Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در مجمع بسیج شهرستان ابرکوه مطرح شد

برگشت 14 میلیارد ریال پول‌های ربا در ابرکوه به صاحبانش/ ابرکوه پرچمدار مبارزه با رباخواری/دادگاه رباخواران علنی می‌شود


مجمع بسیج شهرستان ابرکوه، با محوریت ربا و رباخواری و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، برگزار شد.

به گزارش سرو ابرکوه؛ عصر روز گذشته جلسه مجمع بسیج شهرستان با موضوع ربا و رباخواری و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، در سالن اجتماعات ناحیه مقاومت بسیج ابرکوه، برگزار شد.

باید زمینه‌های پیدایش ربا و افزایش آن شناسایی و رفع شود
مجتبی رحمت زاده رئیس دادگستری ابرکوه، در جمع بسیجیان و اقشار مختلف مردم شهرستان بابیان عواقب شوم رباخواری و آسیب‌های ناشی از آن اظهار کرد : با توجه به نیازهای شهرستان آسیب ربا و رباخواری شناسایی شد و در اولویت برنامه‌های بسیج و دادگستری قرار گرفت.

رحمت زاده، با اشاره به اقدامات مؤثر و به‌جا دست‌اندرکاران و مجریان قانون که در این حوزه تاکنون انجام‌شده است، گفت : طرح مبارزه با ربا که باهدف برقراری عدالت اجتماعی در ابرکوه در حال اجرا است، جهت پیشگیری از وقوع بیشتر آن، نیازمند مشارکت جدی مردم است.

رئیس دادگستری ابرکوه، با تأکید بر این‌که باید زمینه‌های پیدایش ربا و افزایش آن شناسایی و رفع شود، خاطرنشان کرد : ابرکوه تنها شهرستانی است که از بین شهرستان‌های استان طرح «مبارزه با ربا» را اجرا می‌کند، و این بدان معنا نیست که در مناطق دیگر معضل ربا و رباخواری وجود ندارد.

تقویت صندوق‌های قرض‌الحسنه محلی و خانوادگی راهی برای جلوگیری از ربا
علی خادمی قاضی شعبه 101 کیفری دادگستری ابرکوه، در ادامه جلسه بیان کرد : وظیفه قوه قضائیه که یکی از بازوهای انقلاب اسلامی است، مقابله با فساد و پلیدی است، دستگاهی پساجرم است.

خادمی تصریح کرد : یکی از اهداف فعالان در طرح مبارزه با ربا، بررسی علل و زمینه‌هایی است که شرایط را برای رفتن به سمت ربا و پیدایش رباخواری فراهم می‌کند. چراکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

وی، با اشاره به شرایط اقتصادی نامساعد که یکی از علل رو آوردن افراد به پول‌های ربا است، تأکید کرد : تقویت صندوق‌های قرض‌الحسنه محلی و خانوادگی جهت ارائه تسهیلات بیشتر به متقاضیان، در وضعیت اقتصادی کنونی و شرایط سخت دریافت تسهیلات بانکی، یکی از راهکارهای جلوگیری از افزایش نزول‌خواری است.

قبل از اجرای طرح مبارزه با رباخواران، فرصت توبه و جبران به آنها داده شد
محمدحسین ابراهیمی دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه، با تشکر ویژه از بسیج ناحیه مقاومت شهرستان و اطلاعات سپاه، اظهار کرد : در طرح مبارزه با ربا؛ پس از بررسی‌های مکرر و شناسایی چهره‌های شاخص‌تر در این حوزه، قبل از هر اقدام قضایی، فرصتی چند ماه جهت توبه و جبران به افراد داده شد.

ابراهیمی گفت : در این مدت تعدادی افراد مراجعه و از عملکرد خود ابراز ندامت و پشیمانی کردند، و برخی دیگر که نسبت به این اقدام کوتاهی کرده و رضایت شاکیان را نگرفتند، بر اساس شکایت شاکی یا شاکیان پرونده قضایی برایشان تشکیل شد.

رباخوارانی که آبروی مردم را بردند اکنون مدعی آبروی خود نشوند
وی، به اجرای طرح مبارزه با ربا و رباخواری در شهرستان ابرکوه طی مراحل مختلف، اشاره کرد و افزود : در این طرح حدود 14 میلیارد ریال پول‌های ربا در قالب چک و سفته، کامیون، زمین و ملک به صاحبانش عودت داده شد.

دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه، ضمن درخواست از مردم و بسیجیان جهت همکاری بیشتر در شناسایی افراد رباخوار، عنوان کرد : همچنان که نزول‌خواران آبروی مردم نیازمند و خانواده‌هایشان را تهدید می‌کردند، اکنون نباید مدعی آبروی خود باشند و بدانند بانفوذ در مسئولین نمی‌توانند مانع اقدامات مجریان قانون شوند.

شخصیت انسان به پوشش ظاهری نیست به انسانیت است
ابراهیمی خطاب به رباخواران تأکید کرد : این طرح با جدیت دنبال می‌شود و تحت هیچ شرایطی به تعویق نخواهد افتاد و طبق قانون مجازات 3 سال حبس، 74 ضربه شلاق و رد مال ربا برای آنها در نظر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه شخصیت انسان به پوشش ظاهری نیست بلکه به انسانیت است، گفت : همه اقدامات انجام‌شده طی این مدت در چارچوب قانون بوده و هیچ‌گونه افراط‌وتفریطی در آن رخ نداده است.

در صورت لزوم دادگاه رباخواران علنی و عمومی برگزار می‌شود
دادستان ابرکوه، در پایان خاطرنشان کرد : در صورت صلاح‌دید مجریان قانون و قضات، جهت برخورد قاطع و جدی جلسات دادگاه رباخواران به‌صورت علنی و عمومی برگزار خواهد شد.

ابرکوه پرچمدار مبارزه با رباخواری و الگوی دیگر مناطق
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم حسینی امام‌جمعه ابرکوه، ضمن تشکر از رئیس دادگستری و همکاران و ناحیه مقاومت بسیج جهت این طرح، اذعان کرد : ابرکوه پرچم‌دار دفاع از حقانیت دینی و طهارت مالی به‌خصوص در جبهه مبارزه با ربا، الگویی برای دیگر شهرستان‌های و استان‌ها است.

حجت حسینی تصریح کرد : اجرای این طرح نشان از آن دارد که اگر مردم و مسئولین بخواهند هر کاری مثل گرفتن حق مظلوم از ظالم شدنی است.

چرا باید سرمایه در دست غول‌های اقتصادی و سرمایه‌داران بچرخد
وی، به برخی بانک‌ها که تحت عنوان بانکداری بدون ربا، ربا می‌گیرند، اشاره کرد و افزود : ربا؛ شرعاً، عرفاً و عقلاً حرام است. چهل سال از انقلاب گذشته و هر روز سرمایه و ثروت در دست غول‌های اقتصادی و سرمایه‌داران دست‌به‌دست می‌چرخد.

امام‌جمعه ابرکوه، با تأکید به‌ضرورت وضع قوانینی که رباخواری را از بانک‌ها بردارد، گفت : رعایت حرمت، حیثیت، شخصیت و وجاهت افراد برای ما مهم است، لذا مقرر شد در قدم اول به رباخواران تذکر داده شود و سپس اقدامات قضایی صورت گیرد.

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد