Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/ عباس علوی راد

کاهش نرخ سود بانکی قاعده خواهد شد یا صلاحدید؟


سرنوشت طرح کاهش نرخ سود بانکی یکی از مواردی است که اعتبار و شهرت دولت دوازدهم در حوزه سیاست گذاری اقتصادی در آینده را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش سرو ابرکوه، عباس علوی راد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه و دانشیار اقتصاد در یادداشتی پیرامون چگونگی کاهش نرخ سود بانکی، نوشت: بانک مرکزی اعلام کرده است از تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند برای نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار یک ساله حداکثر ۱۵ درصد و سپرده‌های کوتاه‌مدت حداکثر ۱۰ درصد سود، محاسبه و دقیقا رعایت کنند.

اجرای طرح کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی، رسیدن به اختلاف ۲ تا ۳ درصدی میان نرخ سود اسمی (فعلی بانک ها) و نرخ تورم موجود است که یک قاعده مشخص در اقتصاد است.

بدون شک سرنوشت طرح کاهش نرخ سود بانکی یکی از مواردی است که اعتبار و شهرت دولت دوازدهم در حوزه سیاست گذاری اقتصادی در آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اگر سیستم بانکی یک بار دیگر همچون سال گذشته نرخ های اعلام شده بانک مرکزی را به شیوه های مختلف دور بزند و نرخ های بالاتر به سپرده گذاران پیشنهاد دهد، ضربه بزرگی به اعتبار سیاست های اقتصادی دولت خواهد بود؛ زیرا مردم خواهند گفت دولت و بانک مرکزی در مقابل بانک ها ناتوان هستند.

سناریوی دوم این است که بانک ها نرخ های سود اعلام شده بانک مرکزی را دقیقا اعمال نمایند. اگر با خروج نقدینگی مردم از بانک ها، سیستم بانکی با فشار باعث عقب نشینی بانک مرکزی شوند، باز هم به اعتبار سیاست های اقتصادی دولت لطمه شدید وارد خواهد شد؛ زیرا مردم خواهند گفت هیچ اعتباری در دوام و قوام سیاست های اقتصادی دولت نیست.

حالا باید منتظر ماند و دید که نرخ سود بانکی اعلام شده توسط بانک مرکزی به یک قاعده در سیستم بانکی تبدیل خواهد شد یا دوباره با صلاحدید بانک ها تغییر می کند. نتیجه هر چه که باشد بر اعتبار و شهرت دولت دوازدهم در آینده تاثیر گذار خواهد بود.

عباس علوی راد

انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد