Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

امام جمعه دهشیر در شب ششم محرم:

مسئولین دولتی در عزاداری ها دخالت نکنند/ سفیری که دانه برنج را در هوا گرفت!


امام جمعه دهشیر در حسینیه صاحب الزمان این دهستان با انتقاد از دخالت برخی از مسئولین دولتی در نحوه اجرای مراسم محرم اظهار داشت: مسئولین دولتی در عزاداری ها دخالت نکنند.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از خبرنگار یزد رسا از دهشیر، امام جمعه دهشیر در اجتماع پرشور مردم دهشیر در شب ششم محرم در حسینیه صاحب الزمان این دهستان با انتقاد از دخالت برخی از مسئولین دولتی در نحوه اجرای مراسمات محرم اظهار داشت:مسئولین دواتی در عزاداری ها دخالت نکنند.

حجت الاالسلام نجم الهدی ادامه داد: فعالیت های هیئت های عزادری باید توسط روحانیون همان محل اداره شود چون با توجه به تخصصی که در این زمینه دارند بهتر می توانند در خصوص مجالس و برنامه های عزارداری هیئت ها اظهار نظر کنند.

وی پیروزی انقلاب توسط امام خمینی(ره) و اداره جنگ در هشت سال دفاع مقدس توسط ایشان را نتیجه اعتماد مردم به امام(ره) دانست و افزود: مردم نتیجه این اعتماد را گرفتند و دشمن نتوانست ذره ای از خاک این کشور را تسخیر کند بنابراین مردم نیز امروز می بایست به نصیحت و راهنمایی های رهبر معظم انقلاب عمل کنند که پیروزی واقعی در اجرای فرمایشات این بزرگوار است.

این روحانی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به اینکه اسراف نشانه سخاوتمندی نیست گفت: برخی فکر می کنند آوردن غذاهای رنگارنگ سر سفره و طبخ غذا بیشتر از نیاز و دور ریختن غذا نشانه سخاوتمندی است در صورتیکه این کار اسراف است و موجب غضب خداوند می شود.

امام جمعه دهشیر عنوان کرد: همه‌ی ما بارها و بارها، پاره‌های نان (این گرامی‌ترین برکت خدا در زمین)، کاسه‌های نیم خورده و رها شده‌ی حلیم و برنج (حاصل حلم و رنج طاقت فرسای مردمان سخت کوش)، غذاهای دور ریخته، خورشت و... را دیده‌ایم که به صورتی نازیبا، درب منازل، تکایا، مساجد، غذاخوری‌ها، کنار دیوارها، پای درختان، گوشه‌ی پیاده روها، داخل سطل‌های زباله و جوی‌های آب و... رها شده‌اند.

 

امامی که نان کنار کوچه را آب کشید و خورد!

وی خاطرنشان اوج توجه معصومین به نعمت های الهی و جلوگیری از اسراف را میتوان در این داستان حس کرد: «روزی یکی از ائمه با غلام خود در حال قدم زدن در کوچه ای بود که متوجه افتادن نانی بر روی زمین شد، که حضرت خم شده و این نان را برداشتند و به غلام خود گفتند این تکه نان را آب بکش و به خود من بده تا بخورم و ثواب آن را ببرم»

وی ادامه داد: جای تأسف و تأمل نیست که ما این گونه نعمت‌های خداوند را هدر می‌دهیم؟ در حالی که در کنار ما بسیاری  انسان‌های نیازمند و گرسنه و در عین حال شریف و با عزت نفس وجود دارند که لنگ نان شبشان هستند و صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند.

 

سفیری که دانه برنج را در هوا گرفت!

حجت الاالسلام نجم الهدی گفت: اجازه می‌خواهم داستانی قدیمی بگویم و با نتیجه‌گیری از آن عمق توجه برخی غیرمسلمانان را به نعمت های الهی را بیشتر روشن کنم.

«سال‌ها پیش در یک ضیافت شام که سفیران بسیاری از کشورها حضور داشتند، هنگام صرف غذا، دانه‌ای برنج از قاشق سفیر چین افتاد. جناب سفیر با مهارت دانه‌ی برنج را در هوا گرفت و خورد. حاضران به این کار او خندیدند. سفیر چین بعد از صرف شام نکته‌ای را به آنان گفت که بسیار تأمل برانگیز بود. سفیر گفت: اگر هر فرد چینی در روز فقط یک دانه برنج از غذایش بریزد و آن را برندارد، در آن روز 20000 کیلو (بیست تن) برنج دور ریخته شده است! دهان شنوندگان از تعجب باز ماند و سفیر با حوصله توضیح داد: الان جمعیت چین حدود یک میلیارد و دویست میلیون نفر است، اگر هر چینی در روز یک دانه برنج دور بریزد، می‌شود 1200000000 دانه برنج. چون به طور متوسط هرکیلو برنج حدود 60000 دانه است، بنابراین اگر تعداد1200000000 دانه را بر 60000 تقسیم کنیم، حاصل آن مي‌شود 20000 کیلو، یعنی بیست تن برنج!

نجم الهدی گفت: فکر می‌کنم اکنون متوجه منظورم شده‌اید، بماند این که چین غیر مسلمان و کمونیست است و ما مثلاً مسلمانیم! و دین کامل و جامع ما و بزرگان ما و فرهنگ اصیل کشور ما، بارها ما را به صرفه جویی و خودداری از اسراف دعوت کرده است.

امام جمعه دهشیر گفت: در کشور ما ایران با جمعیتی بیش از هفتاد میلیون نفر،اگر هر فرد ایرانی روزی تنها یک دانه برنج دور بریزد، می‌شود حداقل 70000000 دانه برنج و اگر این عدد را بر 60000 دانه(متوسط تعداد دانه‌های یک کیلو برنج) تقسیم کنیم، می‌شود چیزی حدود 1166کیلو، یعنی بالای یک تن برنج، البته این حداقل اسراف ودر واقعیت بسیار بیش از این اتفاق می‌افتد.

امام جمعه دهشیر در بخش دیگر از صحبت های خود تصریح کرد: در جامعه امروز تعریفی که از انسان بخیل می شود متفاوت از واقیت است زیرا طبق روایات بخیل واقعی کسی است که زکات مال خود را ندهد حتی اگر عروسی و مراسمات خود را در مجلل ترین سالن های شهر بگیرد.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد