Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گفتگوی اختصاصی با رتبه 4 کنکور 94:

نقش والدین در موفقیت انکار شدنی نیست/ تأثیر فراوان تلاوت قرآن در کاهش استرس / «نمی توانم» و «موفقیت» با هم در تضاد است


مهران نعمتی زاده دانش آموز ابرکوهی که موفق به کسب رتبه 4 کنکور تجربی شده بود گفت: پس از توکل به خداوند، نقش کلیدی والدین در موفقیت را نمی توان انکار کرد.

خبرنگار سرو ابرکوه، این بار به سراغ یکی دیگر از افتخار آفرینان دیار کویری ابرکوه رفت؛ دانش آموز نخبه ای که موفق به کسب مقام برتر کشوری در کنکور شده و بار دیگر نام ابرکوه را در کنار سرو کهنسالش پر آوازه کرده است. در این گفتگو با ما باشید:


سرو ابرکوه: ضمن بیان بیوگرافی مختصر، از موفقیت خود بگویید؟
مهران نعمتی زاده هستم فرزند صادق، متولد خرداد 76 و فرزند ارشد خانواده چهار نفری. من به لطف خدا موفق شدم رتبه 4 کشوری در رشته تجربی و همچنین رتبه 7 زبان در منطقه 2 کنکور را کسب کنم.


سرو ابرکوه: روش خاصی را در مطالعه دنبال می کردید؟
روش ویژه و به خصوصی برای درس خواندن نداشتم، اما با برنامه ریزی پیش می رفتم. مشاوری که مرا راهنمایی می کرد برنامه ای تدارک دیده بود که طی آن برای فصول مختلف سال خواندن کتاب های خاصی توصیه شده بود. من این برنامه را اندکی تغییر داده و با مطابقت دادن آن با توانایی های جسمی و روحی خود، ساعات مطالعه، استراحت، تمرین، مرور کتاب ها و ... را تنظیم کردم.


سرو ابرکوه: میزان مطالعه شما برای کنکور در طول روز چقدر بود؟
 ابتدا فقط روزی 4 ساعت مطالعه داشتم اما از زمانی که تصمیم گرفتم به صورت جدی درس بخوانم و کسب رتبه تک رقمی در کنکور را هدف خود قرار دادم، ساعات مطالعه را نیز افزایش دادم. تا جایی که در 5 ماه آخر روزانه 10 ساعت درس می خواندم و تمام توان خود را برای واصل شدن به این هدف بکار گرفتم.


سرو ابرکوه: پیش از اعلام نتایج امید به کسب چنین رتبه ای داشتید؟
از آنجایی که من برای کسب رتبه تک رقمی برنامه ریزی کرده بودم، انتظار چنین رتبه ای را داشتم؛ هرگز نمی گویم که انتظار بهتر از این را داشتم، از رتبه ام راضی هستم زیرا تلاش من هم در همین حد بود.


سرو ابرکوه: برای تکراری نشدن ساعات مطالعه و تقویت بنیه جسمی و روحی هم فعالیتی داشتید؟
برنامه من به گونه ای بود که درس خواندن بیش از حد باعث خستگی و فاصله افتادن بین من و اهدافم نشود؛ برای استراحت فعالیت هایی چون تماشای تلویزیون، مطالعه غیر درسی به ویژه کتاب های شعر، گردش با دوستان و وقت گذراندن با خانواده را در برنامه ها گنجانده بودم. ورزش نیز عاملی بود که علاوه بر سلامت جسم، باعث دوچندان شدن نشاط روحی در وجودم می شد.


سرو ابرکوه: عوامل موفقیت خود را در چه مواردی می دانید؟
همیشه و در پس همه موفقیت های بزرگ توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) جایگاه ویژه دارد که این مورد برای من نیز صدق می کند؛ چرا که تلاوت قرآن و گفتن اذکار معنوی مختلف باعث شده بود که برای حضور در جلسه کنکور استرس نداشته باشم. عامل مهم بعدی که نمی توان آن را انکار کرد تلاش و پشتکار می باشد و من از رتبه ای که کسب کردم راضی هستم زیرا به اندازه ای است که تلاش کردم.


سرو ابرکوه: نقش والدین و معلمان در راستای این موفقیت چه بود؟
 والدین کلیدی ترین نقش را در راه رسیدن فرزندان به موفقیت ایفا می کنند و به صراحت می گویم هیچ موفقیت و پیروزی بدون حمایت پدرو مادر به دست نمی آید. خانواده در مدت زمانی که من برای کنکور آماده می شدم محیط امن و آرامش بخشی در خانه برایم مهیا نموده و حتی مهمانی و رفت و آمد ها را نیز کاهش دادند. معلمان نیز پیوسته حمایت می کردند و زحمات زیادی همیشه بر عهده آنان است و من کمال تشکر را از آنان دارم.


سرو ابرکوه: علاقه مند به دنبال کردن کدام رشته دانشگاهی هستید؟
دوست دارم تحصیلاتم را در رشته پزشکی و گرایش مغز  و اعصاب ادامه دهم تا به یاری خداوند در آینده بتوانم به شایستگی به کشورم خدمت کنم.


سرو ابرکوه: توصیه به پشت کنکوری ها چیست؟
برخی ازانسان ها از قوه جسمی خود استفاده می کنند و عده ای نیز بر قوه فکر تکیه زده و در راه کسب علم قدم می گذارند؛ واضح و مبرهن است که ادامه تحصیل بسیار مطلوب است اما تنها راه رسیدن به موفقیت به شمار نمی رود. کنکور یکی از مراحل زندگی است حال عده ای از این مرحله به عنوان یک سکوی پرش به سمت موفقیت ها پرواز می کنند و عده ای هم چون توان عبور از این مرحله را ندارند، از قوه جسمانی خود استفاده کرده و قدم در مرحله جدیدی از زندگی می گذارند.


 افرادی که می خواهند پا به عرصه کسب علم بگذارند به شدت تلاش کنند و انتظار نداشته باشند تنها با دعا کردن و دست روی دست گذاشتن به موفقیت برسند؛ خداوند زمانی بندگانش را یاری می کند که آنها نیز در راه نیل به اهدافشان تلاش کنند. ناگفته نماند جاده موفقیت هزاران راه دارد که یکی از آنها موفقیت در کنکور است.


سرو ابرکوه: نقاط مثبت و ضعف آموزش و پرورش کشور از  دیدگاه شما کدامند؟
با توجه به اینکه کنکور برای دانش آموزان مرحله حائز اهمیتی در زندگی است، گاهی اوقات شاهد این بود ام که برخی معلمان نسبت که کنکور دیدگاه خوبی ندارند و به زبان ساده تر، به بچه ها کنکوری درس نمی دهند. معلمان باید توسط مسئولین آموزش و پروش توجیه شوند چرا که آنان نقش بسزایی در امیدوار کردن دانش آموزان به ادامه تحصیل دارند.


سرو ابرکوه: اولین چیزی که با شنیدن واژه های زیر به ذهنتان می رسد، چیست؟
خدا:  بدون او هیچ چیز وجود ندارد
پدر:  بهترین حامی و پشتیبان
مادر:  دلسوز ترین انسان
موفقیت:  دور از دسترس نیست
کنکور:  به اندازه اسمش ترسناک نیست


حرف دل و سخن پایانی
معطوف کردن ذهن به سمت اهداف مورد نظر اولین گام برای رسیدن به آنها است. تا وقتی انسان ها واژه «نمی توانم» را در ذهن بپرورانند از موفقیت و جایگاه های رفیع اثری نمی یابند. وقتی انسان نهایت تلاش خود را به کار می گیرد، با خیالی آسوده به سمت هدفش حرکت می کند و همه چیز را به خدا می سپارد، که اگر او نخواهد ... نمی شود...
در نهایت از طریق این رسانه از زحمات والدین، معلمان و کارد مدرسه کمال تشکر و قدردانی را دارم.


انتهای پیام/ م.ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد