باشند.

عباسی گفت: بنده از رای و نظر همه نمایندگان را که موافق و مخالف صحبت کرده‌اند تشکر می‌کنم البته نیازی نبود برخی از شبهات در اینجا مطرح شود و نمایندگان می‌توانستند آنها را به خود بنده بگویند. چرا که مجلس مرکز تصمیم‌گیری و راهبرد‌های مختلف جهت رفع مشکلات کشور است بنابراین بنده در هر سنگری که بتوانم خدمت خواهم کرد چرا که خدمت برای جمهوری اسلامی در هر کجا مایه افتخار است و از این رو ا‌ز آقای شیخ‌الاسلامی نیز تشکر و قدردانی می‌کنم.

۲۰۰ رای برای یک وزیر

بر اساس این گزارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان، پس از استماع اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و همچنین سخنان رئیس‌جمهور، با ۲۰۰ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ آرای مأخوذه، اسدالله عباسی را برای تصدی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزیدند.

اسدالله عباسی متولد ۱۳۴۰ است. رئیس‌جمهور ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ طی حکمی وی را با حفظ سمت معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت رفاه اجتماعی، به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

عباسی پیش‌تر نماینده دوره هفتم و هشتم مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی بوده است. عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر پیشین این وزارتخانه بود که یکشنبه ۱۵ بهمن با استیضاح مجلس شورای اسلامی از این سمت برکنار شد.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد