Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت

ثبت بافت تاریخی ابرکوه بسترساز رونق تجارت/ امکان اجرای اقتصاد مقاومتی با پتانسیل تاریخی شهرستان


مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ابرکوه گفت: در شرایطی که توسعه کشاورزی و صنعت ممکن نیست، ثبت بافت تاریخی بستر تجارت شهرستان را فراهم کرده است.

به گزارش سرو ابرکوه، عباس قدیریان مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه شورای اداری در راستای اهمیت ثبت بافت تاریخی شهرستان اظهار کرد: مرز بافت تاریخی به ثبت رسیده همان بسترهای سنگی است که شهر ابرکوه بر روی آن بنا شده است.

قدیریان در رابطه با ضوابط مشخص شده برای حفظ بافت تاریخی گفت: در قسمت های اصلی بافت تاریخی افزایش ارتفاع فقط تا 5 متر آن هم با هماهنگی شهرداری و استعلام از اداره میراث مجاز می باشد. اگر یک خانه تاریخی بنا به مصلحتی نیاز به بازسازی داشته باشد، ساخت و ساز باید به همان میزان اولیه انجام شود؛ همچنین در نماسازی از آجر، کاهگل و هر آنچه نشان دهنده معماری سنتی شهرستان می باشد استفاده شده و حسن همجواری با آثار تاریخی نیز رعایت گردد.

وی تصریح کرد: ثبت بافت تاریخی ابرکوه اتفاق بسیار مهمی است چرا که اگر بنا بر توسعه صنعت و یا تقویت کشاورزی در شهرستان باشد نیازمند صرف هزینه های هنگفت جهت ایجاد بسترهای مناسب می باشد، اما ثبت بافت تاریخی بستر تجارت شهرستان را فراهم کرده و استفاده از آن نیازمند ایجاد زیرساخت نمی باشد.

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به بحران آب برای رشد کشاورزی و همچنین مشکلات فراوان پیش روی صنعت، می توان گفت تنها راه درآمدزایی که می تواند آینده شهر را به خوبی رقم بزند، استفاده از پتانسیل تاریخی بودن شهرستان و ثبت بافت تاریخی است.

قدیریان اذعان کرد: حال که بافت تاریخی ابرکوه به ثبت رسیده است تحقیقات ملی و جهانی بر روی آن زیادتر شده و این خود موجب افزایش مسافر و گردشگر به این شهرستان می شود.

وی ادامه داد: وقتی یک بافت تاریخی به ثبت می رسد، نگاه ها نسبت به آن تغییر کرده و یک دیدگاه ملی خواهد بود که می توان از آن بهره های فراوان برد. یکی از فعالیت های موثر با استفاده از این موضوع پیاده کردن شاخصه های اقتصاد مقاومتی در شهرستان است.

انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد