Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در حاشیه سفر رئیس جمهور مطرح می شود؛

مردم یزد مصادره‌شدنی نیستند


سفرهای استانی آرام‌آرام از کارکرد اصلی خود فاصله گرفت و به تدریج شائبه‌های تبلیغاتی و غیرکاری در آن پررنگ شد و البته مردم هم با کاهش استقبال خود، پیام‌های معناداری به مسئولان مخابره کردند

سرو ابرکوه؛

سفرهای استانی رئیس جمهور، سنّت حسنه‌ای است که از سال‌ها پیش بنیان گذاشته شده و با فراز و نشیب‌هایی استمرار داشته است. بیش‌ترین سفرهای استانی مربوط به دولت سابق بود که طی آن، رئیس جمهور با بیش از یکصد سفر استانی، رکورددار این اقدام ستودنی شد. سفرهای استانی در دولت پیشین وجهه‌ای کاری داشت و به طور معمول با هر سفر استانی، مردم آن استان به وضوح نسیم خدمت را دریافت می کردند. فارغ از برخی کاستی ها و قصور و تقصیرها اما در مجموع، کاری بودن سفرهای استانی برای اکثر مردم ملموس بود و آنان به وضوح درمی یافتند که دولتمردان درهر سفر، با دستانی پر از طرح و برنامه های ملموس به شهرها وارد می شوند. البته نمی توان بر این واقعیت تلخ چشم پوشید که متاسفانه در سال‌های پایانی دولت سابق، سفرهای استانی آرام‌آرام از کارکرد اصلی خود فاصله گرفت و به تدریج شائبه‌های تبلیغاتی و غیرکاری در آن پررنگ شد. و البته مردم هم با کاهش استقبال از رئیس‌جمهور در آن سال‌ها پیام‌های معناداری به مسئولان دولت دهم مخابره کردند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، دولتمردان سفرهای استانی را با شیوه‌ای دیگر و در فواصل زمانی طولانی‌تر ادامه دادند. دیگر خبری از سفرهای فشرده رئیس‌جمهور به همه شهرستان‌ها نبود و به تدریج شور و شوق مردمی کم‌رنگ می‌نمود. همچنین برخی رویکردها در این سفرها به گونه‌ای بود که گاه حتی انتقاد رسانه‌های حامی دولت را هم به دنبال داشت. برای نمونه دکتر روحانی در سفر به استان فارس با 30 شهرستان، ترجیح داد فقط در مرکز استان حضور داشته باشد. این رویکرد مورد انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی – از رورزنامه‌های همسو با دولت- هم قرار گرفت؛ به گونه‌ای که این روزنامه در یادداشتی نوشت:

«استقرار تمام‌وقت رئیس‌جمهور در مرکز استان با توجه به این‌که استان فارس با ۳۰ شهرستان بزرگ‌ترین استان کشور در زمینه تقسیمات کشوری است شاید با سفر ایشان به حداقل ۳ نقطه محوری فارس، جذابیت بیش‌تری می‌یافت. بدیهی است حضور طولانی در شهر شیراز بیش‌تر صرف جلسات و ملاقات‌های محدودتری می‌شود که شور و نشاط شایسته دولت یازدهم را به وجود نمی‌آورد.»

بگذریم. اینک اما قرعه میزبانی از دولت تدبیر و امید، به نام استان یزد درآمده است و مردمان متدین و سختکوش دارالعباده، انتظار دارند سفر یکروزه رئیس‌جمهور محترم بتواند دستکم از برخی مشکلات قابل توجه این استان، گره گشاید و آثاری عینی و ملموس داشته باشد. مردم کمابیش از تنگناها و مشکلات دولت در زمینه تامین اعتبارات و ...، آگاه هستند و در عین حال انتظار دارند تدابیر چنان باشد که برخی، سفر فوق‌الذکر را دستاویز مطامع سخیف جناحی و سیاسی قرار ندهند.

 رئیس‌جمهور و مشاوران ایشان می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده از فرصت سفر استانی و نیز مجال‌ندادن به برخی متصدیان و گروه‌های فرصت‌طلب و سیاست‌زده، رضایت قلبی و دعای خیر مردمان دارالعباده را از آن خویش کنند.

بی‌گمان از جمله انتظارات بحق مردم به ویژه در اوضاع نابسامان کنونی که از لحاظ اقتصادی و معیشتی با مشکلاتی کم‌نظیر دست و پنجه نرم می‌کنند، پرهیز از ریخت‌وپاش در جریان این‌گونه سفرهاست؛ ریخت‌وپاش‌هایی که گاه از منابع دولتی انجام می‌شود و گاه از منابع غیردولتی، و البته در هر دو حال مذموم و توجیه‌ناپذیر است. برای نمونه، اختصاص هزینه‌های چشمگیر برای تهیه و تعبیه بنرهای آن‌چنانی با محتوای استقبال از رئیس‌جمهور محترم و نظایر آن، اقدامی ستودنی نیست حتی اگر به واقع هم توسط ستادهای مردمی و ... انجام شده باشد.

انتظار این است که سفر رئیس‌جمهور محترم به استان، زمینه‌ساز تقویت همدلی بین آحاد گوناگون مردم باشد و مسئولان و نهادهای ذی‌ربط اجازه ندهند تا کسانی سیاست‌باز با کوبیدن بر طبل شعارهای فتنه‌ساز- در قالب تبلیغات تلگرامی، بنری، و ...- وجهه دارالعباده را تحت شعاع منویات ناشایست خود قرار دهند. بی‌تردید، مردم متعهد و متدین یزد، برتر از آن هستند که برخی بخواهند آنان را به نفع امیال سیاسی خویش مصادره کنند و خطابشان به فرصت‌طلبان این است که «برو این دام بر مرغ دگر نه»! در این باره گفتنی‌ها بسیار است... .

نویسنده: فائزه شورکی




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد