Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

خوشبختانه موردی از بیماری کرونا در یزد مشاهده نشده ‌است

هشدار به زائران عتبات درخصوص بیماری وبا!


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که تاكنون هیچ موردی از بیماری کرونا در یزد مشاهده نشده‌ است، از تدابير لازم بهداشتي براي ورود حجاج بيت الله الحرام به كشورمان خبر داد.

به گزارش سرو ابرکوه، محمدحسن لطفی در مورد بيماري کرونا اظهار كرد: كرونا ویروس از انواع مرس و یکی از گونه‌های جدید اين ویروس است که از قريب سه ‌سال پيش، خود را در دنیا نشان داده و اولین موارد ابتلا به آن نيز در سال 2012 در جده عربستان مشاهده شده است.

وی ادامه داد: تاكنون نيز بالغ بر يك‌هزار و 150 نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده و حدود 486 نفر در اثر آن جان خود را از دست داده‌اند که اين امر میزان کشندگی 35 تا 30 درصدی بيماري كرونا را نشان می‌دهد.

وی مخزن اصلی این بیماری را شتر و خفاش بیان کرد و گفت: البته ويروس بيماري به راحتي از انسانی به انسان دیگر قابل انتقال است لذا در اين رابطه بايد رعايت برخي نكات و توصيه‌ها را لحاظ كرد.

لطفی تاكيد كرد: با توجه عدم انجام تمهیدات و مقدمات لازم برای کنترل این بیماری از سو.ي دولت عربستان در سال جاري و وجود طغیان بزرگی از این بیماری در بیمارستان‌های اين كشور، نگرانی در مورد امکان ابتلای حجاجی که به کشور برمی‌گردند بيشتر از سال‌هاي گذشته است.

وی افزود: بیماری مذکور حتی در شرایط بدون علامت هم قابل انتقال است و به دلیل این که ممکن است فرد به ظاهر سالم نيز ناقل بیماری باشد، بنابراین به مردم توصيه مي‌كنيم كه در حال حاضر از روبوسی و دست دادن با حجاج تازه از حج برگشته به شدت حذر کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مصاحبه با ایسنا علائم اصلی این بیماری را تب بالا، تنگی نفس، سرفه و اسهال بیان کرد و گفت: شروع بیماری می‌تواند با اسهال همراه باشد و بعد علائم تنفسی در بيمار بروز مي‌كند.

وي ادامه داد: معمولاً فرد تا 14روز که دوره کمون این بیماری است، باید مراقبت کند تا اگر به ظاهر سالم بوده ولي حامل ويروس آن بوده است، بیماری خود را نشان دهد.

وی با بیان این که متاسفانه این بیماری هیچ درمان و واکسنی ندارد، گفت: تنها راه پیشگیری،کنترل بیماری و رعایت موازین بهداشتی به خصوص بهداشت فردی، رعایت فاصله مناسب، عدم روبوسی و دست‌دادن و شست‌وشوی مناسب دست‌ها و همچنين عدم مصرف فرآورده‌های لبنی شتر مشکوک به آلودگی است.

لطفی در مورد آمادگي علوم پزشكي در مورد اين بيماري با توجه به بازگشت حجاج از عربستان گفت: آمادگی‌های لازم و هماهنگی‌های بین‌بخشی در اين باره انجام گرفته است به نحوي كه سه تيم سه نفره متشکل از یک پزشک و دو کارشناس بهداشتی نيز برای معاینات اولیه حجاج در فرودگاه شهيد صدوقي يزد مستقر می‌شوند.

وي عنوان كرد: این تیم‌ها با تجهیزات لازم، درجه حرارت حجاج را اندازه‌گیری کرده و معاینه کاملی از دستگاه تنفسي و شرح حال حاجیان را در فرم‌های مخصوصی ثبت می‌کنند.

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر اين اقدامات نيز به حجاج آموزش‌های لازم داده و جزوه‌هایی بین آنها توزیع می‌شود و شماره تماس‌هایی هم براي مواقع مورد نياز به آنها داده می‌شود تا در صورت مشاهده علائم بیماری اعزام سريع به بیمارستان و تحت نظر بودن تا رفع کامل علائم بیماری و بهبودی انجام شود.

لطفی گفت: در حال حاضر معاینات لازم براي کلیه حجاج در حال انجام است ولي با توجه به اين كه انتشار بیماری سریع انجام می‌شود، نياز است تا مراقبت لازم راي عبور از اين مرحله انجام شود.

وی همچنين از انتخاب يك رابط با همكاري سازمان حج و زیارت در خانواده حاجیان خبر داد و گفت: اين افراد در حال دريافت آموزش‌هاي لازم هستند تا در صورت بروز علائم بيماري در حجاج مراتب را اطلاع و بیمار را به مراكز درماني  مورد نظر انتقال دهند.

وی از مردم نيز خواست تا با همكاري در اين رابطه، از تماس‌های غیرضروری با حجاج در اين يكي دو هفته پرهيز كنند و سپس با آنها ملاقات داشته باشند.

معاون بهداشتي علوم پزشكي اعلام كرد: بازگشت حجاج یزدی از 22 تا 24 مهرماه جاري انجام می‌شود و خوشبختانه در مورد حجاج یزدی اعزامی از استا‌های دیگر نیز تاكنون هیچ موردی از بیماری کرونا مشاهده نشده‌ است.

وي با اشاره به همزماني بازگشت حجاج از سرزمين وحي با آغاز ماه محرم و عزداري‌هاي اين ايام، گفت: در اين ايام هیات‌های عزاداری، دسته‌جات و مساجد مملو از جمعیت است و حجاج و مردم در اين باره نيز بايد دقت نظر داشته باشند تا از شيوع بيماري جلوگيري شود.

لطفي در ادامه نيز با تاكيد بر اين كه كشور عراق در حال حاضر از اپيدمي وبا رنج مي‌برد و تاكنون بيش از 480 نفر را در اين كشور مبتلا كرده است، از زائران عتبات عاليات خواست در اين رابطه مراقبت داشته باشند.

وی ادامه داد:خوشبختانه اين بيماري هنوز وارد ایران و استان یزد نشده است ولی زائران عتبات مواظبت كنند چرا که در عراق نیز کنترل این بیماری خیلی در مهار و کنترل مسئولان بهداشتی اين دولت نيست و به لحاظ مشکلات سیاسی آنجا نیز نگرانی‌ها در كشور كمي بیشتر است.

معاون بهداشتي استان در پايان در اين رابطه از زائران كشور و استان خواست تا ضمن  رعايت موازین بهداشت فردي، از مصرف  مواد غذایی مشکوک و عرضه شده توسط دوره‌گردها خودداری کنند و فقط از طریق مسیرهای اعلام شده توسط مدیران عتبات، نسبت به تهیه غذای خود اقدام کنند.

انتهای پیام/س*




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد