Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

سازش؛ نتیجه 50 درصد پرونده های طلاق در شوراهای ابرکوه؛

70 درصد دادخواست های طلاق، منجر به طلاق می شود/ افزایش مشکلات روحی و رفتاری فرزندان طلاق نسبت به دیگران


رئیس دادگستری شهرستان ابرکوه گفت: تقریباً 70 درصد دادخواست های مطرح شده در خصوص طلاق، به غیر از طلاق های توافقی، منجر به طلاق می شود.

به گزارش سرو ابرکوه، یکی از مسائلی که در طول زمان، بنیان خانواده ها را تهدید می کند، معضل طلاق و تأثیرات آن در جامعه است. نظر کارشناسان مربوطه در خصوص طلاق و تأثیرات آن در شهرستان ابرکوه را در اینجا بخوانید.

70 درصد دادخواست های مطرح شده در خصوص طلاق، منجر به طلاق می شود
احمد مورکیان رئیس دادگستری شهرستان ابرکوه در این خصوص با اشاره به پرونده های ارجاعی به دادگاه شهرستان، اظهار کرد: وضعیت طلاق در شهر ابرکوه و مهردشت در سال جاری نسبت به سال گذشته رو به کاهش بوده است.

مورکیان با اشاره به کاهش 20 درصدی طلاق در شهرستان ابرکوه ادامه داد: علت این کاهش بیشتر بخاطر ارائه مشاوره های خانوادگی توسط مشاوران بهزیستی و تلاش های شوراهای حل اختلاف جهت حل اختلافات قبل از ارجاع پرونده ها به دادگستری است.

وی تصریح کرد: تقریباً 70 درصد دادخواست های مطرح شده در خصوص طلاق، به غیر از طلاق های توافقی، منجر به طلاق می شود.

رئیس دادگستری شهرستان ابرکوه خاطر نشان کرد: عاملی که در بسیاری پرونده های درخواست طلاق مشترک است، معضل اعتیاد، بیکاری و نبود درآمد است و بیشتر مسائل خانوادگی را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی در پایان گفت: بیشتر پرونده های طلاق مربوط به زوجین در سنین 25 الی 30 است، که با ایجاد زمینه های اشتغال برای جوانان، جلوگیری از آسیب های مواد مخدر همچون مصرف و خرید و فروش، برگزاری کلاس های مشاوره برای خانواده ها قبل از ازدواج، می توان از طلاق و تأثیرات آن جلوگیری کرد.

هدف اصلی مشاوره، انجام اقدامات به موقع و پیشگیری از اتفاقات بعدی
دکتر قاسم موحدی کارشناس اورژانس خدمات اجتماعی اداره بهزیستی ابرکوه، اظهار کرد: به موجب قوانین موجود، متقاضیان طلاق از طرف دادگستری قبل از قطعی شدن و اجرای حکم طلاق، باید به یکی از مراکز مشاوره یا تحکیم بنیان خانواده در بهزیستی مراجعه کنند.

موحدی با تأکید بر تأثیر مثبت اقدامات پیش قضایی در رفع بسیاری از اختلافات، افزود: افرادی هستند که بدون مراجعه به مراکز قضایی، با دیدن اختلاف در خانواده خود، به صورت خود معرف به این مراکز رجوع می کنند، که بسیار عالی است. زیرا هدف اصلی از انجام مشاوره برای زوجین، اقدام به موقع است تا از بروز اتفاقات بعدی پیشگیری شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر زوجین ابتدا به بهانه نداشتن تفاهم، درخواست طلاق می دهند، گفت: اعتیاد و عوارض آن، روابط فرا زناشوئی، دخالت بیش از حد والدین، نداشتن اطلاعات و مهارت های زندگی و عدم شناخت کافی زوجین از یکدیگر، ازدواج های اجباری، ضعف آموزش مسائل جنسی، عدم شکل گیری بلوغ اقتصادی در مردان ( یعنی نداشتن توانایی لازم و جَنَم کاری برای تأمین مخارج زندگی) و رعایت نکردن مسائل دینی و اعتقادی، از علل طلاق است.

اغلب طلاق ها در 5 سال اول زندگی اتفاق می افتد
کارشناس اورژانس خدمات اجتماعی بهزیستی ابرکوه، ضمن بیان اینکه 15 الی 30 درصد پرونده های طلاق منجر به صلح و سازش می شود، تصریح کرد: اغلب طلاق ها در 5 سال اول زندگی رخ می دهد و در بین آنها بیشترین آمار مربوط به یک سال اول زندگی است.

موحدی تأکید کرد: مطالعات متعدد نشان می دهد که به طور متوسط فرزندان والدین مطلقه نسبت به فرزندان خانواده های دیگر، از لحاظ پیشرفت تحصیلی، اعتماد به نفس، وجهه اجتماعی، برقراری ارتباط با دوستان، بد رفتاری، افسردگی و نگرانی از مشکلات بیشتری رنج می برند.

آموزش از بین بردن منیّت در کودکان توسط خانواده ها
این کارشناس بیان کرد: با توجه به راهکاری های پیشگیری از طلاق نباید برای رفع آن، اقداماتی انجام داد که نوشدارو بعد مرگ سهراب باشد.

وی، ازدواج به موقع و بجا، دقت و تأمل عمیق در انتخاب افراد نا آشنا و خارج از شهر و استان، آموزش تمرین زوجیت (یعنی آموزش همکاری و از بین بردن منیّت) از کودکی توسط خانواده ها، پیشگیری از ازدواج هایی سریع که در طول یک یا چند روز انجام می شود، وقت گذاشتن زوجین و اطرافیان برای مسائل قبل از ازدواج بجای هزینه کردن جهت تشریفات عقد و عروسی، را از راهکارهای پیشگیری از طلاق معرفی کرد.

موحدی در پایان گفت: زمانی که پنج بلوغ جسمی و جنسی، اجتماعی، روانی، عاطفی و اقتصادی (که در افراد مختلف در سنین متفاوت شکل می گیرد) در افراد نمایان شد، می توانند ازدواج کنند و زندگی مشترک تشکیل دهند.

50 درصد پرونده های طلاق در شوراها به صلح و سازش می انجامد
محمد حسن رحیم پناه رئیس شورای حل اختلاف حوزه اسفندآباد نیز عنوان کرد: پرونده های مربوط به اختلافات خانوادگی با موضوعات طلاق، نفقه، مهریه، تمکین و... وارد شوراهای حال اختلاف می شود، که طی جلسات متعدد مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: ضمن بیان این موضوع که درصد کمی از پرونده های در شوراها به طلاق ختم می شود، افزود: اگر نتیجه پرونده ها به صلح و سازش برسد، آن را مختومه اعلام می کنند و در غیر این صورت برای پیگیری مراحل بعدی به دادگستری و مراکز قضایی ارجاع داده می شود.

رحیم پناه تأکید کرد: علت بیشتر پرونده های درخواست طلاق، مشکلات مالی و عدم پرداخت نفقه، بد اخلاقی و بیکاری است که بسیاری از مسائل و مشکلات را تحت الشعاع قرار می دهد.

رئیس شورای حل اختلاف حوزه اسفندآباد خاطر نشان کرد: با شرط حاضر شدن زوجین در جلسات شورا جهت رسیدگی به پرونده هایشان، بیش از 50 درصد پرونده ها قبل از ارجاع به مقامات قضایی، حل می شود.

وی در پایان گفت: اگر راهکار اساسی برای رفع معضل بیکاری جوانان شهرستان ارائه شود، تا اشتغال و درآمدزایی مناسب داشته باشند، بسیاری از مشکلات خانواده ها حل خواهد شد. زیرا فقر و مشکلات اقتصادی و تبعات ناشی از آن حرف اول را در اختلافات خانوادگی می زند.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد