Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

چهل سال پیش چنین روزی؛

هشدار آیت الله صدوقی به رییس جمهور آمریکا با ارسال نامه


چهل سال پیش آيت‌الله صدوقي تلگرامي خطاب به كارتر در مورد حمايت وي از شاه ارسال کرد.

به گزارش سروابرکوه به نقل از کتاب روزشماره انقلاب اسلامی یزد، چهل سال پیش در روز 22 آذر ماه 1357 آيت‌الله صدوقي تلگرامي نيابت از جامعه روحانيت يزد خطاب به كارتر در مورد حمايت وي از شاه ارسال داشت. در بخشي از اين تللگرام آمده است:

«... در اين هنگام كه قتل‌عام‌هاي پياپي مردم ايران به دست شاه، بحران سياسي كشور را به نقطه اوج خود رسانيده است، لازم است حقايق زير را تذكر دهم:

1ـ نهضت مقدس اسلامي ملت ايران، نهضتي است صددرصد اسلامي كه به رهبري و زعامت مرجع عالي‌قدر جهان تشيع حضرت آيت‌الله العظمي الخميني مدظله مي‌باشد و تا پيروزي كامل به ياري خداي تعالي به هر قيمتي كه باشد ادامه دارد.

2ـ ريشه‌هاي اساسي و علل اصلي اين نهضت زير پا گذاشتن احكام اسلام و سلب تمامي آزادي‌هاي فردي و اجتماعي در طول 50 سال از ملت ايران است كه اين كشور را با چنين بحراني مواجه گردانده است.

3ـ ملت ايران در تظاهرات سراسري خويش خصوصاً در رفراندوم بي‌سابقه روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني، برچيده شدن رژيم كنوني را براي چندمين‌بار خواستار و آن را اولين و مهم‌ترين خواسته ملي و مذهبي خويش اعلام داشتند.

4ـ بنا به اين نظر و حقايق فوق‌الذكر، موجب كمال تأسف و نگراني است كه اولاً شخص شما و بعضي از عناصر حكومتي آمريكا به پشتيباني و حمايت از رژيم حاكم ايران ادامه مي‌دهيد و ثانياً پشتيباني شما از شاه بنا به شهادت عيني، صددرصد ثبات كشور و مالاً منطقه را به خطر مي‌اندازد. لذا در پشتيباني خود از رژيم كه هر روز گوشه‌اي از كشور شاهد كشتارها و فجايع غيرقابل توصيف آن است تجديد نظر كرده و حقوق انسان‌ها را محترم شماريد.»

انتهای پیام/س*




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد