Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

با هدف اعتلای هنر معماری سنتی؛

از پیشکسوت معمار سنتی ابرکوهی تقدیر شد/ ساخت میدان مجاهدین یزد توسط ابرکوهی ها


شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ابرکوه از پیشکسوت معمار سنتی شهرستان ابرکوه بازدید کردند.

به گزارش سرو ابرکوه، با توجه  اهمیت معماری‌ سنتی‌ ایران‌،كه‌ به‌ صورت‌های‌ گوناگون‌ در بناهای‌ مختلف‌ متجلی‌ گشته‌، جایگاه‌ خاصی‌ را داراست‌ كه‌ در آن‌، عقاید و رسوم‌ و آیین‌ها در شرایط‌ جغرافیایی‌ و اقلیمی‌ نمود بارزی‌ دارد و حاصل‌ دسترنج‌ هنرمندانی‌ است‌ كه‌ برای‌ اعتلای‌ این‌ هنر با تكیه‌ بر ایمان‌ خویش‌، از جانِ خود مایه‌ گذاشته‌ و در این‌ راه‌ از هیچ‌ كوششی‌ دریغ‌ نورزیده‌اند.

بناهایی‌ كه‌ به‌ دست‌ انسان‌ ساخته‌ می‌شود، جلوه‌هایی‌ از نگرش‌ او به‌ جهان‌ هستی‌ است‌ كه‌ مبین‌ قوّهٔ‌ فكری‌ و ساختار فرهنگی‌ ـ اجتماعی‌ افراد آن‌ جامعه‌ است‌. این‌ برداشت‌ كه‌ معماری‌ می‌تواند دیدگاهی‌ طبیعی‌ یا مافوق‌ طبیعی‌ داشته‌ باشد.

به همین منظور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ابرکوه از پیشکسوت معمار سنتی شهرستان ابرکوه بازدید کردند.

در این بازدید حاج امیر معمار، پیشکسوت معمار سنتی ابرکوه به بیان خاطراتی از معماری گذشته که با کمترین امکانات انجام می شد، پرداخت و افزود: من از سن 12 سالگی در نزد پدر خود بنام استاد حسن معمار باشی به شاگردی پرداختم و در سال 1310 هجری شمسی میدان مجاهدین یزد توسط پدرم استاد حسن معمار باشی  طراحی و ساخته شد.

وی ادامه داد: که کارمند بازنشسته شهرداری می باشد و به همین منظور هم خدمات ارزنده ای از قبیل طراحی و ساخت ساختمان فعلی امامزادگان واجب التعظیم شهیدان(ع)، امامزاده عباسعلی(ع) و ایجاد سقف عظیم با دهانه حدود 7 متری مسجد جامع ابرکوه و نمای سر درب اصلی این مسجد انجام گردیده است.

حاج امیر معمار ابرقویی در ادامه اظهار داشت: بادگیر خانه آقازاده در سال 1375 توسط ایشان مرمت شده است و پدر ایشان در ساخت خانه آقازاده در سال 1255 هجری شمسی مشارکت داشتند.
مرمت کتیبه های گنبد عالی، اجرای سقف صفه خانه آقازاده، ورودی خانه موسوی و حسینی دوست هم از دیگر خدمات ارزنده ایشان می باشد.

وی بیان داشت: بناهای تاریخی در تهران و ارگ کریم خان در شیراز هم توسط ایشان مرمت شده است.

وی در پایان اظهار داشت: اکثر بناهای تاریخی ابرکوه با نظریه ایشان مرمت می شود.

گفتنی است شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر در پایان این دیدار از زحمات ارزنده  این معمار سنتی شهرستان تقدیر نمودند و از خداوند منان برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون را خواستار شدند.

انتهای پیام / ف




Your Rating
Average (6 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد