Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

به دلیل کاهش بارندگی رخ داد

کاهش 70 درصدی سطح زیرکشت طالبی در ابرکوه


مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سطح زیرکشت طالبی محلی در ابرکوه که به «مجیدی» معروف است از 50 هکتار با کاهش 70 درصدی به 15 هکتار در سال جاری رسید.

به گزارش سرو ابرکوه؛ مهدی غیب الهی در گفت و گو با ۱۵ دی، متوسط تولید این محصول در واحد سطح را ۲۴ تن و در بعضی از مزارع تا۳۰ تن و مجموع محصول برداشت شده را ۴۰۰ تن ذکر کرد.

وی دلیل کاهش سطح زیرکشت را تداوم خشکسالی، تغییر الگوی کشت و ترغیب کشاورزان به کشت محصولات کم آبخواه عنوان کرد.

به گفته وی کشاورزان منطقه در ۲ دهه اخیر با پدیده خشکسالی، دست پنجه نرم می کنند و هر سال از میزان ذخایر آبی و بارندگی ها کاسته می شود، توسعه این پدیده حیات اقتصادی کشاورزان و روستاییان را به خطر انداخته است.

سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی ابرکوه برداشت می شود که افزون بر ۸۵ درصد آن صرف کشاورزی می‌شود و در خوش بینانه ترین حالت میزان بهره وری در آبیاری سنتی ۳۵ تا ۴۰درصد است.

هم اکنون ۶۴۸ حلقه چاه کشاورزی و ۱۳ رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی دشت‌ های ابرکوه و چاه‌گیر هستند و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات ها خشک شدند.

۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.

سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان ۱۵هزار هکتار است که سالانه ۱۹۰هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه های زندگی آنها را تامین می کنند.

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد