Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

پای دردل شهروندان یزدی بنشینیم

نظارت ضعیف مسئولان، علت بی کیفیتی نان یزد


در سال های اخیر علی رغم آزادسازی قیمت نان در برخی از واحدهای نانوایی و افزایش قیمت به بهانه افزایش کیفیت همچنان شاهد پخت وعرضه نان بی کیفیت هستیم همین امر سبب شد تا در گزارشی نظر مردم ،نانوایان و مسئولان مربوطه را در این زمینه بشنویم.

 به گزارش http://sarveabarkouh.irسرو ابرکوه به نقل از یزدرسا؛ نان همواره در نزد ايرانيان از جايگاه خاصي برخوردار بوده و غذاي اصلي آنان را تشکيل مي‌دهد. بخش قابل توجهي از پروتئين و انرژي مورد نياز مردم، از نان تامين مي‌گردد. بي‌شک تهيه، توليد وعرضه‌ نان سالم و بهداشتي در حفظ سلامت جامعه موثر خواهد بود.

نان‌هايي که ازآرد  سبوس‌دار تهيه مي‌شوند و با خمير مايه و بدون استفاده از جوش شيرين عمل‌آوري مي گردند و با حرارتي ملايم، يکنواخت و شعله غيرمستقيم مي پزند، سالم‌ترين نان‌ها هستند.

در سال های اخیر علی رغم آزادسازی قیمت نان در برخی از واحدهای نانوایی و افزایش قیمت به بهانه افزایش کیفیت همچنان شاهد پخت وعرضه نان بی کیفیت هستیم  همین امر سبب شد تا در گزارشی به بررسی وعلل بی کیفیتی نان پرداخته و نظر مردم ،نانوایان و مسئولان مربوطه را در این زمینه  بشنویم  هرچند متاسفانه در این میان علی رغم پیگیری های خبرنگار ما مسئولان مربوطه پاسخگو نبودند.

حمید رستگار یکی از نانوایان قدیمی یزد پایین بودن کیفیت نان در یزد را ناشی از عدم کیفیت آرد دانست و گفت: متاسفانه سیستم چیدن گندم و انتقال آن به سیلوها و از سیلوها به آسیاب ها و نوع آسیاب کردن گندم ها دارای اشکال است و این سیستم نیازبه اصلاح دارد.

رستگار؛ گرفتن  سبوس گندم در کارخانجات تولید آرد را یکی دیگر از علل کیفیت پایین نان برشمرد و گفت:کیفیت پایین آرد، کار را برای پخت آن سخت تر می کند چرا که خمیر مراحل تخمیر را به خوبی طی نکرده و در نتیجه از میزان چسیندگی مناسبی  برخوردار نیست بنابراین وقتی خمیر ار کیفیت خوبی برخوردار نباشد شاطر نیز نمی تواند آن را به صورت یکنواخت پهن کند و این امرسبب می شود  که یک جای خمیر نازک و یک جای آن ضخیم شود و در نتیجه بخش نازک نان سوخته و بخش ضخیم آن خمیر باقی می ماند.

این نانوای قدیمی اظهار داشت: ارائه نان بی کیفیت به مردم به بهانه پایین بودن قیمت نان و مقرون به صرفه نبودن هزینه ها  اقدام پسندیده ای نیست چرا که متصدیان نان در یزد اگر هم در این زمینه اعتراضی دارند باید با مسئولان مربوطه در میان بگذارند و از آنان بخواهند که برای ان راه حلی بیندیشند نه اینکه چوب آن را بر پشت مردم فرود آوردند و از کیفیت نان بزنند هرچند به نظر بنده درحال حاضر قیمت نان خوب است ولی  شورای آرد و نان  هم وظیفه دارد به این مسئله هم توجه کرده و در خصوص قیمت آن تصمیم گیری کند.

وی با تاکید بر ضرورت  آموزش نانوایان جوان و تازه کار در جهت افزایش کیفیت نان در یزد اظهار داشت: البته باید متولیان آرد و نان در استان  در کنار بالا بردن کیفیت آرد، دوره های آموزشی کوتاه و بلند مدتی را  نیز برای این دست از نانوایان برگزار کرده و آنان را با روش های صحیح پخت نان آشنا سازند.

جواد عرب یکی دیگر از نانوایان یزدی با ابراز گلایه از کیفیت پایین آردها در فصل تابستان گفت:  یکی از مولفه های تعیین کننده کیفیت نان، کیفیت گندم و چگونگی ذخیره سازی آن در سیلوها است بنابراین در برخی اوقات نانوا همه تلاش خود را هم به کار می گیرد اما کیفیت پایین آرد که حاصل گندم نامرغوب و یا آسیاب کردن ناصحیح است کیفیت نان را هم پایین می آورد.

وی توزیع آرد به صورت داغ در نانوایی ها را یکی دیگر از علت های پایین بودن کیفیت نان عنوان کرد و گفت: وقتی آرد بلافاصله پس از آسیاب در چرخه توزیع قرار می گیرد زمانی که به خمیر تبدیل می شود از چسبندگی مناسبی برخوردار نیست و به اصطلاح خمیر آب می شود بنابراین نان حاصل از این نوع خمیر نمی تواند نان مطلوبی باشد.

وی در ادامه با اشاره به هرینه های بالا در فرایند تولید نان به ضرورت افزایش قیمت نان تاکید کرد و گفت: هرساله هزینه های نانوایی ها اعم از قیمت آب،برق،گاز،دستمزد کارگر و ...افزایش پیدا می کند در حالی که قیمت نان ثابت است البته نمی خواهم بگویم بی کیفیتی نان به این علت است چون قشر نانوا قشر شریفی است و مردم مطمئن باشند اکثر نانوایان تمام تلاش خود را برای ارائه نان با کیفیت به کار می گیرند اما این ها هم مشکلات نانوایان است که مسئولان باید پیگیری کنند.

حفیظی از نانوایان سالیان دور با انتقاد از پایین بودن کیفیت نان در یزد گفت: متاسفانه نان ها یا سوخته و یا خمیر است آیا حق مردم یزد این است؟

وی ادامه داد: نان را باید مانند گذشته کیلویی بفروشند بنده در سالیان دور نانوا بودم و در آن مغازه نانوایی، ما 7 نفر کار می کردند تا یک نان با کیفیت به عمل بیاید خلیفه های آن زمان صبح زود به مغازه می رفتند خمیر خود را آماده می کردند و چند ساعتی می گذشت تا شاطر آن خمیر را پخت می کرد اما متاسفانه امروز خلیفه های ما دستگاه اتوماتیک شدند و مشاهده می کنیم که در یک نانوایی یک نفر هم خمیر می زند، هم پخت می کند و هم نان را بیرون می آورد بنابراین چه انتظاری باید داشت که نان با کیفیت به دست مردم برسد.

این شهروند یزدی بر لزوم نظارت بیشتر مسئولان امر تاکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه بازرسی ها بسیار ضعیف است و بنده به عنوان شهروند کمتر شاهد حضور بازرسان در نانوائی ها هستم در صورتی که  در گذشته تقریبا هر روزه نانوائی ها  مورد بازرسی قرار می گرفتند و همین نظارت سبب می شد که نانوایان در پخت نان دقت کنند و نان با کیفیت به دست مردم بدهند.

حفیظی تصریح کرد: مسئولان  نباید اجازه دهند ثمره زحمات کشاورزان توسط نانوایان از بین برود و این کار مصداق اسراف است و خدا در قرآن می فرماید اسراف کنندگان را دوست ندارد.

سعید شریفی از جوانان یزدی هم ضمن ابراز نارضایتی از کیفیت نان در یزد اظهار داشت: هرچند انتظار می رفت پس از گران شدن قیمت نان و آزاد پزی  تعدادی از نانوائی ها کیفت نان افزایش پیدا کند اما متاسفانه عملا اتفاقی در این زمینه نیفتاد و به جز تعداد اندکی از نانوائی ها که در مجموع نان قابل قبولی پخت می کنند بقیه نانوائی ها نان خوبی به دست مردم نمی دهند.

وی افزود: قیمت نان در چند سال اخیر تقریبا 10 برابر شده اما آیا کیفیت نان ها هم 10 برابر افزایش یافته است؟

این جوان یزدی از مردم  هم درخواست کرد در این زمینه مطالبه گر باشند و در صورت مشاهده  نان بی کیفیت اعتراض کنند و یا حداقل از نانوائی هایی خرید کنند که نان با کیفیت تری نسبت به بقیه عرضه می کنند.

شریفی خطاب به مسئولان مربوطه هم گفت: خواهشمندم نظارت بیشتری بر نانوائی ها داشته باشید.

افشین محمد پور یکی از کارگران نانوائی کیفیت  نان در یزد را نسبت به استان های دیگر مطلوب ارزیابی کرد و گفت: نانوایان

یزدی دقت بیشتری در زمینه پخت نان دارند و نسبت به شهرهای دیگر کیفیت نان در یزد مطلوب است.

وی، تهیه  آرد  از شرکت های معتبر و با کیفیت واستفاده  از نیروی کار ماهر را در پخت نان با کیفیت موثر دانست و اظهار داشت: البته روش  خمیر کردن آرد و  طی کردن مراحل تخمیر، همچنین داغ  و تمیز بودن تنور نیز در پخت نان باکیفیت تاثیرگذار است.

محمد پور با بیان اینکه کارگر نانوائی یک کارگر ماهر محسوب می شود ابراز داشت: متاسفانه دستمزد کارگرهای  نانوائی دستمزد کارگر ساده محسوب می شود و این امر سبب دلسردی برخی کارگران نانوائی ها شده است بنابراین باید مسئولان این مسئله را در نظر بگیرند و در این زمینه اقدامی انجام دهند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان یزد هم بابیان این مطلب که مردم یزد حق‌دارند از نان باکیفیت بهره‌مند باشند اظهار داشت: مهم‌ترین عامل بی‌کیفیتی نان عدم مهارت برخی از نانواها است چراکه برخی افراد بدون داشتن هیچ سابقه‌ای درزمینهٔ نانوائی در دورانی که برای صدور مجوز فعالیت، آزمون مهارتی وجود نداشت پروانه فعالیت گرفته‌اند.

جلال پیروز فر همچنین از اجرای طرح آموزش مهارتی نانوایان در محل نانوائی‌ها خبر داد و اظهار داشت: در این طرح کارشناسان با مراجعه به واحدهای نانوایی به آموزش نانوایان جوان پرداخته و در سال گذشته 400 نفراز این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان یزد با تأکید بر لزوم آموزش نانوایان جوان ابراز داشت: درگذشته دوره‌های آموزشی را با همکاری اداره بهداشت برای نانوایان برگزار می‌کردیم که متأسفانه مدتی است این دوره‌ها تعطیل‌شده و درصددیم تا این دوره‌های آموزشی مجدداً برگزار شود.

پیروز فر در پایان تصریح کرد: هرچند معتقدیم باید برای ارتقای کیفیت نان در یزد تلاش کرد اما باید این مسئله را هم در نظر داشت که درمجموع نان یزد نسبت به نان دیگر استان‌ها از بالاترین کیفیت برخوردار است.

 

وی از احتمال افزایش قیمت نان در یزد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه قیمت نان به‌صورت سرا سری تعیین می‌شود و شکایات مکرری از سوی نانوایان استان مبنی بر به‌صرفه نبودن پخت نان باقیمت فعلی به اتحادیه رسیده بنابراین بحث افزایش قیمت نان دردستور کار قرارگرفته و پس از بررسی‌های لازم جهت میزان این افزایش به‌احتمال‌زیاد از آبان ماه  قیمت این محصول افزایش خواهد یافت.

پیروز فر افزود: به نظر می‌رسد با این افزایش قیمت، کیفیت نان بهبود یابد و دیگر بهانه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/ح




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد