Skip to Content

عضو هیئت امنای هیئت باب الحوائج اشکذر:

سبک نوحه خوان در جذب مخاطب اثر دارد/ پول ساخت آبدارخانه هیئت را نداشتیم/ تابه حال کسی از هیئت ما نرفته است


هیئت باب الحوائج اشکذر جوان ترین هیئت شهرستان است، هیئتی که سبک مداحی و اعضای جوان آن ویژگی بارزی است که باعث شده تا مخاطبان زیادی را جذب خود کند.

هیئت باب الحوائج اشکذر جوان ترین هیئت شهرستان است، هیئتی که سبک مداحی و اعضای جوان آن ویژگی بارزی است که باعث شده تا مخاطبان زیادی را جذب خود کند. هیئت همه ساله با حضور در حسینیه ها و هیئات دیگر به صورت دوره ای به عزاداری می پردازد.

"هادی سمیعی" عضو هیئت امنای هیئت باب الحوائج اشکذر در گفت وگو با خبرنگار نسیم صادق، ضمن عرض تسلیت به مناسب فرارسیدن ایام عزاداری سید الشهدا با اشاره به تاریخچه شکل گیری هیئت اظهار داشت: هیئت باب الحوائج اشکذر در سال 78 تاسیس شد و نحوه تاسیس آن نیز به این شکل بود که دو تن از بچه های هیئتی که اعضای هیئت آن ها را غالبا نوجوانان تشکیل می دادند، هیئت هایی به نام های هیئت ابوالفضلی در محله پشت باغ کاج اشکذر و هیئت باب الحوائج در محله بسیج را مدیریت می کردند که در رفت و آمد های هیئت ها به یکدیگر و پس از رایزنی های انجام شده نهایت تصمیم بر ادقام این دو هیئت و تشکیل هیئتی به نام باب الحوائج گرفته شد.


 

وی علت نام گذاری هیئت به نام باب الحوائج را میزبانی این هیئت از هیئت ابوالفضلی در جایگاه خود برشمرد و گفت: به لطف سید الشهدا اکنون جمعیت ثابت هیئت عددی حدود 250 عضو است که در برخی شب ها تا 400 نفر نیز در حسینیه هیئت عزاداری می کنند.

سمیعی سبک نوحه خوانی هیئت را سبک سنتی یزدی نام برد و افزود: ابتدای تشکیل هیئت علی رضا جعفری مسئولیت مداحی را بر عهده داشت و بعد بعد سید رضا زبحی و سپس بعد از دو سال فضل الله انتظاری به عنوان نوحه خوان ثابت هیئت انتخاب شد؛ از سال 85 نیز سید مجتبی حیدر پور برای امام حسین (ع) نوحه خوانی می کند.

 

 

وی در خصوص مدیریت هیئت و تامین هزینه های آن گفت: ابتدای تاسیس هیئت توانایی شام دادن به بچه ها را نداشتیم، و تنها دو شب از ده شب محرم را آن هم به کمک بعضی بچه ها که بزرگ تر شده بودند و از پس هزینه شام دادن بر می آمدند غذا می دادیم و بعد این مدت به پنج شب در دهه محرم تبدیل شد و اکنون به لطف امام حسین (ع) و باب الحوائج هر ده شب اول محرم را پس از عزاداری به بچه های هیئت شام می دهیم.

سمیعی افزود: اوایل تاسیس هیئت خیلی سختی می کشیدیم، توقع زیادی نداشتیم ولی امکاناتمان هم کم بود، مثلا پول ساخت یک آبدار خانه ساده برای چای دادن به بچه های هیئت را نداشتیم، پوش سقف هیئت را قرض می کردیم و بیشترین کمکی که در آن سال ها به هیئت شده بود، در یکی از موارد تنها ده هزار تومان بود.

وی سبک نوحه خوان هیئت را در جذب افراد به هیئت تاثیرگذار دانست و گفت: مداحی سنتی یزدی با محتوای عاشورایی بدون شک یکی از دلایل عمده جذب افراد به باب الحوائج بوده است.

 

 

عضو هیئت امنای هیئت باب الحوائج اشکذر با اشاره به این موضوع که تاکنون هیچ فردی از هیئت نرفته است، به این معنا که دیگر به جمع ما بازنگردد، خاطرنشان کرد: حفظ احترام بچه های هیئت یکی از مواردی که با حضور در بین بچه های باب الحوائج به خوبی می توان آن را درک کرد، این موضوع مهمی است که حس صمیمت و رفاقت بین بچه های هیئت وجود داشته باشد.

سمیعی برای نمونه به پیگیری علت عدم حضور شخصی که سال گذشته در برنامه های هیئت حضور داشت و امسال از وی خبری نبود، گفت: اگر متوجه بشویم که شخصی سال گذشته یا سالیان گذشته در هیئت حضور داشته و امسال در بین بچه ها دیده نمی شود با وی تماس گرفته و علت را جویا می شویم و اگر مشکلی در این بین وجود داشته باشد در حد توانمان مشکلش را حل خواهیم کرد.

وی افزود: در هیئت رئیس نداریم و سعی شده مسئولیت کارها به افراد واگذار شود و اغلب برنامه ها به صورت مشورتی و با تصمیم جمع به تصویب می رسد.






Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.