Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

رئيس اداره ميراث فرهنگي اردکان:

گردشگران خارجی روزانه تا 30 دلار برای اردکان ارزآوری دارند


رئيس اداره ميراث فرهنگي اردکان گفت: به طور متوسط هر گردشگر می تواند هر شبانه روز 15 تا 30 دلار ارزآوری داشته باشد.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از اردکان گویا؛ مدت زمان کوتاهی است که از جهانی شدن یزد می گذرد ولی میزان توریست ورودی به شهر اردکان به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرده است و اردکان هر روز شاهد تورهای گردشگری است که از کشورهای مختلف برای بازدید آمده اند.

مهندس حمید مشتاقیان در این خصوص گفت:  دوسال وسه ماه از مسئولیت ام در میراث گذشته است و خوشبختانه قبل از حضور من در این سمت در خصوص میراث فرهنگی  اقدامات خوبی انجام گرفته و موفقیت هایی در صنایع دستی رخ داده است اما در خصوص بازدید گردشگران به خوبی عمل نشده بود.

مسئول اداره میراث فرهنگی اردکان افزود: ایجاد فضای مناسب برای جذب تورسیت در اولویت کار اداره میراث قرار گرفت. در این جا مشکل این بود که تورهای گردشگری داخلی وخارجی، اردکان را به عنوان مقصد گردشگری اعلام نمی کردند، کار زمان بری بود اما تمام زیرساخت ها وشرایط را بررسی و تا حد امکان رفع کردیم.

وی ادامه داد: اولین گام، حمایت از واحدهای گردشگری بود که قریب به ۴۰ میلیون کمک بلاعوض به واحد های متقاضی خدمات گردشگری را می طلبید این واحد ها فعالیت هایی چون بومگردی ها و کمپ ها به شکل نظارت، طرح استاد کار، مصالح را انجام می دادند.

مشتاقیان اظهار داشت: در دوره خدمتم مجموعه های بومگردی ارت« شبستان»، بومگردی انار عقدا، بومگردی ماه بی بی و اولین کمپ ریک نوردی شهرستان که حمایت زیر ساختی، مکانی جذاب برای گردشگر و بحث زیست محیطی را داشت به سرانجام رساندیم. در گذشته حتی برای اسکان یک اتوبوس گردشگری در شهرستان مشکل داشتیم اما حال برای پذیرایی و اسکان توریست ومسافر  به جایگاه ویژه ای رسیده ایم.

وی تاکید کرد: پنج واحد گردشگری بومگردی دیگر در حال مرمت وساخت هستند که تا آخر امسال سه واحد آن به بهره برداری خواهند رسید. احداث پروژه کوشک و هتل کوشک می تواند گامی مهم در توسعه گردشگری در آینده ای نزدیک باشد.

این مقام مسئول اظهار داشت:  مبحث تورگردانی و راهنمای تورهای گردشگری گام بعدی اداره میراث اردکان بود که با جذب حسینعلی دهقان، مشاوره و اقدامات شایسته ای صورت گرفت که تاثیر بسزای آن ورود گردشگران  از سراسر ایران زمین و توریست های گروهی از 16 کشور دنیا بود.

وی گفت: بیشترین تور گردشگری، 13 تور از کشور فرانسه بود و بعد از آن نیز می توان به تور های انگلیس، آلمان، چین، هلند، ایتالیا، سوئیس نیز نام برد که اردکان یکی از مقاصد گردشگریشان بود. اولین تور گردشگری در پنجم مهر وارد اردکان شد و در دو ماه 300 گردشگر خارجی به همراه 33 تور وارد اردکان شدند.

مشتاقیان افزود: نکته قابل توجه دیگر  بحث گردشگری مذهبی است که  برای اولین بار در تاریخ اردکان  ۱۲۳ توریست از کشورهای مختلف در مراسم عزاداری محرم شرکت کردند. اردکان پتانسیل های زیادی دارد که باید تقویت شود.در همایش روناس نیز اداره میراث کمک فراوانی کرد و توانست عروسک های ماه بی بی را مطرح کند.

وی ادامه داد: ضعفی که در بحث گردشگری وجود داشت مبحث معرفی جاذبه های شهرستان بود که با دعوت راهنمای تورهای گردشگری استان زمینه آشنایی و معرفی بیشتر را فراهم کردیم. فرمانداری اردکان، شورای شهر نیز در این راه کمک شایانی به اداره میراث کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردکان گفت: طی اقدامات انجام شده توانستیم از تمام آثار تاریخی شهرستان تصویر هوایی تهیه کنیم و آن را به صورت مستندات نگه داری کنیم. اردکان جذابیت های گردشگری فراوانی دارد که می توان به مزرعه عروسک ها، باغات پسته، مراسمات مذهبی روستای توت، باغات انار عقدا، غذاهای سنتی و تولیدات کشاورزی اشاره کرد.

وی در خصوص میزان ارز آوری گردشگران گفت:به طور متوسط هر گردشگر می تواند هر شبانه روز 15 تا 30 دلار ارزآوری داشته باشد. این نوید را به شهروندان و تولیدی های فراورده های کنجدی می دهیم که با همکاری اداره بازرگانی در سال جاری جشنواره حلوارده برگزار می شود وبصورت سالیانه ادامه خواهد داشت، البته نیازمند همکاری تمام ارگان ها ونهاد ها، مسئولین واصحاب رسانه هستیم که بتوانیم  با این اقدام رویداد بزرگی در سطح شهرستان به انجام رسانیم.

مهندس مشتاقیان ادر خصوص پروژه بهره وری از آب قنات ها نیز صحبت هایی داشت و گفت: ایجاد مرکزقنات شناسی و سازه های آبی و پژوهش های قنات های آبی در دست بررسی است که در کنار آن نیز موزه ای در این خصوص ایجاد خواهد شد. این پروژه 5 فاز خواهد داشت که به نوبت به بهره برداری خواهد رسید. در این پروژه به تمام نکات ایمنی، کاربری و رفاه و آسایش توریست و شهروندان توجه بالایی شده است که بتواند برای بازدید کننندگان خاطره ماندگاری به یادگار بگذارد. این پروژه با مشارکت میراث فرهنگی و گردشگری و بخش خصوصی استاد جواد قانعی مدتی است شروع به کار کرده است.

انتهای پیام/س*




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد