Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گلایه و درخواست كشاورزان مهردشت از مسئولين به خاطر قنات« دشت مهرآباد»

در کنار آبیم اما تشنه!/ آب آلوده برای درختان ضرر دارد/ مسیر فاضلاب شهری از روی قنات برداشته شود


كشاورزان مهردشت می گویند: زمانی از آب « قنات دشت مهرآباد» براي آشاميدن و وضو گرفتن استفاده مي شد ولی‌ امروز به علت سرازیر شدن فاضلاب های شهر در آن، آب قابل شرب نیست. چرا مسئولين توجه نمی کنند؟

به گزارش سرو ابرکوه، چندی پیش مطلع شدیم که کاظم غلامزاده یکی از اهالی شهر مهردشت جهت بهبود وضعیت کشاورزی منطقه با هزینه های شخصی حدود 350 میلیون تومان « قنات دشت مهرآباد» بخش بهمن را لایه روبی کرده است. اما بعد از آن بازهم نارضایتی هایی از جانب غلامزاده و کشاورزان دیگر وجود داشت.


پیگیر قضیه شدیم و شما می توانید گزارش این قنات و حرف و حدیث ها را در اینجا بخوانید.


دل های زیادی به آب این قنات خوش است

كاظم غلامزاده يكي از اهالي شهر مهردشت و متصدی قنات كه با همكاري عباسقلي خاني، براي لايروبي "قنات دشت مهرآباد" كه با طول بيش از 15 كيلومتر در حال خشك شدن است،‌ اقدام نمود، در رابطه با كار خود چنين مي گويد: قنات دشت مهر كه تنها قنات مهم بخش بهمن مي باشد در حال خشك شدن بود، زماني كه من وضعيت نامناسب كشاورزي اين منطقه و نگراني هاي كشاورزان را ديدم به فكر لايروبي قنات افتادم و به لطف خدا و ديگر دوستان موفق شديم اين قنات را با هزينه اي بالغ بر سه ميليارد و 500 ميليون ريال،‌ لايروبي كنيم.


انتظار حمایت های بیشتری از جهاد کشاورزی و شهرداری داشتیم
غلامزاده در ادامه گفت: اوایل براي لايروبي قنات به جهاد كشاورزي و ديگر مسئولين مراجعه كرديم و هر بار دست خالي بر می گشتيم؛‌ تا اينكه خودم كارشناساني را براي اظهار نظر آوردم.

سپس 6 دستگاه بالابر، ‌3 عدد موتور برق ديزلي و بعضی دیگر وسایل لازم خريداری و کار را شروع کردیم. از اين اقدام پشيمان نيستم چون دل هاي زيادي به آب اين قنات خوش است و زندگي هاي بسياري از اهالي از طريق كشاورزي با اين آب مي گذرد.


وي ضمن تشکر از جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر جهاد کشاورزی مبلغ 000/000/199 میلیون ریال کمک بلا عوض داده که ما انتظار حمایت های بیشتری از این دستگاه مربوطه داریم.


متصدی قنات دشت مهر عنوان کرد: قرار است براي جبران هزينه هايي كه صورت گرفته، از كشاورزان به نسبت ساعات آبي كه استفاده می کنند، هر ساعتی 4 ميليون ريال دريافت شود كه جمع مبلغ آن به يك ميليارد و 340 ميليون ريال می رسد. هر چند هنوز همین مبالغ هم دریافت نشده.


جواب شهردار: قناتت را بردار و از اينجا ببر / کمک نمی کنند حداقل وضع را از این خرابتر نکنند
غلامزاده تصریح کرد: در تاريخ 14 دي ماه در شهرداري مهردشت جلسه اي براي رفع مشكل فاضلاب و آلودگي قنات برقرار شده و مصوب گرديده كه مسئولين اقدامات لازم را مبذول فرمايند، كه متاسفانه هنوز خبري نيست. (البته بيشتر آنان مي گويند كه اصل مشكل به زمان شهردار سابق باز مي گردد).


وی در اين رابطه مي گويد: زماني كه براي حل اين مشكل به شهرداري مراجعه كردم،‌ پاسخشان اين بود كه: " قناتت را بردار و از اينجا ببر"‌ آيا پاسخ يك مسئول در مقام خدمت به مردم اين است؟! تقاضای زیادی ندارم دلم می خواهد  اگر کمکی نمی کنند حداقل آب را آلوده نکنند و خاک و شن های شهر را وارد قنات نکنند مه مجبور به صرف هزینه های تکراری باشیم.

مسیر فاضلاب های شهر در قنات:

 

 

 


غلامزاده مطرح کرد: پس از بارش باران چند روز پیش دوباره شن های قنات را بیرون آورده و در حال حاضر چند کارگر گرفته و به کمک آنها جلوی فاضلاب ها را با سیمان و مصالح لازم می گیرد تا این اتفاق تکرار نشود.

 

 


وی به پلاکارد نصب شده روی دیوار شهرداری مهردشت اشاره کرد و گفت: کاش مسئولین لااقل به توصیه های خود عمل می کردند.


خبرنگار سرو ابركوه براي تأييد صحبت هاي غلامزاده به سراغ چندتن از كشاورزان منطقه و معتمدان محل رفت.


درد دل کشاورزان: در کنار آب اما تشنه!!!
كشاورزان مهردشت می گویند: زمانی از آب « قنات دشت مهر» براي آشاميدن و وضو گرفتن استفاده مي شد ولی‌ امروز به علت سرازیرشدن فاضلاب های شهر در این قنات، باید براي حفظ سلامتي خود، ظرفی از آب برای به صحرا ببریم.


آنها معترضند که چرا مسئولين توجه نمی کنند؟ به که بگوییم که گوش دهد؟ طبق کدام قانون باید شيب فاضلاب هاي محله اردي و مهرآباد به سمت اين قنات باشد که آب را چنان آلوده کند که نه تنها قابل شرب و استفاده نیست، بلکه بیماری هایی را برای انسان و حتی درختان و محصولات کشاورزی به وجود آورد؟!


از روزی که قنات لایروبی شده، آب رونق بهتری دارد/ هزینه پرداختی کشاورزان در برابر هزینه های لایه روبی ناچیز است
سید محمد حسینی یکی از کشاورزانی که با آب این قنات زراعت می کند، گفت: از روزی که آقای غلامزاده قنات را لایروبی کرده، آب رونق بهتری دارد و هزینه هایی که از کشاورزان دریافت می شود در برابر هزینه ای که صرف لایروبی و خارج کردن خاک و گل از قنات می شود، ناچیز است و همین مبلغ را هم بسیاری از کشاورزان قدرت پرداختش را ندارند.


به جای کمک، مسیر فاضلاب را روی قنات گذاشتند
حسینی در پاسخ به خبرنگار سرو در رابطه با اینکه مسئولین تا چه اندازه کمک کرده اند گفت: بهتر است از خودشان سوال کنید؛ یک نمونه آن کار شهرداری است که مسیر فاضلاب های شهری را بر روی قنات قرار داده و آب را آلوده کرده است. زمانی هم که باران می بارد تمام گل و لای هایی که هزینه کردند و از قنات خارج کردند دوباره به قنات باز می گردد و آب را غیر قابل شرب کرده و حتی نمی توان با این آب وضو گرفت.

 

اگر غلامزاده نبود، من و خیلی ها بدبخت می شدیم
غلامحسين زارع پيرمرد مهربان و زحمت كشي كه تمام عمر خود را مشغول كشاورزي براي امرار معاش خود و خانواده اش بوده و هست خبرنگار ما را به خانه اش دعوت کرد و گفت: بیایید تا بدبختی مرا از نزدیک ببینید. وی زماني كه با سوال خبرنگار سرو در رابطه با مشكل قنات دشت مهر و اينكه چه كسي به آن رونق بخشيده است با چشماني پر از اشك و صداي لرزان مي گويد: اگر كاظم غلامزاده نبود من و بقيه كساني كه زندگيشان از راه كشاورزي مي گذرد،‌ بدبخت مي شديم.


مجبور شدیم دام هایمان را بفروشیم/ در صحرا آب برای خوردن و وضو گرفتن نداریم
زارع در ادامه افزود: درست است كه روزي هر كسي در دست خداوند است،‌ اما غلامزده نيز با رونق بخشيدن به آب اين قنات به اهالي اين منطقه زندگي دوباره داده است؛‌ او هزينه زندگي خودش را براي اين كار داده است اما جهاد كشاورزي و مسئولين هيچ كمكي نكرده اند. افرادي مثل من مجبور شديم براي تأمين اين هزينه و پرداخت اقساط 4 ميليون ريالي دام هاي خود را هم بفروشيم.


وي با ناراحتي چنين ادامه داد: قنات دشت مهر به تمام قنات هاي اين منطقه مي ارزد،‌ اما شهرداري با اقدام خود آبي را كه با آن وضو مي گرفتيم و مي آشاميديم آلوده كرده است و با اين كارش سلامتي مردم را نيز به خطر انداخته. كار شهرداري فقط اين است كه چاله چوله هاي شهر را آسفالت كند؟ ما در برابر هيچ كسي غير از خدا دست نياز دراز نمي كنيم،‌ اما مسئولين كي مي خواهند به فكر بيافتند؟!


خبرنگار سرو ابرکوه در ادامه گزارش خود بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع مهرآباد با جمعی از کشاورزان صحبت کرد که در اینجا حرف دل آنها را می شنوید.


"قنات دشت مهر" تنها قنات آبی بخش بهمن
ضیاء الدین فصیحی یکی از نمازگزاران و معتمدین محل در رابطه با این قنات بیان داشت: روزی بخش بهمن 17 رشته قنات داشت اما امروز تنها قنات آبی این منطقه "قنات دشت مهرآباد" است که طولش بیش از سایر قنات ها بوده و مادر چاه آن اطراف صفی آباد می باشد. با لایروبی که اخیرا انجام شده به وضوح مشخص است که آب بیشتر شده و اگر مسئولین همت کنند و لایروبی را تا انتهای قنات ادامه دهند مسلما وضعیت آب از این هم که هست بهتر خواهد شد.


آب قنات آنقدر آلوده است که برای درختان هم ضرر دارد
ابراهیم فلاح یکی دیگر از کشاورزان اظهار داشت: کاظم غلامزاده با هزینه شخصی خود قنات را لایروبی کرده اما شهرداری فاضلاب ها را روی قنات گذاشته و دوباره این آب را آلوده می کند. آب چنان آلوده است که حتی برای درختان هم ضرر دارد و مردم از ترس بیماری نمی توانند از آن استفاده کنند.


چرا وقتی آب هست نمی توانیم صیفی جات و سبزیجات بکاریم؟/ آب آلوده موجب بیماری های پوستی و قارچی می شود
فلاح که خودش از آب قنات دشت مهر برای کشاورزی استفاده می کند خاطرنشان کرد: از یک طرف آقای غلامزاده زحمت کشیده و قنات را لایروبی کرده و خاک و گل ها را از آن خارج کرده است، از طرف دیگر شهرداری فاضلاب های خود را درون قنات گذاشته و تمام آن خاک و گل ها را باز می گرداند. با این کار آب قنات چنان آلوده شده است که حتی باعث بیماری درختان شده؛ نه می توان از آن برای آشامیدن استفاده کردن و نه برای وضو گرفتن.


وی تصریح کرد: ما حتی نمی توانیم با این آب آلوده بوته ای صیفی جات و سبزیجات بکاریم و استفاده کنیم، زیرا این آب پر از مواد شیمیایی شده است که نه می توان این محصولات را با آن کاشت و نه می توان از آن استفاده کرد و ممکن است موجب بیماری های پوستی و قارچی برای انسان شود. لذا از مسئولین تقاضا داریم که رفع این مشکل که ارتباط تنگاتنگی با سلامتی مردم دارد را در اولیت قرار دهند.


140 کشاورز از « قنات دشت مهر» امرار معاش می کنند
فلاح ادامه داد: حدود 140 کشاورز از آب این قنات برای کشاورزی و امرار معاش خانواده هایشان استفاده می کنند و همگی خواستار تغییر مسیر فاضلاب های شهری و حمایت مسئولین از قنات می باشند.

هزينه لايروبي قنات نمی دهند،‌ حداقل آب را آلوده نكنند/ مسیر فاضلاب های شهری از روی قنات برداشته شود
آقایان اسماعیل کریمی خواه، حسین فلاح، امیر قلی صدری، مرتضی زارع، محمد زارع، علی رستمی و دیگر کشاورزان حاضر همگی حرف شان رفع همین مشکلات بود و از مسئولین مربوطه انتظار داشتند که پیگیر این موضوع باشند.


کشاورزان حاضر می گفتند: آب قنات یک و نیم برابر شده و از 3- 4 اینچ به 8 – 9 اینچ رسیده است و زمین های بیشتری زیر کشت رفته که قبلا اینچنین نبود و بهتر است که مسیر فاضلاب های شهری از روی قنات برداشته شود.

 

 

حرف های مردم مهردشت را شنیدیم و چه خوب است در ادامه صحبت های باقیپور شهردار مهردشت را نیز بشنویم.


هنوز خبری نشده/ خودمان هم مدعی هستیم / قنات باید برداشته شود/ کشاورزان باید از طریق لوله آب را منتقل کنند
باقیپور در پاسخ به سوال خبرنگار سرو ابرکوه در راستای مشکلات «قنات دشت مهرآباد» اظهار داشت: هنوز خبری نشده و سالیان سال است که مسیر قنات به این سمت بوده و مسیر آب خیابان های شهر هم در آن قرار داشته است.


وی افزود: در رابطه با فاضلاب منازل و مغازه ها ما خودمان هم مدعی هستیم که باید مسیر آن از روی قنات برداشته شود. ولی قنات باید بیرون برود و هده ای دنبال حاشیه سازی هستند. حتی صحبت هایی درباره قنات و مسیر فاضلاب ها با معاون عمرانی استانداری شده و در حال پیگیری هستیم.


شهردار مهردشت تصریح کرد: تنها راه حل این مشکل این است که کشاورزان لوله گذاری کنند و آب را از طریق لوله به زمین های خود برسانند.


باقیپور عنوان کرد: اگر به لطف خدا فاضلاب روستایی تبدیل به آب و فاضلاب شهری شود این مشکل هم رفع خواهد شد. تا حدی هم حق با مردم و کشاورزان است ولی چیزی نیست که مربوط به امروز و دیروز باشد چراکه مربوط به سالیان قبل است.


وی در پایان گفت: تا جایی که در توان باشد و از دست ما برآید در خدمت مردم هستیم و سعی می کنیم زودتر این مشکلات برطرف شود.
 

لازم به ذکر است کاظم غلامزاده در این زمینه با دستگاه های مختلفی مشکل را در میان گذاشته که نامه های او موجود است.




Your Rating
Average (6 Votes)
The average rating is 4.5 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد