Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

آزاده ابرکوهی بیان می کند

از شادی های نوروزی تا سفره هفت سین به رنگ اسارت


آزاده ابرکوهی گفت: شادی سرا در روزهای آغاز سال نو، به این سبب بود که یک سال دیگر توانسته بودند دربرابر توطئه ها ی دشمن خبیث و متجاوز محکم بایستند.

به گزارش سرو ابرکوه، نوروز همیشه برای ما ایرانیان عزیز بوده است و تأکیدات اسلام بر این عید ایرانی و اسلامی بر اهمیت آن افزوده است.
آزادگان ما هم در دوران اسارت این عید را با تمامی سختی هایی که با آن درگیر بودند گرامی می داشتند.

گفتگوی ما با علی اصغر افضلی یکی ازآزادگان ابرکوهی را که حدود ده سال از عمر حود را در این اردوگاه ها سپری کرده است می تواند ما را به گوشه هایی اندک از آن دوران راهنمایی کند.

مرحوم ابوترابی: اسرای ایرانی شادترین مردم در نوروز هستند
افضلی سخنان خود را با سخنرانی سید آزادگان مرحوم ابوترابي (ره) به مناسبت عيد نوروز در اسارت آغاز کرد: ایشان می گفت: گرچه امروز سرآغاز سال را در تنگناي اسارت به شما تبريک ميگوئيم، ولي بايد به اين توجه داشت که همه ي انسان ها که اين روز را جشن ميگيرند و به هم تبريک ميگويند، هر کدامشان ناراحتي هايي در زندگيشان دارند. شايد روي کره زمين، شما کسي را پيدا نکنيد که روز عيد را تبريک گفته و به همه خواسته هاي خود رسيده باشد. هر کس در گوشــه ي دلش غمي دارد. در واقع، به شما بايد بگويم که شما خوشحال ترين آن ها هستيد و به شما بايد تبريک گفت. چرا؟ بـراي اينکه شما دل از تمام علاقمندي هاي دنيا کنده ايد و در راه عزت و سربلندي ملت قدم برداشته ايد. لذا بايستي به شما تبريک گفت.
 

شور و نشاط نوروز در اسارت هم فراموش نشد
اسرای ا یرانی در سا ل ها ی سخت اسا رت هموا ره می کوشیدند تا شور و نشا ط وامید به زندگی را در خود زنده نگهدارند.

پس از پنا ه بردن به خداوند منان، قرآن کریم و توسل به ائمه اطهار(ع)، گرا میداشت مراسم و مناسبت ها ی مذهبی وملی، شور ونشاط خا صی در اسرا ایجا د می کرد.

نوروز با غم و شادی اسرا همراه بود
نوروز در اسا رت با اندوه و شادی همراه بود، ا ندوهش به خا طر این بود که سالی دیگر بر فرا ق و دوری از میهن اسلا می وخا نواده عزیزما ن افزوده شده بود و شادی آن به این سبب بود که یک سا ل دیگرتوانسته بودیم دربرابر توطئه ها ی دشمن خبیث و متجاوز محکم بایستیم و به آن ها اجا زه ندهیم کمترین انحرافی در عقیده پا ک و خالصا نه دلیرمردان راه حق وحقیقت ایجاد کنند.

حساسیت عراقی ها به نوروز کمتر بود
چون عراقی ها درایا م عید نوروز حسا سیت کمتری نشا ن می دادند بنا براین فرصت و بها نه خوبی  به دست می آمد تا اردوگاه غرق در شادی و دید و بازدید شود.

علت این مسئله هم این بود که عرا قی ها بر این باور بودند که عید نوروز نه مذهبی ونه سیاسی است .

خانه تکانی دردسر چندانی نداشت
چند روز ما نده به عید نوروز، خا نه تکانی اسرا شروع می شد. البته آن خانه تکا نی زحمت زیادی ندا شت چون ما از این دنیا وما فیها به جز شست وشوی دو پتوی مند رس و کهنه، کار دیگری ندا شتیم.

البته عده ای ازبرادران برای شاد کردن اسرا زحما ت زیادی می کشیدند، ازتهیه و تدارک برنا مه ها ی کمدی و شا د تا پخت و پز شیــرینی جات اسارتی که دروصف آن ها میتوا ن ده ها صفحه را به رشتــه تحـــریر درآورد  از زحمات این گروه از عزیزان بود.

نمایشگاهی از عکس عزیزان خود برپا می کردیم
ازکارها ی خوب و مسرت بخش گروه فرهنگی اردوگاه، جمع آوری عکس ها ی جالب مخصوصا تصاویر کودکانی بود که همراه با نامه ها از ایران برای اسرا  ارسا ل شده بود .

رفقا پس از جمع آوری عکس ها، آن ها را به صورت نما یشگاه در معرض دید همگان قرار می دادند تا اسرا تماشا کنند و لذت ببرند.
هفت سینی با رنگ دفاع از ارزش ها

هفت سین اسارت عبارت بود از: سا عـت، سیم (کابل یا خاردار)، سجا ده، سمون یا صمون ( نا نی شبیه نان ساندویچ و بدون کیفیت )،  سنگ، سبزی و سرکه اسا رتی.

عید نوروز در اسارت فرصت و بها نه خوبی برای رفع کدورت ها بود. زندگی در کنار هم، آن  هم در یک محیط کوچک وبا جمعیتی حدود ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ نفر، ناخواسته و ناخود آگاه کدورت هایی را دربین بعضی از اسرا به وجود می آورد.

عیدکم سعیدا/ ایران رفتن بعیدا!!
به همین سبب روز عید نوروز همه اسرا با نظم و ترتیب درجلو آسا یشگاه ها به صف می شدند وآنگاه از آسایشگاه یک، برنامه مصا فحه و مکا تفه و معانقه  شروع می شد تا زما نی که تما م برادران یکدیگر را ببینند و سا ل نو را به همدیگر تبریک بگویند .

بعضی از سربازان عراقی هم وقتی آن همه شور و نشاط را در بین اسرا مشا هده می کردند به شوخی می گفتند: عیدکم سعیدا؛ ایران رفتن بعیدا!!

قدردان زحمات شماییم اما نمی توانیم به هیچ گونه جبران کنیم.

بسیاری از ما حتی نام دلاوران شهرمان را نیز به خاطر نداریم، همان هایی که روزی آن ها را با شعارهای انقلابی بدرقه جبهه ها کردیم و بسیاری از آن ها را خونین کفن تا گلزار شهدا به استقبال نشستیم و جاماندگان از آن قافله های شور و عشق را که با مقاومت در اسارت نام ایران اسلامی را تا ابد در یاد جهانیان کاشتند با آغوش باز پذیرا شدیم و روانه های خانه های امیدشان کردیم.

امروز اما نباید گذاشت این خاطرات کم رنگ شود و شاید چنین گفتگوهایی بهانه ای برای گرامیداشت یاد شهدا،جانبازان و آزادگان سرافراز در فصلی از بهار باشد.

ابرنیوز

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد