Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/ فائزه شورکی

مگر دستور تشکیل دولت موقت را کسی غیر از امام(ره) صادر کرد؟!


بررسی اقدامات، پیام‌ها و سخنان انقلابی امام امت(ره) از آغاز تا تبعید به ترکیه و عراق و هجرت به فرانسه و از زمان بازگشت به وطن و سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا تا انتصاب نخست وزیر دولت موقت و موارد متعدد دیگر، تردیدی بر جای نمی‌گذارد که ....

سرو ابرکوه به نقل از یزد رسا؛

اخیرا یکی از مدعیان اصلاح‌طلبی طی سخنانی، پیوند عمیق امام امت با موضوع ولایت فقیه و ضرورت تشکیل حکومت را زیر سؤال برده و کوشیده تا حکومتداری امام امت و گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی را «اتفاقی» قلمداد کند.

 

بطلان ادعای فوق بسیار روشن است و مروری هرچند گذرا بر ابعاد نهضت امام خمینی(ره) از آغازین روزهای آن در خردادماه 1342 و تاکیدهای پاپی امام راحل بر اجرای احکام اسلامی و نقش مراجع و فقها ...، بی‌پایه بودن این ادعاها را نمایان می‌سازد. اما  از باب مشت نمونه خروار، گفت و گوی آن زعیم مجاهد با یکی از مراجع وقت تقلید در نجف در سال 1344 شمسی به خوبی انگیزه و آرمان های بلند امام امت را نمایان می سازد.  

 

آن گونه که در کتاب کوثر (ج 2، ص 125) آمده است، امام(ره) خطاب به آن مرجع تقلید می فرماید: «در زمان مرحوم بروجردی عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره حمل بر صحت می‌کردم و می‌گفتم: مطالب را به ایشان نمی‌رسانند. نسبت به جنابعالی هم این طور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمی‌رسانند والا شما هم ساکت نمی‌ماندید.»

 

 و هنگامی که پاسخ می‌شنود:«من از تمام قضایا کاملا واقف هستم» می‌‌فرماید: «گمان نمی کنم که از همه قضایا مطلع باشید. چه اگر مطلع بودید در قضایای اخیر ایران شما کوتاه نمی آمدید... باید متوجه بود و بیدار شد و ما بدین جهت قیام کردیم، و محمد رضا شاه پهلوی اصلا معتقد به اسلام نیست.»

 

امام امت در پاسخ به این سخن که « راه ایستادگی و مقاومت با آن ها آن طور که شما اقدام کردید درست نبود» تاکید می‌کند: «ما با همین قیام، تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم.»

 

هنگامی که آن مرجع بزرگ به امام(ره) می‌گوید:« بایستی احتمال اثر بدهیم، کشته دادن چه اثر دارد؟» پاسخ می‌شنود: «... باید جان‌بازی کرد، بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد عده‌ای از علمای شیعه قیام کردند و دسته‌هایی از آن‌ها کشته شدند.»

 

بررسی اقدامات، پیام‌ها و سخنان انقلابی امام امت(ره) از آغازین جرقه‌های شکل‌گیری نهضت اسلامی تا تبعید به ترکیه و عراق ... و از زمان بازگشت به وطن و آن سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا تا انتصاب نخست وزیر دولت موقت و موارد متعدد دیگر، تردیدی بر جای نمی‌گذارد که امام(ره)، دست کم پس از ناامیدشدن از نصیحت‌پذیری و اصلاح دیکتاتور پهلوی، به دنبال ساقط کردن حکومت طاغوت و روی کارآوردن نظام جدید حکومتی برپایه اهداف و آموزه‌های اسلامی بوده‌اند؛ حکومتی با دو بال مشروعیت دینی به واسطه حضور ولایت فقیه و مقبولیت مردمی در سایه ولایت‌پذیری گسترده‌ توده‌های گوناگون ملت.

و در این صورت ادعاهایی مبنی بر دوری گزینی امام راحل(ره) از تصدی حکومت و ... رنگ‌ می‌بازد؛ هرچند چنان ادعاهایی، واضح‌البطلان هستند و ردّ آنها نیازی به صغری و ‌کبری ندارد.

 

نویسنده : فائزه شورکی

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد