Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در نشست استانداریزد با اعضای شورای شهر مطرح شد

کشتارگاه صنعتی یزد با یک سوم ظرفیت کار می کند


با حضور استاندار یزد در شورای شهر مشکلات و مسائل مربوط به دو پروژه کشتارگاه صنعتی استان و میدان میوه و تره بار یزد بررسی شد.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از عصر فرهنگ؛ صبح امروز دویست و پنجاهمین جلسه شورای شهر با حضور میر محمدی استاندار، سید حسینی معاون عمرانی استاندار، عظیم زاده شهردار یزد و اعضای شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه شیخ عباس زارع، رئیس شورای شهر ضمن تقدیر از حضور استاندار از بررسی دو موضوع راه اندازی کشتارگاه و میدان میوه و تره بار مرکزی خبر داد وگفت: کشتارگاه صنعتی یزد با صرف هزینه بسیار قرار بود کل استان را سرویس دهی کند. میدان میوه و تره بار هم با وسعت بسیار و با تجهیزات بروزی ساخته شد ولی در حالی که کلان شهرها یک میدان میوه و تره بار دارند شهر یزد دو میدان دارد.

رئیس شورای شهر یزد افزود: این موضوع باعث دلسردی سرمایه گذاران می شود و اثرات سوئی برای آیندگان دارد.

 

گوشت و میوه سالم و ارزان به مردم برسد

محمد فقیه عضو شورا در تائید سخنان زارع عنوان کرد: متاسفانه سرمایه گذاری عظیم در این دو پروژه عقیم ماند چرا که حمایت مسئولین استان پشت این قضیه نبود. اگر از کشتارگاه و ظرفیت های جانبی آن با صد در صد ظرفیت استفاده شود مزایای بسیاری دارد

وی با اشاره به فعالیت همزمان کشتارگاه های سنتی استان گفت: تعطیلی کشتارگاه صنعتی را خیانت به مردم می دانم.می دانم کشتارگاه های قبلی تعطیل نمی شود ولی باید در مسیر رونق کشتارگاه صنعتی هم گام برداشت.

فقیه با اشاره به وضعیت میدان تره بار در استان افزود: اکنون میدان جدید با 30 درصد ظرفیت کار می کند. این بی رونق شدن که بعضا با حمایت برخی افراد موجه صورت می گیرد ظلم به مردم است. چرا میوه در شهر ارزان نیست؟ باید کاری کنیم تا با حمایت و کنترل گوشت و میوه سالم و ارزان به شهروندان برسد.

این عضو شورا به موضوع میدان آیت الله خاتمی پرداخت و بیان داشت: اولین مانع بر سر حل معضل میدان آیت الله خاتمی راهنمائی و رانندگی است که پول کلانی می خواهد.

فقیه همچنین بابت واگذاری پارک دروازه قرآن و بازدید استاندار از پارک منطقه محروم حسن آباد از وی تشکر کرد.

 

تغییر کاربری کشتارگاه تنها راه حل مساله

حجت الاسلام مطهریان نیز با تشکر از چندمین حضور استاندار گفت: این رفت و آمدها مایه خیر و برکت برای مردم و شهر است.

مطهریان در خصوص مساله کشتارگاه اظهار داشت: کشتارگاه صنعتی با فاصله 40 کیلومتری از شهر دائر شد. قصاب باید صبح قبل از روشن شدن هوا این مسیر پر مخاطره را طی کرده و برگردد. از طرفی قرار بود کشتارگاه استانی شود ولی می شنویم قرار است در اردکان و مهریز هم کشتارگاه راه اندازی شود. برای حل این معضل پیشنهاد می دهم کشتارگاه استانی فعلی را تغییر کاربری بدهند و کشتارگاهی مخصوص یزد دائر شود.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: در بحث میدان میوه و تره بار عده ای به خاطر یک نفر تصمیمی گرفتند که با این سرعت و به این راحتی سرمایه سرمایه گذار و استان را باد هوا دادند وارزش میدان مرکزی با آن همه تجهیزات و برنامه مهندسی از نصف هم کمتر شد.

وی اظهار داشت: شنیده شده است که شورای عالی معماری و شهرسازی بافت تاریخی یزد را به متراژ 2550 هکتار به ثبت رسانده است. آیا این مطلب صحت دارد و آیا شورای شهر و شهردار نباید در جریان این مساله قرار می گرفتند؟

 

طرح میدان جدید میوه و تره بار را در سال 86 تصویب کردیم/ شما وارث این طرح هستید

خباززاده نیز با اشاره به چرایی شکل گیری پروژه میدان میوه و تره بار گفت: در سال 86 به خاطر مشکلات ترافیکی در بلوار مدرس با پیگیری بسیار شرکت تعاونی ناجا را جذب کردیم. بعد از اصرار سرمایه گذار آمد. طرح صد ساله بود و خوب هم شروع شد اما در باید در جذب و حفظ سرمایه گذار بیشتر کار می شد. این مباحث مال گذشته است و شما وارث این طرح هستید.

وی افزود: اعتقاد دارم طراحی کشتارگاه که فکر مهندس کلانتری بود به دنبال تجمیع کشتارگاه ها بود. در کشتارگاه جدید نباید قصاب بیاید، باید یک فرهنگ جدیدی ایجاد شود. متاسفانه به علت بی برنامگی طرح انجام نشد ولی هنوز دیر نشده است.

 

حل مشکل نیازمند همراهی همه مسئولین است

رادمنش، دیگر عضو شورای شهر خواهان همکاری تمامی مسئولین استان برای حل این مشکل شد و اظهار داشت: در شهر رشت کشتارگاهی تاسیس شد و کشتار در محدوده 70 کیلومتری آن ممنوع شد، اکنون محصولات این کشتارگاه به خارج از کشور هم صادر می شود.

 

پیشنهاد تشکیل یک کارگروه ویژه

سپنتا نیکنام در تائید صحبت های رادمنش گفت: این موضوع مربوط به دوره های مختلف شورا است و از شهر یزد نیز فراتر است، همچنین دستگاه های مختلف درگیر آن هستند لذا درخواست تشکیل کارگروهی را دارم چون ساعت ها باید وقت صرف شود.

 

کشتارگاه صنعتی یزد با یک سوم ظرفیت کار می کند

عظیمی زاده شهردار یزد در این جلسه اظهار داشت: در ابتدا 20 درصد کشتارگاه متعلق به شهرداری بود تا اینکه کار اجرائی شروع شد در اثنای کار شهرداری آنقدر هزینه کرد که تبدیل به سرمایه گذار اصلی شد و وام  2 میلیاردی هم دریافت شد. اما کشتارگاه سرمایه مردم است و ما دوست داریم این کشتارگاه زودتر راه بیافتد.

مهندس عظیمی زاده، اضافه کرد: کشتارگاهی که می تواند کشتار استان را به صورت کامل انجام دهد الان با یک سوم ظرفیت کار می کند. برای حل این مشکل دو کار می شود انجام داد یا کشتارگاه های سنتی تعطیل شوند و یا کشتارگاهی در نزدیکی شهر ایجاد شود تا هزینه کرایه به قیمت گوشت اضافه نشود.

این مقام مسئول در خصوص میدان میوه و تره بار ابراز داشت: یک میدان میوه و تره بار با سرمایه گذاری میدان داران یزدی در شاهدیه ایجاد شد. ما می خواستیم ترافیک را در یزد کم کنیم ولی شاهدیه جزئی از شهر است. حاضر شدیم غرفه ای در میدان جدید به میدان داران شاهدیه بدهیم و آن جا را تملک کنیم. چون الان دو سرمایه گذاری موازی ایجاد شده است که هیچ کدام فایده ای ندارد.

 

سید حسینی: میدان میوه و تره بار می ساختید نه اتاق سه در چهار

سید حسینی معاون عمرانی استاندار در پاسخ اعضای شورای شهر و شهردار بیان داشت: هم در مورد کشتارگاه و هم میدان میوه و تره بار ما باید از شما سوال کنیم نه شما، بالاخره شورا و شهرداری بودند که هزینه کرد و به هر حال بعد از 11 سال نتوانست آن را به نتیجه برساند. ما باید از شما بپرسیم.

وی تصریح کرد: برای میدان هم عین همین حرف را دارم. نمی گویم اگر اتفاقی افتاده به ما چه ارتباطی دارد، تکلیف می دانیم موضوع را حل کنیم اما خیلی از نمایندگان الان دور قبلی هم بودند چرا همان موقع مقاومت نکردید؟ اعضای محترم آن موقع استاندار را صدا می زدید، اتاق سه در چهار که نبود میدان میوه و تره بار بود.

این مقام مسئول ادامه داد: در یک مقطعی کشتارگاه های میبد و اردکان را تعطیل کردم و برنامه داشتیم کشتارگاه مهریز را هم تعطیل کنیم ولی نمی توانستیم یک شبه تعطیل کنیم. خیلی فشار آوردند. شش ماه مقاومت کردیم ولی موفق نشدیم. شهرداری اردکان کشتارگاه خود را با بیش از صرف یک میلیارد تقریباً صنعتی کرد. میبد هنوز تعطیل است اما شهرداری میبد هم دارد به سمت نیمه صنعتی کردن می رود.

سید حسینی اظهار داشت: کشتارگاه مهریز میزان کشتار زیادی دارد. علت تمایل قصابان هم این است که از صاحب کشتارگاه دام نسیه خریداری کرده اند. از طرفی صاحب کشتارگاه مهریز  حاضر است کشتارگاه یزد را نیز بخرد. من که نمی توانستم بفروشم، شما باید اقدام کنید.

وی با انتقاد از شیوه مدیریت کشتارگاه صنعتی یزد گفت: مدیریت آنجا کیست؟ چه مدیریتی انجام می دهد؟ بنده یک بار با آقای شهردار و یک بار هم به صورت سر زده رفتم هیچ وقت در کشتارگاه حضور ندارد. وضعیت سرویس بهداشتی هم آنقدر بد است که حتی قصاب ها هم حاضر نیستند بروند.

معاون استاندار در خصوص وضعیت میدان تره بار هم بیان کرد: میدان میوه و تره بار شاهدیه فضا ندارد اگر داشت بقیه هم از میدان مرکزی به شاهدیه می رفتند. غرفه دار برای ماندن انگیزه می خواهد، اگر مشکلات حل شود بقیه هم می آیند.

وی با انتقاد از افزایش بافت تاریخی گفت: با این طرح مخالفم و قطعاً این طرح را بر می گردانیم.

 

اگر ایجاد کشتارگاه توجیه اقتصادی داشت به این روز نمی افتاد

استاندار یزد نیز با اشاره به مشکلات پیش روی این دو پروژه گفت: این موضوعات قبلا بحث شده است. تکرار مباحث مشکلی را حل نمی کند. حداقل نتیجه ای بگیریم که دیگر چنین اقدامات سر سری و نسنجیده ای انجام نشود.

میرمحمدی اضافه کرد: وقتی بحث از سرمایه گذاری می شود باید توجیه اقتصادی و فنی داشته باشد در اجرای کشتارگاه هیچ یک از این توجیهات وجود نداشت. باید با همه شهرستان هایی که تصمیم به متمرکز کردن کشتارگاه داشته ایم قرار داد می بستیم و موافقتشان را جلب می کردیم تا تعهدی برای آن ها می شد.

وی ادامه داد: اگر کشتارگاه صنعتی یزد توجیه اقتصادی داشت به این روز نمی افتاد، لا اقل درس بگیریم، از این به بعد دیگر بحث از گذشته نکنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: میدان میوه و تره بار هم به همین صورت است. مشکل میدان داران نیستند. مشکل خود ما هستیم. جلوی آن میدان را به چه دلیل بگیریم؟ مجوز دارند، کارشان اشکال قانونی ندارد به چه دلیل مجوز فعالیتشان را بگیریم؟ کدام قانون به ما این اجازه را می دهد؟

استاندار یزد در ادامه با اشاره به کمبود فضای سبز شهر خواهان همکاری شورای شهر برای آبرسانی به پارک 325 هکتاری دروازه قرآن و اختصاص زمین های بلااستفاده در جای جای شهر برای ساخت فضای سبز کرد.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد