Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

تهیه کننده مراسم هشتم محرم در ابرکوه:

هشتم محرم زمینه ساز اتحاد و یکپارچگی مردم ابرکوه/ بدون اطلاع از اصول فنی، عوامل را به كم تدبيري متهم نکنید


تهیه کننده برنامه هشتم محرم در ابرکوه گفت: برخی نباید بدون اطلاع از مسائل فني و نحوه برگزاري و بدون درنظر گرفتن هدف اصلی این مراسم، دست اندرکاران آن را به كم تدبيري و بي برنامگي متهم کنند.

به گزارش سرو ابرکوه، آداب و رسوم و نحوه عزاداری مردم ابرکوه در ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، پیشینه ای تاریخی دارد و همیشه زبانزد خاص و عام بوده است.

در این راستا طی چند سال اخیر مراسم عزاداری مردم ابرکوه در قالب اجتماع هیئت های زنجیرزنی و سینه زنی، در روز هشتم محرم به طور زنده و مستقیم از شبکه های سراسری پخش می شود، که قطعاً این کار عظیم، مستلزم برنامه ریزی ها و هماهنگی ها و همچنین هزینه های مالی زیادی است.

در همین خصوص خبرنگار سرو ابرکوه گفتگویی با یکی از عوامل پشت صحنه مراسم هشتم محرم در ابرکوه، ترتیب داد، تا بخشی از جزئیات کار را به اطلاع مخاطبان برساند.

پخش زنده اجتماع هیئت های عزاداری ابرکوه از سال 92 آغاز شد
محسن غلامزاده تهیه کننده تلویزیونی این مراسم در گفتگوی اختصاصی با سرو ابرکوه، اظهار کرد: هشتم محرم امسال پنجمین سال ارتباط زنده و پخش مراسم عزاداری و اجتماع هیئت های مذهبی شهرستان ابرکوه بود.

غلامزاده ضمن بیان مختصری از فعالیت های عوامل مراسم هشتم محرم در طول این 5 سال و نقاط ضعف و قوت آن افزود: اميد است اين تحليل ها و ارزيابي ها زمينه ساز تداوم و تقويت و مانع انحراف اين مراسم شود.

خطر آفت های بزرگ در هیئات عزاداری و منحرف شدن اصالت آنها
وی گفت: يكي از آفت هاي بزرگ هيئات عزاداري در محرم، وجود اختلاف نظرها در نحوه مديريت و محور قرار گرفتن حواشي به جاي متن در كيفيت برگزاري مراسمات است. معضلي كه بعضاً تحريفاتي را در نحوه برگزاري اين آيين سنتي و اصيل كه در هر منطقه از كشور به شكلي خاص، مطابق با فرهنگ و رسوم همان منطقه انجام مي پذيرد، به وجود آورده است و هيئات عزاداري ابركوه نيز از وجود اين آفت و دوگانگی ها مستثني نبوده است.

غلامزاده بیان کرد: خوشبختانه در چند سال اخير پخش زنده و پوشش تصويري مراسم زنجير زني مردم ابركوه، با كنار زدن بخشي از اين اختلاف نظرها و تقويت اشتراكات، اين آفت را با ايجاد اتحاد و اجتماع بين هيئت ها به فرصت تبديل كرد.

مراسم هشتم محرم زمینه ساز اتحاد و یکپارچگی مردم ابرکوه
وی عنوان کرد: خوشبختانه عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) در روز هشتم محرم از زمان شروع این حرکت، هر ساله باشكوه تر و عظيم تر از سال قبل برگزار شد. به طوریکه از تجميع دو هيئت عزاداري در سال 92 به يازده هيئت در سال 96 با پوشش رسانه اي گسترده تر و وسيع تر رسيديم.

تهیه کننده برنامه هشتم محرم گفت: در سال 92 گرفتن وقت، ارسال و پخش تصاویر به صورت زنده از شبکه تابان محدودیت های خاص خودش را داشت، که با رایزنی ها و پیگیری های مستمری که صورت گرفت، این فرصت برای شهرستان فراهم شد تا بتواند پوشش مراسم را به صورت زنده از ابرکوه داشته باشد.

دائمی شدن مراسم هشتم محرم نتیجه بازتاب مثبت نخستین پخش زنده
غلامزاده اذعان کرد: همكاري مسئولين دو هيئت بزرگ عزاداري، پتانسيل هاي فني موجود، خاص بودن آيين زنجيرزني مردم ابركوه در کشور و نهایتاً فراهم شدن این فرصت برای شهرستان، موجب شد پوشش اين مراسم در آن سال مورد توجه مديران سيما استان قرار گیرد و بازتاب های مثبتی در برداشته باشد، که ادامه اين مسیر در سال هاي بعدي را هموارتر و مساعد تر کند. 

وی ادامه داد: در سال هاي بعد تعدد هيئت هاي شركت كننده در اين اجتماع و عملكرد فني قابل قبول جوانان بومي دست اندركار، باعث شد عظمت و شكوه مراسم هشتم محرم ابرکوه چنان جلوه گري كند، كه پوشش تصويري آن به عنوان يكي از برنامه هاي هميشگي، در كنداكتور (جدول زمان پخش) سيماي شبكه تابان قرار گيرد.

غلامزاده خاطر نشان کرد: نقطه عطف و قابل توجه پوشش اين مراسم در سال 95 ، ارسال تصاوير از طريق فيبر نوري و استفاده از واحد سيار HD بود، تا آنجا که اين پوشش با كيفيت، تقدير و تحسين مديران استاني و ملي سيما را در پي داشت.

ارسال همزمان تصاویر مراسم و برقراري ارتباط با  شبكه های خبری، کار امسال را متفاوت کرد
تهیه کننده ابرکوهی تصریح کرد: اما آنچه در محرم سال جاري كار را متفاوت تر از سال جلوه داد، استفاده از دو واحد سيار (SNG ، HD) به صورت همزمان بود كه امكان ارسال همزمان تصاوير هيئت زنجيرزني و زمينه برقراري ارتباط خبري توسط خبرنگار را مهیا می کرد. به اين صورت كه موفق شدیم همزمان با پوشش اصل مراسم در شبكه تابان و شبکه 3، با  شبكه خبر و دو شبكه راديويي هم ارتباط خبري برقرار كنيم.

غلامزاده افزایش تعداد دوربين ها از 4 عدد در سال گذشته به 8 دوربين در سال 96 و ارسال تصاوير متنوع تر، را یکی دیگر از عوامل بهتر شدن کیفیت کار امسال معرفی کرد.

وی مطرح کرد: آنچه مهم است اينست كه بواسطه عنايات و كرامات سيد و سرور سالار شهيدان امام حسين (ع)، تلاش هاي شبانه روزي عده اي جوان بي ادعا و همكاري مجموعه ادارات دخیل كه هيئتي وار و خالصانه در برگزاري اين مراسم در طول سنوات گذشته تا كنون ایفای نقش كردند و نيز به كمك ابزاري چون دوربين تلويزيون، اجتماع با عظمت و باشكوه زنجيرزنان مردم ابركوه نهادينه شده است و هر سال این مراسم با كيفيت تر از گذشته برگزار مي شود.

هيئت های عزاداری حالت اداري پيدا نكند
جوان ابرکوهی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند: "ارتباط هيئت را به ايمان و عشق مردم نگه داريد؛ هيئت حالت اداري بخود پيدا نكند"، گفت: نبايد فراموش كرد كه آفت تلويزيون و دوربين زماني است كه ما هدف و غايت اصلي اين حركت ارزشمند كه همان اجتماع باشكوه و با عظمت هيئات مذهبي است، را با حواشي و فرعيات (پخش زنده) عوض كرده و صرفا به خاطر پخش تلويزيوني پيگير برگزاري اين مراسم باشيم.

غلامزاده تأکید کرد: توصیه رهبری را اول به خودم به عنوان يكي از 70 نفر از عوامل فني دست اندركار برگزاري اين مراسم و سپس به كساني كه در كمال بي انصافي و بدون اطلاع از مسائل فني و نحوه برگزاري كار، دست اندكاران اين مراسم را به خيال كم شدن زمان پخش تلويزيوني، به كم تدبيري و بي برنامگي متهم می کنند، گوشزد مي كنم.

پخش عزاداری ابرکوه از شبکه های سراسری حاصل تلاش عوامل فنی
وی عنوان کرد: صرفاً جهت اطلاع اين عزيزان عرض مي كنم شبكه هاي سراسري هيچ تعهدي نسبت به پخش مراسم هشتم محرم ابرکوه، نداشته و ندارند و پوشش اين مراسم صرفاً در اختيار شبكه استاني (تابان) است.

این کارشناس اضافه کرد: اگر شبكه هاي سراسري در گذشته و امسال بخشي از اين مراسم را پوشش دادند، جداي از عظمت و شكوه خاص زنجيرزني مردم ابركوه، كه براي هر رسانه اي جذاب و قابل انعكاس است؛ ارسال تصاوير با كيفيت با رعايت استاندارد پخش، توسط مجموعه عوامل فني دست اندركار اين مراسم و پيگيري هاي مستمر خارج از ضوابط بوده است.

غلامزاده خاطر نشان کرد: از طرف دیگر امسال با توجه به همزماني پخش فيلم سينمايي از شبكه 3  (به دلیل مصادف شدن هشتم محرم با روز جمعه) اين محدوديت براي ما ايجاد شد كه صرفاً 20 دقيقه زمان برای پخش اين مراسم اختصاص داده شود. بنابراین طوری برای حرکت هیئت ها برنامه ريزي و زمان بندی شد، که هنگام پخش کامل این اجتماع از شبکه تابان، بهترین زمان پخش آن به روی آنتن شبکه 3 برود.

پوشش رسانه ای امسال وسیع تر از سال گذشته بود
وی یادآور شد: پوشش رسانه اي مراسم هشتم محرم در سال جاري با توجه به اختصاص دو واحد سيار به صورت همزمان، گسترده تر و وسيع تر از سال قبل بود. به طوريكه امسال ارتباط خبری با «شبکه قرآن»، تیتر اول خبر یازده «شبکه خبر»، ارتباط تلفنی با «رادیو پیام» به صورت زنده، پخش خبر و تصاویر پر ابهت هوایی در خبرهای عصرگاهی «شبکه اول» و «خبر» سیما، نيز مازاد بر شبكه هاي تابان و سه را داشتيم.

غلامزاده در پايان از همه مردم فهميم، ولايت مدار و عاشق اهل بيت عليه السلام ابركوه، فرمانداري، مسئولين هيئات مذهبي و ادارات، مخابرات، برق، شهرداري، آموزش و پرورش، جهادكشاوزي، كار و رفاه اجتماعي كه هيئتي وار تمام امكانات موجود خود را از شروع اين حركت تاكنون در اختيار مجموعه برگزار كننده قرار دادند، تقدير و تشكر کرد.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (4 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد