شناسه : 29210917
مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور:

پایین کشیدن کرکره اصناف مالیاتی عاید دولت نمی‌کند/ صنف طلا و جواهر قربانی قانون مالیات بر ارزش افزوده


مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور گفت: تنها در زمانی می توان از اصناف و مغازه ها مالیات گرفت که کرکره آن‌ها بالا باشد.

به گزارش یزد آوا، مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور در مصاحبه با یزد رسا، با اشاره به مشکلات مالیاتی اصناف کشور گفت: در موضوع مالیات اصناف موضوع را باید به چند بخش تقسیم کرد. بخش اول آن دسته از اصنافی هستند که مراوده خوبی با سازمان امور مالیاتی کشور دارند و خیلی شفاف فعالیت می‌کنند.

غلامرضا حسن‌پور افزود: در کنار این بخش شفاف، بخش دیگری داریم که شفاف کار نمی‌کند و همین موضوع باعث مشکلاتی برای برخی از این اصناف شده است. دسته سومی از اصناف و بازاریان وجود دارند که فرار مالیاتی دارند و علی‌رغم رسیدن به سودهای کلان هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و به‌طورکلی فرار مالیاتی دارند که در همین راستا گفته می‌شود بیش از 40 درصد فرار مالیاتی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: فرار مالیاتی یکی از آفات حوزه اقتصاد کشور است و امیدواریم رئیس‌جمهور منتخب که یکی از شعارهای خود را مبارزه با فرار مالیاتی قرار داده است این موضوع را پیگیری کند. ما از واحدهای صنفی که برای شفافیت اقدامی صورت نمی‌دهند حمایت نمی‌کنیم.

حسن‌پور تأکید کرد: متأسفانه در برخی موارد سازمان‌های مربوطه همکاری مناسبی با اصناف مختلف ندارند که برای مثال می‌توان گفت اداره مالیات دفاتر اصناف مختلف را به رسمیت نمی‌شناسد و افراد را متهم می‌کند به دست‌کاری اسناد و سندسازی که این اقدامات موجب سلف اعتماد افراد به سازمان امور مالیاتی می‌شود.

مسئول بسیج اصناف کشور در ادامه اظهار داشت: در برخی از موارد اداره مالیات به اسناد ارائه‌شده از سوی اصناف مختلف توجهی نمی‌کند و تنها نظر مؤدی مالیاتی خود را ملاک قرار می‌دهد که ما به این شیوه مالیات گیری اعتراض داریم و اداره مالیات نباید این‌گونه برخورد کند و به اتحادیه‌ها و اصناف اعتماد کند.

وی عنوان کرد: موضوع مهمی که اکنون در خصوص مالیات گیری مطرح می‌شود این موضوع است که آیا گرفتن مالیات در شرایطی که رکود گسترده بر اقتصاد حاکم است و بسیاری از واحدهای صنفی و تولیدی با مشکلات جدی مواجه‌اند کار درستی است یا خیر؟ حرف ما این است که اگر کرکره مغازه بالا باشد می‌توان مالیات گرفت اما اگر کرکره مغازه و واحدهای تولیدی پایین باشد که نمی‌توان مالیات گرفت.

غلامرضا حسن‌پور تأکید کرد: با این شرایط باید تمهیداتی و سیاست‌های مالیاتی متناسب با این شرایط را در نظر گرفت که در همین راستا کارگروه‌هایی را در سازمان بسیج اصناف کشور تشکیل دادیم که طرح‌های ارائه‌شده در این کارگروه‌ها به اداره مالیات ارسال‌شده و برخی از این طرح‌ها روند اجرایی پیداکرده است که ازجمله آن می‌توان به طرح تقسیط بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی اشاره کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور و ضرورت حمایت از اصناف و واحدهای تولیدی و صنعتی بهتر است مالیات سال 95 را به‌مانند سال 94 در نظر بگیرند و از طرفی دولت طرحی را به مجلس ارائه دهد که بر اساس آن واحدهای تولیدی و صنفی 2 الی 3 سال از پرداخت مالیات معاف شوند. اگر چنین طرحی اجرا شود می‌تواند منشأ اثر بوده و باعث شود درزمینهٔ اقتصادی شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

مسئول بسیج اصناف و بازاریان و تجار کشور در ادامه گفت: در صورت اقدامات حمایتی دولت از اصناف در موضوع مالیات می‌توان در هنگامی‌که این واحدهای تولیدی و صنفی از شرایط بد کنونی خارج‌شده و جان دوباره گرفتند این بدهی‌ها از آن‌ها وصول کرد.

حسن‌پور در خصوص یکی دیگر از مشکلات مالیاتی واحدهای صنفی نیز تأکید کرد: یکی دیگر از معضلات و مشکلاتی که ما در حوزه اصناف با مالیات داریم موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده است که نمود این مشکل خودش را در سه الی چهار صنف نشان داده است.

وی تصریح کرد: یکی از اصنافی که به‌شدت از قانون مالیات بر ارزش‌افزوده آسیب‌دیده صنف طلا و جواهر است. در وهله اول همه تصور می‌کنند صنف طلا و جواهر سودهای کلانی به جیب می‌زنند و مشکلی ندارند اما به‌واقع این‌گونه نیست و در این صنف بسیاری از کارگاه‌های طلاسازی و خرده‌فروشی‌ها به‌شدت آسیب‌دیده‌اند که باید فکر جدی برای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده اندیشیده شود.

مسئول بسیج اصناف کشور در پایان از پیگیری موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده در کارگروه اقتصادی مجلس خبر داده و تأکید کرد: اصنافی مانند طلا و جواهر، آهن‌فروشان و ... از اجرای خشک قانون مالیات بر ارزش‌افزوده آسیب دیدند و باید به‌جای اجرای یک‌جانبه این قانون به‌صورت تفکیکی عمل کرد.

انتهای پیام/آ




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.