Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

سریال دنباله دار قنات دشت مهر؛ مشکلات شهرداری و کشاورزان مهردشت

کشاورزان: حمایت مسئولان لازمه اقتصاد مقاومتی است/ نماینده شهرداری:کمبود بودجه اصلی ترین مشکل شهردای/ رونق کشاورزی یا تهدید زندگی 8 هزار مهردشتی!


قنات دشت مهر واقع در بخش بهمن ابرکوه، تنها قنات مهم بخش بهمن مي باشد و به گفته کشاورزان حدود 6 اینج آب دارد، که اکنون توسط شهرداری مهردشت، عملیات لوله گذاری آن متوقف شده است.

به گزارش سرو ابرکوه، داستان «قنات دشت مهر» سریال دنباله داری است که با نقش آفرینی کشاورزان مهردشت و شهرداری این شهر همچنان ادامه دارد.


سرو ابرکوه پیش از این گزارشی در رابطه با گلایه و درخواست كشاورزان مهردشت از مسئولين با عنوان « در کنار آبیم اما تشنه!/ آب آلوده برای درختان ضرر دارد/ مسیر فاضلاب شهری از روی قنات برداشته شود» منتشر کرد. اما با گذشت نزدیک به دو سال از این موضوع، هنوز راهکاری برای رفع این مشکل ارائه نشده است. 


در تاریخ 5 دی سال گذشته نیز کشاورزان مهردشت جلسه ای با حضور فرماندار ابرکوه، شهردار مهردشت، بخشدار بخش بهمن، مسئولین اداره آب منطقه ای و سایر مسئولان مربوطه برگزار و طی آن مقرر شد؛ شهرداری مهردشت ظرف مدت سه ماه نسبت به رفع این معضل، چاره ای تدبیر کند.


گزارش کامل این جلسه نیز در همین پایگاه خبری با عنوان «فرصت سه ماهه برای شهردار مهردشت/ هزینه لایروبی قنات با کیست؟....» منتشر شد.


در همین راستا در آغاز سال جدید، کشاورزان در پی رفع مشکل مزبور برآمده و پس از برگزاری جلسات مختلف با مسئولین ذی ربط، طی چند روز گذشته اقدام به لوله گذاری و پمپاژ آب قنات با مجوز اداره آب منطقه ای ابرکوه، کردند که این امر نیز با مخالفت شهرداری مهردشت روبر و عملیات لوله گذاری متوقف شد.

 


خبرنگار سرو ابرکوه، در حین عملیات لوله گذاری قنات دشت مهر با برخی از کشاورزان حاضر در محل و غلامزاده نماینده آنان گفتگویی انجام داد، تا جزئیات را بیشتر به اطلاع مسئولان مربوطه برساند.

 


کاظم غلامزاده نماینده کشاورزان در امورات قنات دشت مهر در رابطه با شروع عملیات لوله گذاری اظهار کرد: در تاریخ 5 دی ماه 94 جلسه ای در فرمانداری ابرکوه با حضور کشاورزان، فرماندار ابرکوه، شهردار مهردشت و سایر مسئولان مربوطه برگزار و طی آن مقرر شد شهرداری مهردشت ظرف مدت سه ماه نسبت به تغییر مسیر فاضلاب شهری یا لوله گذاری قنات اقدامی انجام دهد.


غلامزاده تصریح کرد: من به عنوان نماینده کشاورزان، ده روز قبل از خاتمه این مهلت سه ماهه به شهرداری مراجعه کردم، که در پاسخ به من گفتند: "نتوانستیم کاری انجام دهیم".


وی تاکید کرد: پس از این برخورد، ما نیز تنها چاره کار را برای رفع مشکلات کشاورزان در حفر کانال و لوله گذاری دیدیم. به همین علت عملیات اجرایی آن را شروع کردیم.


چرا مسئولین اقتصاد مقاومتی را حمایت نمی کنند
غلامزاده ادامه داد: همه مسئولین از اقتصاد مقاومتی و بحران آب سخن می گویند، اما زمانی که می خواهیم در این زمینه قدم برداریم، هیچ گونه حمایتی نمی کنند. لایروبی قنات و خرید لوله تا کنون حدود 550 میلیون تومان هزینه صرف کردم، که تنها مبلغ 40 میلیون تومان آن از سوی جهاد کشاورزی و ستاد بحران و حدود 134 میلیون تومان آن را کشاورزان پرداخت کرده اند.


نماینده قنات دشت مهر ضمن بیان این مطلب که شهرداری می گوید برای تغییر مسیر فاضلاب اعتبار زیادی لازم دارد، تأکید کرد: هدف ما از لوله گذاری این است که آب دهی را بیشتر کنیم، چرا که این امر امروز که در کل کشور با کمبود آب مواجه هستیم، موجب صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفتن آب، رونق کشاورزی و در نتیجه افزایش تولیدات داخلی می شود.

 


لوله گذاری از هدر رفتن نصف آب جلوگیری می کند
کشاورزان حاضر در محل معتقد بودند؛ در حال حاضر این قنات حدود 6 اینج آب دارد که تنها 3 اینج آن وارد مزارع و زمین های کشاورزی می شود، ولی اگر مسیر قنات لوله گذاری شود، این میزان آب دو برابر شده و کمتر هدر می رود. 

 


هر گونه اقدام عمرانی در شهر نیازمند مجوز شهرداری است
زارع نماینده شهرداری مهردشت حاضر در محل در گفتگو با سرو ابرکوه عنوان کرد: هر گونه اقدام عمرانی در محدوده شهر باید با مجوز شهرداری صورت گیرد، در حالی که می بینیم کشاورزان به بهانه اینکه حریم قنات متعلق به خودشان است و ارتباطی به شهرداری ندارد، اقدام به حفر کانال کردند.

 


حمید فلاح پیمانکار لوله گذاری قنات نیز بیان کرد: شهرداری مهردشت بر روی بخشی از قنات که در مسیر کوچه ها قرار دارد، برای اینکه راه سازی کند روی آن آسفالت ریخته است، در حالی که می توانست ابتدا بر روی قنات پل زده و سپس آسفالت ریزی کند.

 


گفتنی است مأموران نیروی انتظامی مهردشت نیز در محل حضور داشتند.

 


محمد شیروانی معاون شهردار مهردشت نیز پس از متوقف شدن عملیات لوله گذاری در خصوص این جریان، اظهار کرد: برخلاف ادعای کشاورزان هیچ گونه مسیر فاضلاب شهری وارد این قنات نشده و تنها آب های سطحی و بارندگی وارد آن می شود که این مسئله جدیدی نیست. زیرا از زمان پیدایش قنات دشت مهر، این معضل وجود داشته است.


شیروانی تصریح کرد: شهردار در جلسات متعددی که با کشاورزان داشته است، راهکارهایی برای رفع این مشکل پیشنهاد کرد، که از جمله آن دو مرتبه لایروبی قنات توسط شهرداری در سال بود و کشاورزان این مورد را قبول نکردند، چرا که هدف آن ها لوله گذاری و آب دهی بیشتر است.


تا کنون اعتباری در خصوص قنات جذب نشده است
وی افزود: تغییر مسیر سیلاب ها کاری نیست که بتوان در عرض چند روز یا چند ماه انجام داد، زیرا نیاز به اعتبارات هنگفت و همچنین مدت زمان طولانی دارد. در جلساتی که با فرماندار و سایر مسئولان برگزار شد، مقرر گردید که فرمانداری اعتباری 500 میلیون ریالی را در اختیار شهرداری مهردشت قرار دهد تا 100 متر از مسیر قنات را که اصلی ترین و بحرانی ترین قسمت است، لوله گذاری نماید؛ اما تا کنون هنوز این اعتبار جذب نشده است.


لوله گذاری کشاورزی را رونق و 8 هزار مهردشتی را تهدید می کند
مسئول دفتر فنی شهرداری مهردشت خاطرنشان کرد: اگر امروز لوله گذاری انجام شود و مسیر سیلاب ها را مسدود کند، ممکن است حدود 200 کشاورز به خواسته خود برسند و حتی کشاورزی هم رونق یابد، اما خطرات احتمالی ناشی از بارندگی و تجمع سیلاب ها بیش از 8 هزار شهروند مهردشتی را تهدید می کند و هیچ کسی نمی تواند ضامن خسارات احتمالی مالی و جانی شود.


شیروانی تأکید کرد: اگر روزی کشاورزی در این شهر به بهترین جایگاه برسد، برای ما و همه مسئولان مایه مباهات و افتخار است، اما باید دید این موفقیت به چه قیمت قرار است حاصل شود، چه کسی می تواند مسئولیت امنیت 8 هزار شهروند را بر عهده گیرد؟!


اصلی ترین مشکل شهرداری کمبود اعتبارات و بودجه می باشد
وی یادآور شد: اصلی ترین مشکلی که مانعی بر سر راه لوله گذاری قنات و تغییر مسیر سیلاب ها شده است، کمبود اعتبارات و بودجه مورد نیاز می باشد، که مسئولین مربوطه باید در این رابطه پیگیری های لازم را انجام دهند.


این مقام مسئول اضافه کرد: در حال حاضر عملیات لوله گذاری به علت عدم کسب مجوز حفر کانال متوقف شده است؛ چرا که موجب تخریب کوچه ها شده اند و هر گونه اقدام عمرانی در محدوده شهر باید با مجوز شهرداری صورت گیرد.


با توجه به موضوع قنات دشت مهر که مدتی است در جریان بوده و حل نشده است، اکنون باید دید چه کسی مسئول می باشد؟ وجود این قنات از یک طرف برای کشاورزان مهردشت حیاتی است و از سوی دیگر شهرداری مهردشت نیز در صدد است، که مشکل مذکور را طوری برطرف نماید که در آینده معضلات دیگری برای شهروندان ایجاد نشود، هر چند اعتبار لازم را هم ندارد.


پس از برگزاری بیش از ده ها جلسه و کش و قوس های فراوان، این قفل با کدام کلید باز می شود و چه کسی پاسخگو خواهد بود.

 

 

پر کردن کانال های لوله گذاری

 

انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد