Skip to Content


پدر برجام کیست؟!


روحانی گفت: حفظ برجام یکی از مهمترین مسائل سیاسی داخلی و اقتصادی ملت ایران خواهد بود و هووهایی که بارها به قصد کشتن این فرزند و نوزاد یعنی برجام تصمیم گرفته بودند نمیتوانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند.

 نسیم صادق، حسن روحانی رئیس جمهور پس از نام نویسی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: حفظ برجام یکی از مهمترین مسائل سیاسی داخلی و اقتصادی ملت ایران خواهد بود و هووهایی که بارها به قصد کشتن این فرزند و نوزاد یعنی برجام تصمیم گرفته بودند نمیتوانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند.

روحانی رئیس جمهور یازدهمین دولت جمهوری اسلامی در حالی در آخرین روزهای دولتش از برجام دفاع می کند که به اعتقاد عموم جامعه برجام تنها سندی است که هیچ گونه دستاوردی برای مردم کشور به ارمغان نیاورد. برجام که روزی از آن به عنوان تنها راه کار برای خروج از وضعیت بد اقتصادی نام برده می شد و قرار بود تمام تحریم های ضالمانه را یک شبه رفع کند، امروز به سندی تبدیل شده که ایجاد کنندگان آن به هزاران هربه برای حفظ ظاهرش متوصل شده اند.

مروری بر اظهارات ایجاد کنندگان سند برجام خود پاسخی به این پرسش ساده است که برجام چه دستاوردی برای ایران داشت.؟

در طول مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و همچنین چندین ماه پس از امضای برجام، بازار وعده و وعیدهای دولتمردان حسابی داغ بود. «تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌و‌نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق» (روحانی،23/4/1394) «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند (روحانی،17/3/1394)»، «اینکه می‌گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تاثیر گذاشته کاملا درست است.(اسحاق جهانگیری،25/3/1394)»،« برجام یک،مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گوید شب است،باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند(روحانی،16/12/1394)»،«سال 94 با توافق هسته‌ای بذر اقتصاد ایران به ثمر می‌نشیند(علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد)» ، «با لغو تحریم‌ها یک‌ساله به شرایط پیش از تحریم‌ها بازمی‌گردیم. (مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور)»، « امسال اقتصاد ایران بعد از توافق هسته‌ای شکوفا خواهد شد.(سیف،رئیس‌بانک مرکزی)»، «منتظر هجوم سرمایه‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای باشید.(اکبر ترکان، رئیس‌مناطق آزاد)»، «‌اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.(علی یونسی،دستیار رئیس‌جمهور)»، «باید تحریم‌ها برداشته شود تا پروژه‌های عمرانی را تکمیل کنیم.(نوبخت،معاون رئیس‌جمهور)»...و  این ها تنها بخشی از وعده‌های دولتمردان درباره نتایج برجام بود. وعده‌هایی که حتی آب خوردن مردم را نیز به برجام گره زد.

حسن روحانی رئیس جمهور پس از نام نویسی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: حفظ برجام یکی از مهمترین مسائل سیاسی داخلی و اقتصادی ملت ایران خواهد بود و هووهایی که بارها به قصد کشتن این فرزند و نوزاد یعنی برجام تصمیم گرفته بودند نمیتوانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند.

روحانی امروز پس از چهار سال انتظار افکار عمومی از گشایش های برجامی برنامه اش را برای دولت بعدی خود اعلام کرد، «حفظ برجام».! و سوال اصلی اینجاست که پدر برجام کیست.!؟

نویسنده: الف. د




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 2.3333333333333335 stars out of 5.