Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

کارشناس فلسفه و کلام اسلامی:

وحدت مسلمانان ضرورتی دائمی است


کارشناس فلسفه و کلام اسلامی گفت: راه مبارزه با استعمار تکیه بر معتقدات مشترک مسلمانان و تعلیمات اسلام مشترک است و تا مسلمانان جهان با هم متحد نشوند و تقوا پیشه نکنند، نمی توانند به مبارزه با استکبار جهانی بپردازند.

سرو ابرکوه؛ شهلا یزدان پناه فوق لیسانس فلسفه و کلام اسلامی در مقاله خود به نام « وحدت مسلمانان ضرورتی دائمی» نوشت:


بسم الله الرحمن الرحیم

وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَ لاَ تَفَرَّقُواْ وَ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَ كُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ .

و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت‏ خدا را بر خود ياد كنيد ، آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد ، پس ميان دل هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد ، اينگونه خداوند نشانه‏ هاى خود را براى شما روشن مى ‏كند ، باشد كه شما راه يابيد. (آل عمران / 103(

ضمن تبریک ولادت خـاتم الانبیاء و المرسلین، پیامبر صبر، رحمت، مهرورزی و اخلاق، حضرت محمد مصطفی ، صل الله و علیه و آله و سلم و فرزند برومندشان ، رئیس مذهب تشیع و اسلام ناب محمدی (ص) ، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بر مسلمین جهان در مقالۀ پیش رو ضرورت و فواید وحدت مسلمانان جهان را بررسی می کنیم .


در این مقال سخن بسیار رفته اما ابتدا با تکیه بر سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به شرح مطلب می پردازیم.


ایشان حفظ وحدت بین مسلمانان  را یک « مسئولیت الهی » می دانند و حفظ وحدت کلمه و اخوت ایمانی را ضامن استقلال سرزمین های اسلامی  و خروج از نفوذ استعمار می دانند که این مسئولیت سنگین بیشتر برعهدۀ دولت های  کشورهای اسلامی است که در این زمان بیشتر نیاز به آن احساس می شود  آنجا که می فرمایند :


« مسئوليت گذشتن از منافع شخصى و فداكارى در راه به دست آوردن آنچه تاكنون به واسطه اختلاف كلمه از دست داده‏اند؛ مسئوليت سنگين دولتهاى ممالك اسلامى در عمل به قرآن، اسلام و بيرون رفتن از قيد استعمار و بودن در خدمت ملت اسلام؛ مسئوليتهايى كه در عصر حاضر شايد از اعصار گذشته بيشتر باشد؛ عصرى كه پنجه‏هاى خبيث استعمار تا اعماق كشورهاى اسلامى فرو رفته و با تمام قوا و وسايل ممكنه به توسط ايادى خود كوشش دارد تفرقه در بين مسلمين و سران ممالك اسلامى ايجاد كند و با وسايل گوناگون آنها را از تمسك به اسلام و قرآن باز دارد ... » (1)


راه مبارزه با استعمار تکیه بر معتقدات مشترک مسلمانان از جمله توحید، نبوت، معاد و تعلیمات اسلام مشترک هست . تا مسلمانان جهان با هم متحد نشوند و تا تقوا پیشه نکنند نمی توانند به مبارزه با استکبار جهانی بپردازند.


ایشان همچنین برای وحدت مسلمانان فواید زیادی ذکر نموده اند که در زیل به بعضی از آنها اشارۀ کوتاهی می کنیم :


1 – اعاده کردن مجد اسلام
زنده کردن شوکت و عظمت کشور بزرگ اسلامی  باتبعیت از فرهنگ و آداب و رسوم غلط کشورهای پیشرفتۀ کنونی از فرهنگ برهنگی گرفته تا برهنگی فرهنگی و به کاربردن الفاظ آنان امکان پذیر نیست! بلکه به قول پیر خمین با وحدت مسلمانان و مبارزه با هواهای نفسانی است و کنار گذاشتن روشنفکران غیر اسلامی و تکیه بر هویت اسلامی و سرمایه های معنوی امکان پذیر است  .


رهبر کبیر انقلاب در این باره  خطاب به مسلمانان مؤمن جهان می فرمایند:
« اى مسلمانان جهان كه به حقيقت اسلام ايمان داريد، بپا خيزيد و در زير پرچم توحيد و در سايه تعليمات اسلام، مجتمع شويد و دست خيانت ابرقدرتان را از ممالك خود و خزاين سرشار آن كوتاه كنيد، و مجد اسلام را اعاده كنيد، و دست از اختلافات و هواهاى نفسانى برداريد كه شما داراى همه چيز هستيد.


بر فرهنگ اسلام تكيه زنيد و با غرب و غربزدگى مبارزه نماييد و روى پاى خودتان بايستيد و بر روشنفكران غربزده و شرق زده‏  بتاازيد و هويت خويش را دريابيد و بدانيد كه روشنفكران اجيرشده بلايى بر سرملت و مملكتشان آورده‏اند كه تا متحد نشويد و دقيقاً به اسلام راستين تكيه ننماييد، بر شما آن خواهد گذشت كه تا كنون گذشته است.


امروز زمانى است كه ملتها چراغ راه روشنفكرانشان شوند و آن را از خود باختگى و زبونى در مقابل شرق و غرب نجات دهند كه امروز روز حركت ملتهاست و آنان هادى هدايت كنندگان تاكنوند. بدانيد كه قدرت معنوى شما بر همه قدرتها چيره خواهد شد و قريب يك ميليارد جمعيت شما با خزاين سرشار و ثروت بى‏پايان مى‏تواند تمام قدرتها را در هم شكند.


نصرت كنيد خدا را تا نصرت دهد شما را. اى اقيانوس بزرگ مسلمانان، خروش برآوريد و دشمنان انسانيت را در هم شكنيد؛ كه اگر به خداى بزرگ رو آوريد و تعليمات آسمانى را وجهه خود قرار دهيد، خداى تعالى و جنود عظيم او با شماست .. . » (2)


2- وحدت مسلمانان، مانع بهره بردارى دشمنان اسلام.
امروز چاره چيست و براى شكستن اين بتها چه تكليفى متوجه مسلمانان جهان و مستضعفان مى‏باشد؟ يك چاره كه اساس چاره‏هاست و ريشه اين گرفتاريها را قطع مى‏كند و فساد را از بن مى‏سوزاند، وحدت مسلمانان، بلكه تمامى مستضعفان و دربند كشيده شدگان جهان، است. و اين وحدت، كه اسلام شريف و قرآن كريم بر آن پافشارى كرده‏اند، با دعوت و تبليغ دامنه‏دار بايد به وجود آيد. و مركز اين دعوت و تبليغ مكّه معظّمه در زمان اجتماع مسلمين براى فريضه حج است، كه ابراهيم خليل اللَّه و محمد حبيب اللَّه شروع، و در آخر الزمان حضرت بقية اللَّه- أرواحنا لمقدمه الفدا- تعقيب مى‏كند. (3)

3 - وحدت مسلمانان، مانع تعرض اجانب.
امروز همه مى‏دانند جرم واقعى ما از ديد جهانخواران و متجاوزان، دفاع از اسلام و رسميت دادن به حكومت جمهورى اسلامى به جاى نظام های طاغوتی و غیر الهی است است، جرم و گناه ما احياى سنت پيامبر- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- و عمل به دستورات قرآن كريم و اعلان وحدت مسلمانان اعم از شيعه و سنى، براى مقابله با توطئه كفر جهانى و پشتيبانى از ملت محروم فلسطين و افغانستان و لبنان و بستن سفارت اسرائيل در ايران و اعلام جنگ با اين غده سرطانى و صهيونيسم جهانى و مبارزه با نژادپرستى .... و نزد جهانخواران و نوكران بى‏اراده آنان چه گناهى بالاتر از اينكه كسى از اسلام وحاكميت آن سخن بگويد و مسلمانان را به عزت و استقلال و ايستادگى در مقابل ستم متجاوزان دعوت كند .(4)


با توجه به  مطالب فوق لازم است مسلمانان برای حفظ وحدت بین خود :

1 –مسلمانان هوشیاری لازم را داشته باشند و برنامه های استکبار برای تفرقه بین مسلمانان را بشناسند و از اهانت هائی که به قران و پیامبر و اعتقادات ما می کنند درس عبرت گرفته و از دوستی با آنان دوری کنند.

2 – از اهانت به مقدسات دیگر مسلمانان خود داری کنند زیرا بذر کینه را در دل آنان می نشاند و چه بسا  با آبیاری تبلیغات مسموم  دشمنان اسلام سبز شود و میوه های شوم چون جنگ های داخلی ایجاد کند .

3 – مسلمانان از هر فرقه ای که هستند خود را از هم جدا ندانند و برای پیشرفت و ابادانی و سربلندی تمام مسلمانان در اقصا نقاط جهان تا انجا که می توانند همکاری خالصانه داشته باشند و از مسلمانان  مظلوم در تمام نقاط جهان با روش های درست دفاع کنند .

زیرا پیامبر در این باره می فرمایند:
« هرکس فریاد دادخواهی مظلومی را که از مسلمانان یاری می طلبد ، بشنود واما به یاری آن مظلوم برنخیزد ؛ مسلمان نیست! » (5)

4 - ما شیعیان  سعی کنیم اعتقادات خود را با دانش صحیح و استدلال منطقی ارتقا بخشیم تا بتوانیم بر اساس معرفت صحیح و استدلال با دیگر مسلمانان سخن بگوئیم و اختلافات اعتقادی خود را به نحو درست حل کنیم و به وحدت نزدیک نمائیم که لازمۀ آن بالا بردن اطلاعات خود و مطالعۀ کتب مناسب است.

5 -  ما شیعیان که  خود را پیرو امام علی علیه السلام می دانیم به کونه ای زندگی کنیم که سبب بدبینی به تشیع نشدو ! رسول خدا - صل الله علیه و آله – و اهلبیت ایشان را الگوی خود قرار دهیم و در انجام تکالیف دینی خود مانند : برپاداشتن نماز ، رعایت حجاب ف و عفاف ، رعایت حقوق دیگران ، آدب معاشرت با مردم ، پیروی از قوانین اجتماعی ، همبستگی با مسلمانان و .... کوشا باشیم و بدانیم پیروی از آن بزرگواران فقط به اسم نیست ! بلکه باید با عمل همراه باشد .
.......................


1 - صحيفه امام ، ج 2، ص: 460
2 - صحيفه امام، ج‏13، ص: 212
3 - صحيفه امام  ،ج 9 – ص: 273
4 – همان
5 – کافی ، جلد 2 ، ص 163
 

شهلا یزدان پناه

16 / 10 / 93
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد