Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گلایه های مدیرعامل شرکت تعاونی عشایر کوچ قشلاق ابرکوه؛

مسئولان به داد عشایر برسند!/ حمایتی برای پرداخت خسارت های عشایر وجود ندارد


مدیرعامل شرکت تعاونی عشایر کوچ قشلاق ابرکوه گفت: در حالی که کشور ما برای هر خسارتی و بحرانی، حمایت هایی در نظر گرفته می شود، ولی جامعه عشایر که دائما در حال کوچ بوده و با بلاهای طبیعی دست و پنجه نرم می کنند، از این امتیاز محروم هستند.

به گزارش سرو ابرکوه، شهرستان ابرکوه با دارا بودن بیش از 400 خانوار عشایری یکی از دو شهرستان دارای عشایر استان یزد است. این عشایر برای تغذیه دام های خود، از مراتع ییلاقی ابرکوه و مراتع قشلاقی فارس استفاده می کنند.

صبح امروز جلسه شورای عشایری ابرکوه، با حضور شاهپور علایی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایر کشور، بابا داوردان مدیر کل عمران و امور زیربنائی سازمان امور عشایر، حسن زارع رئیس اداره امور عشایر استان یزد و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی در محل فرمانداری برگزار شد.

عشرت افشار مدیرعامل شرکت تعاونی عشایر کوچ قشلاق ابرکوه، اظهارکرد: عشایر ابرکوه مشکلات فراوانی دارند که بخشی به مسئله آموزشی و فرهنگی تعلق دارد و بخشی به مسائل اقتصادی؛ در بخش آموزشی و فرهنگی مدارس شبانه روزی کمرنگ شده، سیستم آموزشی عشایر، زبان و گویش آنان در حال از بین رفتن است که باید احیا شود.

وی با بیان اینکه عشایری بودن بدلیل مشکلاتی که دارد باید خود یک سهمیه و امتیاز محسوب شود گفت: پذیرش عشایر در دانشگاه ها کم است و باید سهمیه پذیرش برای دانش آموزان این قشر در نظر گرفته شود و یا حداقل فارغ التحصیلان این گروه، برای کسب شغلی مناسب امتیازی داشته باشد.

اعطای تسهیلات ناچیز وام به عشایر با هزاران محدودیت
افشار در ادامه به برخی از مشکلات اقتصادی عشایر پرداخت و گفت: در کشور ما برای هر خسارتی در همه زمان های بحرانی مانند زلزله و سیل و... حمایت هایی در نظر گرفته می شود، عشایر بدلیل اینکه دائما در حال کوچ هستند با بلاهای طبیعی دست و پنجه نرم می کنند اما محل پرداختی برای جبران این خسارات وجود ندارد.

نماینده عشایر ابرکوه با بیان اینکه تسهیلات وامی حداقل 5 و حداکثر 10 میلیونی برای عشایر در صورت لزوم پرداخت می شود، تصریح کرد: این مبلغ وام نیز با وثیقه چندین میلیونی، ضامن کارمند و یا داشتن خانه شهری اعطا می شود که عشایر بدلیل دور بودن از فضای شهری، نمی توانند این شرایط را تامین کنند، ضمن اینکه این مبلغ باید حداقل 10 برابر شود تا صدمه های عشایر جبران کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید به داد این قشر برسند، افزود: گرانی علوفه، نوسانات قیمت در بازار، عدم دسترسی به شبکه دام پزشکی، کسری نقدینگی، ضعف بنیه مالی شرکت تعاونی، بحث بازاریابی و در اختیار ندادن سوبسید به عشایر از عمده ترین مشکلات این قشر در بخش اقتصادی است.

عدم خط ارتباطی مستقیم عشایر با مسئولان/ برنامه ریزان عشایر به مشکلات این قشر آشنا نیستند

افشار افزود: لینک ارتباطی بین عشایر و مسئولان وجود ندارد تا حداقل بتوانند مشکلات خود را منعکس کنند؛ امروز که بلاهای طبیعی چون خشکسالی بوجود آمده است باید تدبیری اندیشیده شود تا عشایر به حاشیه نشینی شهرها، تکدی گری و حتی اعتیاد روی نیاورند.

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایر کوچ قشلاق ابرکوه خاطرنشان کرد: طرح هایی که برای این قشر در نظر گرفته می شود دارای دو مشکل اساسی است که یکی بدون بازده بودن و دیگری عدم آشنایی برنامه ریزان به وضعیت عشایر کویر نشین است.

مساله خشکسالی آسیب جدی به دامداران عشایر ابرکوه وارد کرده است
سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه تاکید کرد: حمایت از امور عشایر بسیار مهم است چرا که از طرفی چندین خروجی برای استان و شهرستان دارد و از طرف دیگر، سنت حسنه بافت اجتماعی و سنتی کشور محفوظ می ماند، متاسفانه عشایر حالت استحاله پیدا کرده و از موقعیت سنتی خود خارج و مدرنیته شده اند که باید این مساله احیا شود.

حسینی با بیان اینکه بحث اسکان و تجمیع عشایر در استان فارس که توسط دولت های گذشته شد آسیب جدی به این قشر وارد کرده است، گفت: انجام این طرح غیر کارشناسی بوده و آسیب جدی به این قشر وارد کرده است.

وی تاکید کرد: در استان یزد مساله خشکسالی بخش دامداری 450 خانوار عشایر ابرکوه را تحت تاثیر قرار داده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

توانمندی عشایر باید در اولویت قرار گیرد
سید حسام هدایتی نماینده صباغیان نماینده مردم ابرکوه در مجلس در این جلسه عنوان کرد: توانمندی لازم در عشایر وجود دارد و باید با برنامه ریزی خلاقانه و مبتکرانه بحث کارآفرینی را ایجاد کرده و توانمندی عشایر در اولویت قرار گیرد. 

وی افزود: بسته بندی مدرن تر تولیدات عشایر در بخش اقتصادی، توجه ویژه به بخش آموزشی این قشر و برگشت آنان به هویت اصیل عشایری باید بیش از پیش مورد توجه باشد و این نیاز به مطالعه و حضور در کنار آنان دارد تا هم این قشر را پایبند به ارزش های سنتی شوند و هم با دنیای جدید آشنا کرد.

صحبت های علایی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایر کشور را در اینجا بخوانید.

انتهای پیام/ ک




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد