Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

این سرای کهن سنگی را دریابیم

کهن‌ترین روستای یزد، قربانی فعالیت معادن


بی مهری ها و نامهربانی ها به توران پشت، این روستا را با بحران هویت مواجه کرده است.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از صبح تفت، روستای تاریخی توران پشت در فاصله 60 کیلومتری جنوب شرق شهرستان نفت در ادامه سلسله جبال شیرکوه واقع است. پشت روستا متصل به کوه و مقابل روستا باز و منتهی به دشت وسیع است؛ تاریخ، بنای این روستا را به توران دخت ساسانی نسبت داده است. روستای توران پشت تفت از روستاهای تاریخی، دیدنی و از مناطق آکوتوریسم استان یزد محسوب می‌شود. شیخ جنید، پیرمراد، بقعه سید گل سرخ، قدمگاه منسوب به علی بن موسی‌الرضا(ع)، چهل دختران، بقایای آسیاب آبی و قلعه بزرگ از جمله آثار و اماکن تاریخی این روستاست.

قبرستان چند هزار ساله، با سنگ نبشته‌های قدیمی، چشمه‌ آب گازدار، قلعه جن، محل سکونت میراب 120ساله و غارهای تاریخی از دیگر آثار تاریخی این روستا به شمار می‌رود. با این وجود این روستا هنوز بر هیچ نقشه‌ای ترسیم نگشته و مورد سوء‌استفاده و غارت دزدان و سارقان اشیای باستانی قرار گرفته است.

 بنای های تاریخی، امکان تفریحی و طبیعت زیبا، توران پشت را به منطقه ای تاریخی، دیدنی و از مناطق اکوتوریسم استان یزد تبدیل کرده است.

اما بی مهری ها و نامهربانی ها به این روستا، توران پشت را با بحران هویت مواجه کرده است؛ سرقت آثار تاریخی و کتیبه های سنگی از جمله معضلاتی است که روستا را با خطر مواجه کرده است به گونه ای که بعضی از افراد به اسم گردشگر با قصد سرقت در توران پشت رفت و آمد دارند.

ولی معضل اصلی و خطر بزرگ برای توران پشت فعالیت معادن در این روستاست؛ فعالیت معادن، چشمه های آهکی یکی از زیباترین آثار طبیعی این روستا را در معرض نابودی قرار داده است.

چشمه‌های جوشان آهکی یکی از مهمترین منابع طبیعی و زیست‌‌محیطی استان یزد محسوب می‌شود. این تپه‌ها که چند سال پیش به‌منظور برداشت سنگ مورد تخریب قرار گرفت هم‌اکنون نیز بخش باقیمانده آن با درخواست همین سازمان در معرض تخریب قرار گرفته است. این درحالی است که از ده‌ها تپه آهکی ثبت آثار طبیعی استان یزد تنها 5 تپه باقی مانده و تخریب آن می‌تواند آسیب زیادی به منابع‌طبیعی و روستای تاریخی تخت‌رستم که همجوار تپه‌ها قرار دارد وارد کند.

اما جدای از این مورد فعالیت معادن زیر ساخت های روستاهای روستا مانند راه و قنات ها را به نابودی کشانده است.

دهیار روستای توران پشت در همین رابطه می گوید: سال هاست عده ای معدنکار در اطراف روستای توران پشت نسبت به استخراج معدن اقدام می نمایند و درهرشبانه روز ماشین های سنگین اعم لودر و بولدزر و تریلهای سنگین در این راه روستایی توران پشت رفت و آمد می کنند.

امیری، افزود: این حرکت ها باعث تخریب زیرساختای روستا شده به گونه ای که راه روستایی که زمانی باعث آسایش مردم بود الان وسیله منفعتی برای عده ای سود جو که خود را معدنکار می نامند شده و قنات های مزرعه «میدینه» و «بنستان» و راهای آسفاله و محلی توسط این تریلرها هروزه مورد تخریب واقع شده است.

متاسفانه فعالیت معادن در مناطق روستایی بدون توجه به شرایط محیطی، اکثرا مناطق تفت را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

آنچه به عنوان راهکار باید مطرح و مورد توجه قرار گیرد نه تعطیلی معادن است و نه عدم توجه به مشکلات عدیده معادن در مناطق روستایی بلکه باید با برنامه ریزی و تخصیص بودجه مناسب از محل درآمد و مالیات این معادن هم مانع از خسارت معادت به زیرساخت های روستایی شد و حتی به عمران و ابادی روستاها هم پرداخت.

انتهای پیام/م




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد